Czy wydatki związane z partycypacją spółki w budowie drogi publicznej oraz wybudowanie nowej kanalizacji deszczowej oraz rozbudowę istniejącej mogą ... - Interpretacja - IPTPB3/423-258/13-2/PM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.09.2013, sygn. IPTPB3/423-258/13-2/PM, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy wydatki związane z partycypacją spółki w budowie drogi publicznej oraz wybudowanie nowej kanalizacji deszczowej oraz rozbudowę istniejącej mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w X działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednoosobowej Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2013 r. (data wpływu 28 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki związane z partycypacją w budowie drogi publicznej oraz wybudowanie nowej kanalizacji deszczowej i rozbudowa istniejącej mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki związane z partycypacją w budowie drogi publicznej oraz wybudowanie nowej kanalizacji deszczowej i rozbudowa istniejącej mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, na terenie Gminy X i X. Spółka zawarła umowę z Gminą X (która posiada 100% udziałów) na mocy której partycypuje w kosztach budowy drogi publicznej w rozumieniu art. 1 ustawy o drogach publicznych. Jest to projekt finansowany z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych-Etap II Bezpieczeństwo-Dostępność-Rozwój.

Cel porozumienia ma za zadanie zwiększenie bezpieczeństwa uczestników ruchu na drogach w X w rejonie ulicy X, w której inwestor wykona dodatkowo system kanalizacji sanitarnej i deszczowej docelowo administrowany przez Partnera projektu - Spółkę. Zadanie pod nazwą Budowa Reja obejmuje budowę konstrukcji i nawierzchni jezdni, zjazdów, nawierzchni bitumicznej, oraz nowo projektowanej kanalizacji deszczowej w ulicy X na odcinku o łącznej długości 309,0 m.b. oraz rozbudowie istniejącej sieci kanalizacji deszczowej. Spółka na ten cel przekazała kwotę 100.000 zł zgodnie z umową. Wydatki na infrastrukturę komunikacyjną są niezbędne do sprawnego funkcjonowania X, który korzysta z nowo wybudowanej drogi w ulicy X celem zapewnienia prawidłowej eksploatacji umiejscowionych tam urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

Ponadto w ulicy umiejscowiona jest następująca infrastruktura techniczna eksploatowana przez Spółkę:

  • sieć kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej,
  • sieć kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej,
  • przepompownia ścieków,
  • sieć wodociągowa

Wybudowana droga zapewnia bezproblemową eksploatację urządzeń wod-kanalizyjnych oraz sprawne i szybkie dotarcie do nich w razie awarii, dodatkowo służy dotarciu do odbiorców posiadających bezodpływowe zbiorniki na nieczystości płynne celem wywozu ich zawartości do oczyszczalni ścieków Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki związane z partycypacją spółki w budowie drogi publicznej oraz wybudowanie nowej kanalizacji deszczowej oraz rozbudowę istniejącej mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne przekazane Gminie na podstawie umowy i przeznaczone na ww. zadanie winny zostać zaliczone do kosztów podatkowych w momencie ich poniesienia. Spółka nie uznała tego świadczenia jako darowizny, ponieważ darowizna ma charakter świadczenia nieodpłatnego i nieekwiwalentnego, a Spółka uzyskuje możliwość korzystania z wybudowanej drogi, która jest drogą publiczną, może to mieć wpływ na wielkość osiąganych dochodów poprzez przyjęcie ścieków sanitarnych i deszczowych oraz dowożonych nieczystości płynnych do oczyszczalni Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, wydatki na ww. zadanie-budowa drogi wraz infrastrukturą są kosztem uzyskania przychodów, w oparciu o przepis art. 15 ust. l ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ zostały spełnione następujące przesłanki:

  • wydatki zostały poniesione przez Spółkę,
  • wydatki zostały poniesione w celu uzyskania przychodów lub mogą mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów.
  • wydatki nie są zaliczane do katalogów wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, ujętych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397 ze zm., określanej w dalszej części skrótem updop), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty. Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Bezpośrednimi kosztami uzyskania przychodów są wydatki, które mogą przyczynić się do powstania konkretnego przychodu osiągniętego w danym momencie. Pośrednimi kosztami uzyskania przychodów są wydatki związane z całokształtem działalności podatnika i wywiązywaniem się przez niego z obowiązków nałożonych innymi przepisami prawa.

Kwestia związana z momentem potrącalności kosztów uzyskania przychodów została uregulowana w przepisach art. 15 ust. 4 - ust. 4e updop.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 4 updop, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Natomiast art. 15 ust. 4d updop stanowi, iż koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W myśl art. 15 ust. 4e updop, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f - 4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami (koszty pośrednie) to takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia. Nie pozostają one w uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami podatnika, brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód. Każdy z tych wydatków jest związany z działalnością prowadzoną przez podatnika i przyczynia się w sposób ogólny do osiągania przez niego przychodów. Nie można jednak ustalić, uzyskaniu jakiego konkretnego przychodu dany wydatek służy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła z Gminą umowę, na mocy której patrycypuje w kosztach budowy drogi publicznej. Cel porozumienia ma za zadanie zwiększenie bezpieczeństwa uczestników ruchu na drogach w X w rejonie ulicy X, w której inwestor wykona dodatkowo system kanalizacji sanitarnej i deszczowej docelowo administrowany przez Partnera projektu - Spółkę. Zadanie pod nazwą obejmuje budowę konstrukcji i nawierzchni jezdni, zjazdów, nawierzchni bitumicznej, oraz nowoprojektowanej kanalizacji deszczowej w ulicy X na odcinku o łącznej długości 309,0 m.b. oraz rozbudowie istniejącej sieci kanalizacji deszczowej. Spółka na ten cel przekazała kwotę 100.000 zł. zgodnie z umową. Wydatki na infrastrukturę komunikacyjną są niezbędne do sprawnego funkcjonowania X, który korzysta z nowowy budowanej drogi celem zapewnienia prawidłowej eksploatacji umiejscowionych tam urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z patrycypacją w budowie drogi publicznej oraz wybudowanie nowej i rozbudowa istniejącej kanalizacji deszczowej, należy kwalifikować do kosztów pośrednich, gdyż nie mają one bezpośredniego odzwierciedlenia w uzyskanych przez Spółkę przychodach, ale ich poniesienie ma wpływ na ich uzyskanie. Wydatki te winny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w X.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 171 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi