Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. - Interpretacja - ILPB3/423-5/13-8/JG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.03.2013, sygn. ILPB3/423-5/13-8/JG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2012 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismami z dnia 14 marca 2013 r., 20 marca 2013 r. i 21 marca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

I.

Nadleśnictwo, działając na podstawie art. 32 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 ze zm.), jest jednostką Lasów Państwowych nieposiadającą osobowości prawnej, uzyskującą przychody z gospodarki leśnej i działalności rolniczej, wyłączonej z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 2 ust. 1 i 2 powołanej ustawy oraz uzyskującą przychody opodatkowane tym podatkiem.

Pracownikom, będącym członkami związków zawodowych, zgodnie z § 35 ust. 1 pkt 4 Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy pokrywane są przez pracodawcę koszty wyjazdów:

  1. w celach wzięcia udziału w posiedzeniach komisji i zespołów roboczych powoływanych na wszystkich szczeblach zarządzania,
  2. w związku z zaproszeniami na narady, konferencje oraz uroczystości okolicznościowe, organizowane przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe,
  3. w innych okolicznościach wcześniej uzgodnionych z Dyrektorem.

Koszty wyżej wymienionych delegacji (koszty podróży, diet, noclegów itp.) są rozliczane na zasadach określonych w rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowych (odpowiednio: Dz. U. Nr 236, poz. 1990 i Dz. U. Nr 236, poz. 1991).

Na podstawie faktury VAT wystawionej na pracodawcę przez podmiot, w którym na zlecenie związków zawodowych organizowane było spotkanie związkowe i w którym uczestniczył pracownik reprezentujący związki zawodowe, pracodawca pokrywa koszty tego spotkania w wysokości przypadającej proporcjonalnie na pracownika biorącego w nim udział.

Do ceny za organizację spotkania związkowego wliczone są koszty pobytu i wyżywienia pracownika uczestniczącego w spotkaniu związkowym oraz wynajęcie sali, na której odbyło się spotkanie.

Wyżej wymienione koszty pokrywane są przez Nadleśnictwo na podstawie Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy (§ 35 ust. 1):

  1. w oparciu o pkt 4 (dotyczący innych okoliczności wcześniej uzgodnionych z Dyrektorem), zgodnie z którym pokrywane są koszty delegacji członków związków zawodowych (pobyt, wyżywienie),
  2. w oparciu o pkt 3, zgodnie z którym jednostki Lasów Państwowych udostępniają nieodpłatnie sale konferencyjne na spotkania związkowe.

Wystawca faktury VAT do należności za organizację narady dolicza podatek VAT według norm przypisanych. Na fakturze nie są odrębnie wyspecyfikowane koszty pobytu i wyżywienia, nie są załączane kalkulacje lub specyfikacje, umożliwiające ustalenie kosztów pobytu i wyżywienia. Żaden z obowiązujących przepisów prawa, poza Ponadzakładowym Układem Zbiorowym Pracy nie zobowiązuje Nadleśnictwa do pokrywania kosztów podróży, wyżywienia i pobytu członków związków zawodowych.

II.

Nadleśnictwo nie wystawia PIT- 8C na zwrot kosztów wyjazdu pracownikom reprezentującym związki zawodowe. Zwrot kosztów nie stanowi przychodu dla tych pracowników, natomiast wynagrodzenia za czas zwolnienia od pracy niezbędny do wykonywania czynności związkowych wykazywane są jako przychód w PIT-4.

III.

Wydatki sfinansowane ze środków obrotowych poniesione na integrację załogi oraz reprezentujących Nadleśnictwo w zawodach sportowych, podzielone proporcjonalnie na pracowników biorących udział w imprezie, zawodach, stanowią przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dla pracownika. Uczestnictwo w branżowych zawodach sportowych to czysta rywalizacja między pracownikami lub jednostkami Lasów Państwowych, która nie wpływa na wzrost osiągniętego przychodu z tytułu sprzedaży.

W piśmie uzupełniającym z dnia 14 marca 2013 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że zaproszenia na narady, konferencje oraz uroczystości okolicznościowe, organizowane przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (PGL LP) dotyczące członków związków zawodowych dotyczą uczestnictwa np. na szczeblu regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych - w naradach głównych księgowych, nadleśniczych, na szczeblu dyrekcji generalnej - w naradach dyrektorów regionalnych i zespołów zadaniowych powołanych np. w celu opracowania zmian do Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy PGL LP oraz innych.

Spotkania związkowe organizowane są w ramach wewnętrznych struktur związkowych przez zarządy związków, jak i przez kierownictwo Lasów Państwowych (LP) na wszystkich szczeblach zarządzania w ramach uczestnictwa w naradach, zespołach zadaniowych itp.

Koszty ponoszone na sfinansowanie wyjazdów członków zawodowych odnoszone są w koszty działalności administracyjnej obsługującej działalność leśną według definicji działalności leśnej zawartej w ustawie o lasach.

Treść powyższego akapitu została ostatecznie określona przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 21 marca 2013 r. jako:

Nadleśnictwo odnosi koszty związane z funkcjonowaniem organizacji związkowej w koszty działalności gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach, wyłączonej z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, a nie osiąga z tego tytułu żadnego przychodu.

Zawody sportowe oraz branżowe zawody sportowe mają charakter imprez zamkniętych dla pracowników LP.

Uczestnictwo pracowników w zawodach ma na celu tylko zintegrowanie pracowników.

Podczas zawodów nie reklamuje się sprzedawanych produktów. Regionalne dyrekcje prowadzą ranking osiągnięć sportowych pracowników i jednostek, np. w celu wyłonienia zawodników i drużyn do międzynarodowych leśnych zawodów sportowych.

Ponadto, w piśmie uzupełniającym z dnia 20 marca 2013 r. Wnioskodawca doprecyzował przedstawiony stan faktyczny w kwestii wydatków, o których mowa w pkt III opisu stanu faktycznego (poz. 68 druku ORD-IN) i wskazał, iż Nadleśnictwo odnosi te koszty do przychodów z gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach, wyłączonej z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania

dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

  1. Czy zwrot kosztów wyjazdu pracownikom reprezentującym związki zawodowe w celu:
    1. wzięcia udziału w posiedzeniach komisji i zespołach roboczych powołanych na wszystkich szczeblach zarządzania (przez kierowników Lasów Państwowych),
    2. uczestniczenia w konferencjach, naradach oraz uroczystościach okolicznościowych organizowanych przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe,
    3. uczestniczenia w innych okolicznościach, np. naradach, zjazdach, konferencjach itp. związków zawodowych będzie stanowił przychód zwolniony czy opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych u tych osób i czy koszty te stanowią dla Nadleśnictwa koszty uzyskania przychodu... (oznaczone we wniosku jako pytanie nr I).
  2. Czy wydatki sfinansowane ze środków obrotowych Nadleśnictwa poniesione na rzecz pracowników:
    1. biorących udział w integracji (spotkanie z okazji Dnia Leśnika, spotkanie wigilijne) itp.,
    2. reprezentujących Nadleśnictwo w zawodach sportowych, branżowych zawodach sportowych (w tym przejazdy, zakwaterowanie, wyżywienie, opłata za uczestnictwo, stroje sportowe z logo Nadleśnictwa) należy doliczyć do przychodów pracowników na podstawie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) oraz czy są dla Nadleśnictwa kosztem uzyskania przychodów... (oznaczone we wniosku jako pytanie nr III).

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 (oznaczone we wniosku jako pytanie nr I) oraz pytanie nr 2 (oznaczone we wniosku jako pytanie nr III) w zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztem uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiągniętymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztem uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiągniętymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

W piśmie z dnia 14 marca 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego i wskazał, że Jego zdaniem wydatki, o których mowa w pytaniu nr 1 i nr 2 (oznaczonych we wniosku ORD-IN jako pytanie nr I i nr III) nie stanowią podatkowych kosztów uzyskania przychodów.

W ocenie Wnioskodawcy, nie ma związku przyczynowo skutkowego pomiędzy poniesionymi wydatkami na rzecz pracowników a osiągnięciem przychodu lub zachowaniem / zabezpieczeniem jego źródła.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W podatku dochodowym od osób prawnych opodatkowaniu co do zasady podlega dochód.

Stanowi o tym art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), zgodnie z którym przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie natomiast do brzmienia art. 7 ust. 2 ww. ustawy, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Jednocześnie rozwiązania ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidują wyłączenia przedmiotowe z jej zakresu.

I tak, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów ustawy nie stosuje się do:

  1. przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e;
  2. przychodów z gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach;
  3. przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy;
  4. przychodów (dochodów) armatora opodatkowanych na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1353 oraz z 2008 r. Nr 209, poz. 1316), z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1a.

Z powyższej regulacji wynika więc, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie mają zastosowania do tych sytuacji faktycznych i prawnych, których wystąpienie może rodzić obowiązek podatkowy określony w innych ustawach o podatku rolnym, leśnym, tonażowym oraz do przychodów, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, czyli przychodów uzyskanych w wyniku czynności niedopuszczalnych przez polskie prawo.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Nadleśnictwo uzyskuje przychody z gospodarki leśnej i działalności rolniczej, wyłączonej z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 2 ust. 1 i 2 ustawy podatkowej oraz przychody opodatkowane tym podatkiem.

Wnioskodawca wskazał, iż w związku z wyjazdem pracowników reprezentujących związki zawodowe, ponosi wydatki dotyczące:

  • wzięcia udziału w posiedzeniach komisji i zespołach roboczych powołanych na wszystkich szczeblach zarządzania,
  • uczestniczenia w konferencjach, naradach oraz uroczystościach okolicznościowych organizowanych przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe,
  • uczestniczenia w innych okolicznościach wcześniej uzgodnionych z Dyrektorem

oraz wydatki na rzecz pracowników:

  • biorących udział w integracji (spotkanie z okazji Dnia Leśnika, spotkanie wigilijne) itp.,
  • reprezentujących Nadleśnictwo w zawodach sportowych, branżowych zawodach sportowych (w tym przejazdy, zakwaterowanie, wyżywienie, opłata za uczestnictwo, stroje sportowe z logo Nadleśnictwa).

Wnioskodawca wskazał, iż ww. koszty odnosi do działalności związanej z gospodarką leśną w rozumieniu ustawy o lasach.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi natomiast możliwość zakwalifikowania przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodów na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc powyższe do przepisów ww. ustawy, w pierwszej kolejności zauważyć należy, że regulacja art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie przychodów z gospodarki leśnej odsyła do przepisów ustawy o lasach.

I tak, zgodnie z art. w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 ze zm.), przez gospodarkę leśną rozumie się działalność leśną w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania - z wyjątkiem skupu - drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów oraz realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu.

W konsekwencji powyższego, przychody pochodzące z określonego rodzaju gospodarki leśnej (z wyjątkiem wskazanego zastrzeżenia) będą podlegać wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Użyty bowiem w art. 2 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwrot przepisów ustawy nie stosuje się oznacza, że w związku z zaistnieniem zdarzeń wymienionych w pkt 1 4 nie powstaje w ogóle obowiązek podatkowy rozumiany jako wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach (art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.).

Zatem, w świetle powyższego, skoro przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stosuje się przychodów z gospodarki leśnej, to tym samym nie stosuje się regulacji tej ustawy w zakresie kosztów.

Reasumując, stwierdzić należy, że wszystkie uzyskane przez Wnioskodawcę przychody z gospodarki leśnej oraz związane z tą gospodarką koszty nie podlegają przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem rozstrzyganie przedmiotowej kwestii w kontekście art. 15 ust. 1 ww. ustawy, nie znajduje na gruncie rozpatrywanej sprawy uzasadnienia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 792 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu