Temat interpretacji
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi sprzedaż wyrobów na rzecz sieci dystrybutorów. Aktualnie oprócz umów w zakresie sprzedaży zamierza zawrzeć z dystrybutorami odrębne umowy, na podstawie których dystrybutorzy będą świadczyć na rzecz Spółki usługi marketingowe, których celem jest zintensyfikowanie sprzedaży konkretnie wskazanych towarów już oferowanych w sprzedaży, bądź wprowadzenie na rynek nowego rodzaju konkretnych towarów.
Zgodnie z projektowana umową wybór bezpośrednich środków, które mogą zagwarantować osiągniecie pożądanego rezultatu w postaci zintensyfikowania sprzedaży Spółka pozostawia dystrybutorom. To dystrybutorzy według własnej oceny rozstrzygają, jakie konkretne działania mogą wpłynąć na zwiększenie sprzedaży danego wskazanego rodzaju towarów. Dystrybutorzy w ramach usług marketingowych świadczonych na rzecz spółki nie będą podejmować żadnych czynności obejmujących swym zakresem reprezentację i reklamę. Za swoje usługi dystrybutor będzie otrzymywał od Spółki wynagrodzenie stanowiące iloczyn określonej zryczałtowanej kwoty oraz liczby sztuk towarów objętych działaniem, które w danym wskazanym przez Spółkę okresie sprzedał dystrybutor.
Spółka stoi na stanowisku, że wydatki za wykonanie usług marketingowych przez dystrybutorów będą stanowiły koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.).
Spółka stoi na stanowisku, że wydatki za wykonanie usług marketingowych przez dystrybutorów będą stanowiły koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.).
Pod pojęciem marketingu należy rozumieć działania gospodarcze dotyczące sprzedaży, dystrybucji, reklamy, planowania produkcji i badań rynku. Wśród instrumentów marketingu wyodrębnia się: związane z dystrybucją (kanały dystrybucji, organizacja fizycznego przepływów towarów), z aktywizacją sprzedaży (propaganda gospodarcza, reklama, public relations) oraz sam produkt, jego wyposażenie (opakowanie, oznakowanie) i cenę; oddziałują one na rynek wspólnie i są ze sobą powiązane, tworząc razem stale weryfikowaną i modyfikowaną kompozycję tzw. marketing-mix. (Nowa encyklopedia powszechna, PWN, tom 4, Warszawa 1996, str. 95).
W świetle przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
uznać należy, że jakiekolwiek wydatki za wykonanie usług marketingowych nie są bezpośrednio związane z osiąganym przychodem, to jednak pośrednio ponoszone są w celu osiągnięcia przychodów.
Pod pojęciem marketingu należy rozumieć działania gospodarcze dotyczące sprzedaży, dystrybucji, reklamy, planowania produkcji i badań rynku. Wśród instrumentów marketingu wyodrębnia się: związane z dystrybucją (kanały dystrybucji, organizacja fizycznego przepływów towarów), z aktywizacją sprzedaży (propaganda gospodarcza, reklama, public relations) oraz sam produkt, jego wyposażenie (opakowanie, oznakowanie) i cenę; oddziałują one na rynek wspólnie i są ze sobą powiązane, tworząc razem stale weryfikowaną i modyfikowaną kompozycję tzw. marketing-mix. (Nowa encyklopedia powszechna, PWN, tom 4, Warszawa 1996, str. 95). W świetle przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uznać należy, że jakiekolwiek wydatki za wykonanie usług marketingowych nie są bezpośrednio związane z osiąganym przychodem, to jednak pośrednio ponoszone są w celu osiągnięcia przychodów.