Opodatkowanie odsetek oraz prowizji wypłacanych na rzecz szwedzkiego rezydenta, a także braku obowiązków płatnika z tytułu poboru zryczałtowanego po... - Interpretacja - IPPB5/423-406/13-2/IŚ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.08.2013, sygn. IPPB5/423-406/13-2/IŚ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Opodatkowanie odsetek oraz prowizji wypłacanych na rzecz szwedzkiego rezydenta, a także braku obowiązków płatnika z tytułu poboru zryczałtowanego podatku dochodowego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22.05.2013 r. (data wpływu 27.05.2013 r.) dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania odsetek oraz prowizji wypłacanych na rzecz szwedzkiego rezydenta, a także obowiązków płatnika z tytułu poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w świetle:

  • art. 21 ust. 1-6 oraz art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.; dalej: updop),
  • art. 11ust. 1 Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Sztokholmie dnia 19 listopada 2004 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 26, poz. 193; dalej: Konwencja)

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.05.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania odsetek oraz prowizji wypłacanych na rzecz szwedzkiego rezydenta, a także obowiązków płatnika z tytułu poboru zryczałtowanego podatku dochodowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Z. Sp. z o.o. (Spółka lub Z) jest spółką z grupy kapitałowej X (X posiada obecnie 100% udziałów w Spółce).

Aktualnie Z rozważa zaangażowanie się w restrukturyzację zadłużenia X z tytułu euroobligacji wyemitowanych przez X II oaz potencjalnie również X III - spółki kapitałowe z siedzibą w Szwecji (odpowiednio Restrukturyzacja oraz X II ewentualnie łącznie z X III jako Emitent I lub XF).

X II oraz X III są spółkami zależnymi od X - tj. X posiada 100% akcji tych spółek.

Aktualna struktura zadłużenia przedstawia się następująco:

  1. Emitent I wyemitował euroobligacje w 2009 i 2010 r. (Obligacje 2009-2010), Obligacje 2009 2010 są notowane na giełdzie w Luksemburgu; oraz
  2. Emitent I udzielił X pożyczek wykorzystując środki pozyskane z emisji Obligacji 2009-2010 na podstawie umów pożyczki (Pożyczki 2009-2010).

Zobowiązania Emitenta I wobec obligatariuszy z tytułu wyemitowanych Obligacji 2009 2010 są obecnie przedmiotem gwarancji udzielonej przez X oraz spółki zależne od X w tym Z (Gwarancja).

Gwarancja została udzielona odpłatnie, w związku z czym Emitent I jest zobowiązany do zapłaty X oraz spółkom zależnym (w tym Z) stosownego wynagrodzenia z tytułu wystawionej Gwarancji.

Restrukturyzacja zakłada spłatę w gotówce Pożyczek 2009-2010 przez X na rzecz Emitenta I.

Z kolei Emitent I wykorzystałby środki pozyskane ze spłaty Pożyczek 2009-2010 na udzielenie pożyczki w EUR na rzecz Z na podstawie umowy pożyczki (Pożyczka 2013).

Z kolei Z udzieliłby pożyczki w EUR na rzecz X. (odpowiednio Pożyczka 2013 Bis oraz Umowa Pożyczki 2013 Bis).

Efektem Restrukturyzacji byłoby wprowadzenie Z do struktury finansowania X, która po restrukturyzacji przedstawiałaby się następująco:

  1. Emitent I wyemitował Obligacje;
  2. Z otrzymała od Emitenta I Pożyczkę 2013;
  3. X otrzymała od Z Pożyczkę 2013 Bis.

Jednym z celów Restrukturyzacji jest zaangażowanie w strukturę finansowania Z jako spółki będącej właścicielem kluczowych aktywów w grupie X, co docelowo ma ułatwić refinansowanie zadłużenia z tytułu Obligacji na bardziej korzystnych warunkach (Refinansowanie). Biorąc pod uwagę warunki rynkowe oaz warunki emisji Obligacji 2009-2010, Refinansowanie jest planowane aktualnie na 2014 r. (chociaż nie można wykluczyć, że nastąpi przed lub po 2014 r.).

Refinansowanie ma obejmować:

  1. uplasowanie na rynku nowych obligacji (Obligacje 2014) wyemitowanych przez spółkę kapitałową z siedzibą w Szwecji w 100% zależną od X (tj. taką, w której 100% udziałów należy/będzie należało do X - w tym celu może być wykorzystana np. X III lub nowa spółka celowa (Emitent II);
  2. wykorzystanie środków pozyskanych przez Emitenta II z emisji Obligacji 2014 na udzielenie nowej pożyczki w EUR na rzecz Z (Pożyczka 2014);
  3. wykorzystanie środków z Pożyczki 2014 przez Z na spłatę Pożyczki 2013;
  4. wykorzystanie środków pozyskanych ze spłaty Pożyczki 2013 przez Emitenta I na przedterminowy wykup Obligacji;
  5. emisja Obligacji 2014 przez Emitenta II będzie również objęta gwarancją spółek z Grupy X (w tym Z).

Nie bez znaczenia dla podjęcia analizy Restrukturyzacji jest okoliczność, że Z (w porównaniu do X) generuje znacznie wyższe nadwyżki gotówkowe, co znacząco może ułatwić obsługę Obligacji 2009-2010 (czy też Obligacji 2014 po Refinansowaniu).

Kolejną istotną przesłanką Restrukturyzacji jest dążenie do uelastycznienia obsługi długu przez X. W szczególności, intencją jest, aby X. (która to spółka przestanie być bezpośrednim dłużnikiem Emitenta I) uzyskała elastyczność w obsłudze Pożyczki 2013 Bis (tj. aby uzyskała opcję późniejszej spłaty odsetek niż wynikająca z harmonogramu spłat Obligacji/Obligacji 2014).

Z jako bezpośredni dłużnik Emitenta I (oraz - w przypadku przeprowadzenia Refinansowania Emitenta II) będzie natomiast zobowiązana do obsługi Pożyczki 2013 (oraz Pożyczki 2014) w sposób umożliwiający obsługę Obligacji (lub Obligacji 2014) zgodnie z harmonogramem wynikającym z dokumentacji Obligacji/Obligacji 2014.

Innymi słowy, intencją Restrukturyzacji jest zasadniczo dążenie do uzyskania najlepszych warunków rozważanego Refinansowania długu z tytułu wyemitowanych Obligacji oraz uelastycznienie terminów obsługi długu przez X (tj. uzależnienie od możliwości X w zakresie płynności tej spółki, a nie od potrzeb wynikających z harmonogramu obsługi Obligacji/Obligacji 2014).

Z kolei Z jako spółka generująca istotne nadwyżki gotówkowe będzie z jednej strony w stanie obsługiwać na bieżąco Pożyczkę 2013 (Pożyczkę 2014), a z drugiej strony czerpać odpowiednie korzyści z finansowania X. (w postaci odsetek płaconych przez X):

  • w przypadku terminowej obsługi Pożyczki 2013 Bis, Z będzie zarabiała marżę w wysokości różnicy pomiędzy odsetkami otrzymywanymi od X z tytułu Pożyczki 2013 Bis, a odsetkami płaconymi na rzecz Emitenta I/Emitenta II odpowiednio od Pożyczki 2013 i Pożyczki 2014;
  • w przypadku skorzystania przez X z możliwości odroczenia spłaty odsetek od Pożyczki 2013 Bis, Z będzie otrzymywała dodatkowo podwyższone odsetki od tej pożyczki (ich wysokość będzie bowiem uwzględniała odroczenie terminu płatności).

Wynagrodzenie Emitenta I/Emitenta II z tytułu podejmowanych ryzyk, funkcji pełnionych w ramach transakcji oraz ponoszonych kosztów (w tym w celu pokrycia kosztów Gwarancji) stanowić będzie marża. Umowa Pożyczki 2013 Bis będzie również zawierała mechanizm podwyższania poziomu odsetek w przypadku odroczenia ich płatności przez X., który będzie uwzględniał również wpływ Refinansowania.

W związku z udzieleniem na rzecz Z (i) Pożyczki 2013 przez Emitenta I oraz (ii) Pożyczki 2014 przez Emitenta II, Spółka będzie zobowiązana do dokonywania na rzecz Emitenta I oraz Emitenta II płatności odsetek od Pożyczki 2013/Pożyczki 2014 oraz potencjalnie również prowizji płatnej przy zawarciu umowy Pożyczki 2014 i obciążającej Z (prowizja miałaby im celu pokrycie określonych kosztów związanych z emisję Obligacji 2014 poniesionych przez Emitenta II). Termin spłaty kwoty głównej Pożyczki 2013 będzie tożsamy z terminem zapadalności Obligacji (czyli Pożyczka 2013 zostanie udzielona na okres do 2017 r. - w przypadku dojścia do skutku Refinansowania zostanie jednak spłacona przed terminem, tj. prawdopodobnie już w 2014 r.). Z kolei termin spłaty kwoty głównej Pożyczki 2014 nie został jeszcze ustalony, ale z całą pewnością będzie krótszy od 50 lat.

Ponadto, umowa Pożyczki 2013 nie będzie uprawniała Emitenta I do zamiany odsetek na prawo do udziału w zyskach Z. Analogicznie umowa Pożyczki 2014 nie będzie uprawniała Emitenta II do zamiany odsetek na prawo do udziału w zyskach Z.

Odsetki od Pożyczki 2013 i Pożyczki 2014 mają być płacone przez Spółkę bezpośrednio na rachunek bankowy odpowiednio Emitenta I oraz Emitenta II. W szczególności, nie jest planowane fizyczne dokonywanie płatności odsetek od Pożyczki 2013 i Pożyczki 2014 na rachunek bankowy jakiegokolwiek pośrednika (np. powiernika czy agenta płatności) działającego w imieniu lub na rachunek Emitenta I. czy Emitenta II (pozostających beneficjentami odsetek od pożyczek udzielonych Z).

Zatem w ramach opisywanej transakcji Emitent I/Emitent II:

  • będzie posiadał tytuł prawny do odsetek (oraz prowizji) wypłacanych przez Spółkę - Emitent I/Emitent II będzie otrzymywał odsetki we własnym imieniu i na własny rachunek jako pożyczkodawca na podstawie umowy Pożyczki 2013/umowy Pożyczki 2014;
  • będzie bezpośrednim odbiorcą odsetek, ponieważ Spółka będzie wypłacać odsetki oraz inne kwoty (np. ewentualną prowizję od Pożyczki) bezpośrednio na rachunek bankowy Emitenta I/Emitennta II.

Emitent I oraz Emitent II uzyska od szwedzkich organów podatkowych certyfikat rezydencji, który będzie potwierdzał, iż Emitent I/Emitent II podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Szwecji (czyli jest. tzw. szwedzkim rezydentem podatkowym).

Emitent I/Emitent II przekaże wskazany certyfikat rezydencji Spółce przed wypłaceniem przez nią na rzecz Emitenta I/Emitenta II odsetek z tytułu udzielonej Pożyczki 2013/Pożyczki 2014. Należy także wskazać, że Emitent I/Emitent II nie będzie prowadził działalności gospodarczej w Polsce poprzez zakład w rozumieniu przepisów Konwencji położony na terytorium Polski, z którym byłyby faktycznie związane wierzytelności z tytułu umów Pożyczki 2013 i Pożyczki 2014 oraz wypłacane odsetki (czy prowizja).

Na podstawie szwedzkich przepisów podatkowych Emitent I/Emitent II nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania. Odsetki należne Emitentowi I/Emitentowi II od Spółki będą stanowić dla Emitenta I/Emitenta II przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Szwecji zgodnie z lokalną ustawą o opodatkowaniu dochodów przedsiębiorstw. Uzyskany przez Emitenta I/Emitenta II dochód (odpowiadający kwocie odsetek pomniejszonej o wartość kosztów uzyskania przychodów) będzie opodatkowany w Szwecji według standardowej stawki podatku mającej zastosowanie do zysków osiąganych przez spółki będące szwedzkimi rezydentami podatkowymi. Co istotne należy wskazać, że dochód w postaci odsetek uzyskany Przez spółki będące szwedzkimi rezydentami podatkowymi ze źródeł przychodów położonych w Szwecji (w tym także z odsetek wypłacanych przez osoby mające miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Szwecji) jest opodatkowany według tych samych zasad oraz tej samej stawki podatku co dochód w postaci odsetek uzyskany ze źródeł przychodu położonych za granicą Szwecji (np. odsetki wypłacane przez Spółkę).

Należy również wskazać, że Spółka może w przyszłości uzyskać kolejne pożyczki od Emitenta I/Emitenta II lub innej spółki celowej z siedzibą w Szwecji zależnej od (Emitent I, Emitent II oraz inna spółka celowa w dalszej części wniosku są określani łącznie jako Emitent), w związku z ewentualnymi kolejnymi programami emisji obligacji z wykorzystaniem Emitentów w sposób zgodny z powyższym opisem. Niniejszy wniosek dotyczy zatem odsetek (względnie prowizji) wypłacanych na rzecz Emitenta I/Einitenta II (lub innego Emitenta - spółki będącej szwedzkim rezydentem podatkowym) od wszystkich przyszłych pożyczek przy założeniu, że ich parametry będą zbieżne z opisem zdarzenie przyszłego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odsetki (oraz prowizja) wypłacane przez Z na rzecz spółki celowej z siedzibą w Szwecji (tj. Emitenta, w szczególności na rzecz Emitenta I oraz Emitenta II) z tytułu udzielonych Spółce pożyczek (tj. w szczególności Pożyczki 2013/Pożyczki 2014) będą podlegały opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 26 ust. 1-6 updop oraz art. 11 ust. 1 Konwencji i w konsekwencji czy Spółka, jako płatnik, zgodnie z art. 26 ust. 1 updop będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek wypłacanych na rzecz Emitenta i wpłacenia kwoty podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego...

Stanowisko Spółki:

Zdaniem Spółki:

  1. zgodnie z art. 21 ust. 3 updop odsetki (oraz prowizja) wypłacane od 1 lipca 2013 r. na rzecz spółki celowej z siedzibą w Szwecji (tj. w szczególności Emitenta I oraz Emitenta II) z tytułu udzielonych Spółce pożyczek (tj. w szczególności Pożyczki 2013/Pożyczki 2014) będą zwolnione z opodatkowania w Polsce, jeśli X. będzie bezpośrednio posiadała co najmniej 25% udziałów (akcji) odpowiednio w kapitale Emitenta oraz kapitale Z nieprzerwanie przez okres dwóch lat lub jeśli Z będzie posiadała co najmniej 25% udziałów (akcji) w kapitale Emitenta;
  2. w przypadku, gdy zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 3 updop nie będzie miało zastosowania, zgodnie z art. 11 ust. 1 Konwencji odsetki (oraz prowizja) wypłacane na rzecz Emitenta z tytułu udzielonych Spółce pożyczek (tj. w szczególności Pożyczki 2013/Pożyczki 2014) nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce.

W konsekwencji Spółka nie będzie, jako płatnik, zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek wypłacanych na rzecz Emitenta (tj. w szczególności Emitenta I/oraz Emitenta II) i przekazania kwoty podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Uzasadnienie

A. Przepisy updop

Zgodnie z art. 21 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.; dalej: updop) przychód z tytułu odsetek uzyskany na terytorium Polski przez podatników nie mających siedziby ani zarządu na terytorium Polski (tj. przez nierezydentów) jest opodatkowany 20% zryczałtowanym podatkiem dochodowym (podatkiem u źródła), chyba że odpowiednia umowa w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, której stroną jest RP stanowi inaczej (UPO).

Przepis art. 26 ust 1 updop stanowi, że podmiot, który dokonuje wypłat odsetek na rzecz nierezydenta jest zobowiązany, jako płatnik, w dniu dokonania wypłaty pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (obliczony zgodnie z wskazanymi powyżej przepisami updop), Jednakże zastosowanie przez płatnika stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że przepisy art. 21 ust. 1 i 2 updop znajdują zastosowanie tylko w stosunku do nierezydentów będących jednocześnie podatnikami w rozumieniu updop. Zatem w celu ustalenia stawki podatku u źródła właściwej dla wypłacanych odsetek należy zastosować postanowienia UPO zawartej przez Polskę z krajem, którego rezydentem podatkowym jest odbiorca odsetek, będący podatnikiem w rozumieniu updop.

Zgodnie z ugruntowaną linią orzeczniczą sądów administracyjnych okolicznością mającą decydujące znaczenie dla oceny statusu odbiorcy odsetek jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych jest posiadanie przez odbiorcę odsetek tytułu prawnego (wierzytelności) do odsetek wypłaconych przez dłużnika. Innymi słowy, odbiorca odsetek powinien być jednocześnie podmiotem uprawnionym do otrzymania odsetek (właścicielem odsetek) z prawnego punktu widzenia, W większości przypadków podmiotem uprawnionym do otrzymania odsetek (właścicielem odsetek) będzie pożyczkodawca lub posiadacz dłużnych papierów wartościowych, z tytułu których wypłacane są odsetki (chociaż teoretycznie możliwe jest także, iż dany podmiot będzie posiadał tytuł prawny do odsetek nie będąc właścicielem dłużnego papieru wartościowego - np. posiadacz kuponu odsetkowego).

Sądy administracyjne podkreślają także, że przymiot podatnika podatku dochodowego jest okolicznością obiektywną wynikającą z przepisów updop oraz z faktu uzyskania dochodu (np. odsetek) przez daną osobę lub podmiot występujący w charakterze podatnika - tj. we własnym imieniu i na własny rachunek.

W szczególności w wyroku z dnia 12 czerwca 2007 r., sygn. III SA/Wa 508/07, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził co następuje:

To nie powiernik, lecz Skarżąca nabyła od polskiego Skarbu Państwa obligacje skarbowe, to ona, więc jest ich prawnym właścicielem i z tego tytułu przysługują jej określone prawa, w tym także kluczowe w sprawie prawo do otrzymania odsetek. Sąd nie podziela przy tym poglądu organu; odwoławczego, iż dla ustalenia osoby podatnika, nie jest istotny charakter i strony stosunku zobowiązaniowego, z którego wynika obowiązek wypłaty odsetek. Nabycie przez Skarżącą obligacji skarbowych spowodowało ukształtowanie się stosunku prawnego, w którym właściciel obligacji, tj. Skarżąca stała się wierzycielem, a podmiot emitujący te obligacje, a więc Skarb Państwa stał dłużnikiem właściciela obligacji, zobowiązanym, na warunkach ustalonych w prospekcie emisyjnym, do wypłaty wynagrodzenia w formie odsetek za korzystanie z pożyczonego mu kapitału. To Skarżąca zatem, jako wierzyciel jest uprawniona do uzyskania tego wynagrodzenia, które stanowi dla niej przychód, natomiast dłużnik jest zobowiązany do postawienia tego wynagrodzenia do jej dyspozycji. W dalszej konsekwencji oznacza to również powstanie stosunku zobowiązaniowego o charakterze publicznoprawnym, którego treścią jest obowiązek podmiotu, który uzyskał przychód z tytułu odsetek, do zapłaty stosownego podatku dochodowego jako jego podatnik.

Analogiczny pogląd został wypowiedziany także w trzech innych wyrokach WSA w Warszawie, tj. w wyroku z dnia 14 listopada 2007 r., sygn. III SA/Wa 704/07, w wyroku z dnia 31 sierpnia 2007 r., sygn. III SA/Wa 629/07 oraz w wyroku z dnia 10 marca 2008 r., sygn. III SA/Wa 2230/07.

Mając powyższe na uwadze, w analizowanym przypadku nie powinny zachodzić jakiekolwiek wątpliwości, że Emitent będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w rozumieniu updop w odniesieniu do wypłacanych przez Spółkę odsetek z tytułu udzielonych pożyczek (w tym Pożyczki 2013/Pożyczki 2014).

Przede wszystkim należy wskazać, iż Emitentowi będzie przysługiwał tytuł prawny (prawo własności) do odsetek wypłacanych przez Spółkę z tytułu otrzymanych pożyczek (w tym Pożyczki 2013/Pożyczki 2014). W konsekwencji Emitent będzie otrzymywał odsetki we własnym imieniu oraz na własny rachunek jako pożyczkodawca na podstawie umów pożyczki (w tym Pożyczki 2013/Pożyczki 2014). Należy także podkreślić, iż Emitent, będąc stroną zobowiązaniowego stosunku prawnego ze Spółką, będzie wierzycielem Spółki uprawnionym do żądania od niej pełnej spłaty udzielonych pożyczek (w tym Pożyczki 2013/Pożyczki 2014) wraz z należnymi odsetkami.

Ponadto Emitent będzie otrzymywał odsetki bezpośrednio od Spółki i w opisywanym przypadku nie będzie występował jakikolwiek pośrednik między Emitentem a Spółką taki jak powiernik, agent płatności lub innego rodzaju podmiot, ani nie będzie występowała żadna osoba trzecia wskazana przez Emitenta, na rachunek bankowy której Spółka wpłacałaby odsetki z tytułu otrzymanych pożyczek (w tym Pożyczki 2013/Pożyczki 2014 ).

Podsumowując należy stwierdzić, iż na podstawie art. 21 ust. 1 i 2 updop Emitent uzyskując na terytorium Polski przychód w postaci odsetek będzie występował w charakterze podatnika podatku dochodowego.

B. Zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 3 updop

Zgodnie z art. 21 ust. 3 oraz ust. 3a updop odsetki są zwolnione z podatku dochodowego, w szczególności jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. wypłacającym odsetki jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo
  2. uzyskującym przychody odsetkowe jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;
  3. posiadanie udziałów:
    • spółka, o której mowa w pkt 1, posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 2, lub
    • spółka o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1, lub
    • zarówno w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1 jak i w kapitale spółki, o której mowa w pkt 2, inna spółka podlegająca w państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji);
  4. odbiorcą odsetek jest spółka, o której mowa w pkt 2 lub jej zagraniczny zakład.

Na podstawie przepisów przejściowych zawartych w art. 6 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533) zwolnienie, o którym mowa wyżej, będzie miało zastosowanie do przychodów uzyskanych od dnia 1 lipca 2013 r. Do tej pory, przy spełnieniu wszystkich opisanych wyżej warunków, od 1 dnia lipca 2009 r. do dnia 30 czerwca 2013 r. stosuje się stawkę podatku ryczałtowego w wysokości 5%.

Powyższe zwolnienie, zgodnie z art. 21 ust. 3b-5 updop stosuje się, jeżeli:

  • posiadanie udziałów (akcji) wynika z tytułu własności;
  • spółka uzyskująca przychody odsetkowe nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania;
  • spółki posiadają udziały (akcje) w wysokości, o której mowa powyżej, nieprzerwanie przez okres dwóch lat (również w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) upływa po dniu uzyskania przychodów odsetkowych.

Należy również stwierdzić, że zastosowania nie będzie miało wyłączenie ze zwolnienia zawarte w art. 21 ust. 6 updop dotyczące przychodów z pożyczek partycypacyjnych W przypadku Pożyczki 2013 i Pożyczki 2014 (lub pożyczek o zbieżnych parametrach, które mogą zostać udzielone w przyszłości):

  • termin spłaty kwoty głównej udzielonych Spółce pożyczek (tj. w szczególności Pożyczki 2013/Pożyczki 2014) będzie krótszy niż 50 lat;
  • pożyczki udzielone Spółce (tj. w szczególności Pożyczki 2013/Pożyczki 2014) nie będą przewidywały udziału Emitenta w zyskach Z;
  • pożyczki udzielone Spółce (tj. w szczególności Pożyczki 2013/Pożyczki 2014) nie będą przewidywały zamiany prawa do odsetek na udział w zyskach.

Biorąc pod uwagę powyższe w przypadku Transakcji spełnione będą zasadnicze warunki zawarte w art. 21 ust. 3 updop, gdyż:

  • wypłacającym odsetki będzie Z, a więc spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • uzyskującym przychody odsetkowe będzie Emitent - spółka podlegająca w Szwecji opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania; Emitent udokumentuje miejsce siedziby uzyskanym od szwedzkich organów podatkowych certyfikatem rezydencji; oraz
  • Emitent nie będzie korzystał ze zwolnienia w Szwecji z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania, co zostanie potwierdzone stosownym pisemnym oświadczeniem Emitenta zgodnie z art. 26 ust. 1f updop;
  • odsetki wypłacane na podstawie umów pożyczki (w szczególności umów Pożyczki 2013 i Pożyczki 2014) nie będą dochodami o których mowa w art. 21 ust. 6 updop;
  • odbiorcą odsetek będzie Emitent.

Zatem, od dnia 1 lipca 2013 r. odsetki (oraz prowizja) od udzielonych Spółce pożyczek (w szczególności Pożyczki 2013/Pożyczki 2014) będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 3 updop pod warunkiem, że:

  • X będzie bezpośrednio posiadała na moment wypłaty odsetek, nieprzerwanie przez okres dwóch lat, co najmniej 25% udziałów (akcji): (i) w kapitale Emitenta oraz (ii) w kapitale Z, lub jeśli
  • Z będzie bezpośrednio posiadała na moment wypłaty odsetek, nieprzerwanie przez okres dwóch lat, co najmniej 25% udziałów (akcji): (i) w kapitale Emitenta.

Przy czym powyższe zwolnienie ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) w Emitencie/Z upływa po dniu uzyskania przez spółkę celową przychodów odsetkowych.

W rezultacie, w powyższych okolicznościach Z nie będzie zobowiązana, jako płatnik, do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek wypłacanych na podstawie umów pożyczki (w tym Pożyczki 2013 i Pożyczki 2014) na rzecz Emitenta i przekazania takiego podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

C. Postanowienia Konwencji

Biorąc pod uwagę konkluzje z części A uzasadnienia, postanowienia Konwencji będą miały zastosowanie w celu ustalenia sposobu opodatkowania dochodu odsetkowego - w szczególności zaś które z państw (tj. Polska czy Szwecja jako kraj siedziby Emitenta) będzie uprawnione do opodatkowania tego przychodu i według jakich zasad. Jak wskazano bowiem powyżej Emitent będzie uzyskiwał na terytorium Polski przychód w postaci odsetek, który zgodnie z art. 21 ust 1 i 2 updop będzie co do zasady opodatkowany stawką 20%, chyba ze zastosowanie będzie miało zwolnienie z art. 21 ust. 3 updop lub właściwa UPO stanowi inaczej.

W przypadku gdyby nie można było zastosować zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 3 updop (np. ze względu na niespełnienie warunku 2 lat nieprzerwanego posiadania udziałów Emitenta/Z) należy rozważyć możliwość zastosowania Konwencji.

Mając na uwadze, że Emitent będzie szwedzkim rezydentem podatkowym (co zostanie potwierdzone przez certyfikat rezydencji wydany przez szwedzkie organy podatkowe) przepisy Konwencji będą miały zastosowanie do ustalenia sposobu opodatkowania przychodów odsetkowych uzyskiwanych przez Emitenta z tytułu udzielonych pożyczek (w tym Pożyczki 2013 / Pożyczki 2014).

Zastosowanie Konwencji - art. 27

Zgodnie z art. 1 i art. 3 ust. 1 lit. d Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Sztokholmie dnia 19.11.204 r. (dz. U. z 2006 r. Nr 26, poz. 193; dalej: Konwencja) jej przepisy stosuje się do osób mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub w obu Umawiających się Państwach, przy czym termin osoba oznacza osobę fizyczną, spółkę oraz każde inne zrzeszenie osób. Zatem Konwencja będzie miała zastosowanie do określenia sposobu opodatkowania dochodu uzyskiwanego na terytorium Polski przez Emitenta.

Należy jednakże wskazać, iż art. 27 Konwencji (Ograniczenie korzyści) wyłącza zastosowanie przepisów Konwencji w określonych przypadkach. Na podstawie wspomnianego art. 27 jakiekolwiek postanowienia Konwencji przyznające zwolnienie lub obniżenie podatku nie będą miały zastosowania do dochodu spółki będącej rezydentem Umawiającego się Państwa lub do dywidend płaconych przez spółkę będącą rezydentem Umawiającego się Państwa w sytuacji, gdy spełnione będą następujące warunki:

  • taka spółka uzyskuje swoje dochody głównie z drugich Państw (a) z działalności bankowej, armatorskiej, finansowej lub ubezpieczeniowej, albo (b) z tytułu posiadania statusu zarządu, centrum koordynacyjnego albo podobnej jednostki dostarczającej usług administracyjnych albo innego wsparcia grupie spółek, które prowadzą działalność gospodarczą głównie w innych Państwach; oraz
  • z wyjątkiem stosowania metody unikania podwójnego opodatkowania zwykle stosowanej w tym Państwie, taki dochód mógłby podlegać znacząco niższemu podatkowi na podstawie ustawodawstwa wewnętrznego tego państwa niż dochód z podobnej działalności wykonywanej w tym Państwie albo z tytułu posiadania statusu zarządu, centrum koordynacyjnego albo podobnej jednostki dostarczającej usług administracyjnych albo innego wsparcia grupie spółek, które prowadzą działalność gospodarczą w tym Państwie.

Wskazana powyżej instytucja ograniczenia korzyści generalnie umożliwia umawiającemu się państwu, w którym położone jest źródło przychodu, niestosowanie przepisów Konwencji (a tym samym obniżonej stawki podatku lub zwolnienia z podatku u źródła od takiego przychodu przewidzianego w Konwencji) w odniesieniu do spółki uzyskującej taki przychód, będącej rezydentem drugiego umawiającego się państwa prawa, jeśli spółka taka została stworzona w celu nieuczciwej konkurencji podatkowej. Klauzula ograniczenia korzyści przewiduje w szczególności, że postanowienia Konwencji nie powinny mieć zastosowania w tych przypadkach, gdy dany rodzaj dochodu uzyskanego przez rezydenta umawiającego się państwa (np. Szwecji) ze źródeł położonych w drugim umawiającym się państwie (np. Polsce) podlegałby znacząco niższemu opodatkowaniu na podstawie prawa podatkowego tego umawiającego się państwa (np. Szwecji), niż ten sam rodzaj dochodu, który byłby osiągnięty ze źródeł przychodu położonych w tym umawiającym państwie (tj. z działalności wykonywanej w tym państwie).

Innymi słowy, klauzula ograniczenia korzyści w art. 27 Konwencji dotyczy tych sytuacji, gdy ten sam rodzaj dochodu (np. odsetki) jest opodatkowany na podstawie prawa podatkowego państwa miejsca siedziby podatnika (tj. Szwecji) w znacząco inny sposób w zależności od tego, czy ten dochód jest uzyskiwany ze źródeł przychodu położonych w tym państwie (tj. w Szwecji), czy też poza tym państwem. W konsekwencji instytucja prawa przewidziana w art. 27 Konwencji pozwala Polsce na niestosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia z podatku u źródła, jeśli dochód uzyskany na terytorium Polski byłby opodatkowany przez spółkę będącą rezydentem Szwecji w preferencyjny sposób w porównaniu do podobnego rodzaju dochodu uzyskanego na terytorium Szwecji.

Zgodnie ze szwedzkim prawem podatkowym dochód w postaci odsetek, który będzie uzyskany przez Emitenta od Spółki (tj. ze źródła przychodu położonego w Polsce) będzie opodatkowany w Szwecji według standardowej stawki podatkowej. Takie same zasady opodatkowania miałby zastosowanie także w takim przypadku gdyby odsetki zostały uzyskane przez Emitenta ze źródeł przychodu położonych w Szwecji (tj. gdyby odsetki zostały wypłacone na rzecz Emitenta przez pożyczkobiorcę z siedzibą w Szwecji).

Należy zatem stwierdzić, iż uregulowanie zawarte w art. 27 Konwencji nie stanowi przeszkody do zastosowania przepisów Konwencji w odniesieniu do odsetek płaconych przez Spółkę na rzecz Emitenta.

Opodatkowanie odsetek na podstawie Konwencji

Art. 11 ust 1 Konwencji stanowi, iż Odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie (w opisywanym przypadku w Polsce - przyp. własny) i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie (w opisywanym przypadku w Szwecji - przyp. własny), mogą być opodatkowane tym drugim Państwie (a więc w opisywanym przypadku w Szwecji - przyp. własny).

Zgodnie zatem z art. 11 ust. 1 Konwencji odsetki wypłacone z Polski do Szwecji podlegają opodatkowaniu tylko w Szwecji, co oznacza, że takie odsetki nie są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym (podatkiem u źródła) w Polsce. Należy wskazać, iż zastosowanie art. 11 ust. 1 Konwencji jest możliwe wówczas, gdy:

  • odsetki są wypłacane na rzecz odbiorcy odsetek,
  • odbiorca odsetek jest szwedzkim rezydentem podatkowym.

Mając na uwadze, iż

  • Emitent będzie spółką kapitałową z siedzibą Szwecji i będzie rezydentem podatkowym w Szwecji (co zostanie udokumentowane certyfikatem rezydencji wydanym przez szwedzkie organy podatkowe), oraz
  • odsetki będą wypłacane na rachunek bankowy Emitenta

należy stwierdzić, że odsetki, które będą wypłacane przez Spółkę na rzecz Emitenta na podstawie umów pożyczki (w tym Pożyczki 2013/Pożyczki 2014) nie będą podlegały zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu w Polsce zgodnie z art. 11 ust. 1 Konwencji.

W rezultacie, ponieważ (i) dochód w postaci odsetek uzyskany przez Emitenta od Spółki nie będzie opodatkowany w Polsce zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie Konwencji, a (ii) Spółka otrzyma certyfikat rezydencji wydany przez szwedzkie organy podatkowe dokumentujący, że Emitent jest szwedzkim rezydentem podatkowym, Spółka - podmiot wypłacający odsetki na podstawie Umowy Pożyczki - nie będzie zobowiązana, jako płatnik, do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek wypłacanych na rzecz Emitenta i przekazania takiego podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Ponadto, należy także wskazać również na inne rozstrzygnięcia zawarte w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego:

  • interpretacja Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z 21 czerwca 2011 r. (sygn. IPPB5/423-340/l1-2/PS). Rozstrzygnięcie zaprezentowane we wskazanej interpretacji prawa podatkowego ma istotne znaczenie, gdyż interpretacja ta została wydana na gruncie stanu faktycznego analogicznego do przedstawionego w niniejszym wniosku. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził w przedmiotowej interpretacji, iż odsetki wypłacane przez spółkę z siedzibą na terytorium RP na rzecz spółki będącej szwedzkim rezydentem podatkowym - emitentem euroobligacji oferowanych na rynkach międzynarodowych, na podstawie umowy pożyczki zawartej między tymi podmiotami, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce zryczałtowanym podatkiem dochodowym z uwagi na uregulowanie przewidziane w art. 11 ust 1 Konwencji również w sytuacji gdy płatności nie są dokonywane bezpośrednio na rachunek emitenta;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 marca 2010 r. (sygn. IPPB5/423-863/09-2/IŚ), uzyskana w związku z jedną z emisją Obligacji przez X, która potwierdza zwolnienie z podatku u źródła odsetek wypłacanych przez X na rzecz Emitenta w ramach aktualnej struktury finansowania X;
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 stycznia 2011 r. (sygn. IPPB5/423-757/l0-4/AJ); czy też
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2009 r. (sygn. IPPB5/423-300/09-2/IŚ)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie