Temat interpretacji
Czy podatek od uzyskanych odsetek powinien być opłacany, skoro środki są gromadzone na konkretny cel?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 21 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lutego 2013 r. (data wpływu 4 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego dochodu uzyskanego tytułem odsetek od środków zgromadzonych na rachunku lokacyjnym w banku - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego dochodów uzyskanych przez Spółdzielnię.
Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14 h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), pismem z dnia 15 lutego 2013 r., wystąpił do Wnioskodawcy o jego uzupełnienie, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
W odpowiedzi na ww. wezwanie, skutecznie doręczone dnia 21 lutego 2013 r., dnia 4 marca 2013 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe .
Wnioskodawca - to mała Spółdzielnia Mieszkaniowa (4 bloki - 76 mieszkań), nie prowadząca działalności gospodarczej i niebędąca płatnikiem podatku VAT.
Sprawa 1
Ze względów ekonomicznych, Spółdzielnia dokonuje przebudowy 4 kotłowni olejowych na gazowe wraz z budową wewnętrznej sieci gazowej. W związku z tym zbędne staną się kotły olejowe i ich oprzyrządowanie, które nie są jeszcze całkowicie zamortyzowane.
Spółdzielnia planuje wystawić te kotły do sprzedaży, a w przypadku braku nabywców - złomować je z powodu braku miejsca na ich składowanie. Środki pieniężne uzyskane z tego tytułu Spółdzielnia chce przeznaczyć w całości na częściowe pokrycie kosztów przebudowy kotłowni.
Sprawa 2
Uchwałą Walnego Zgromadzenia lokatorzy wpłacają na fundusz remontowy określoną kwotę za 1 m2 pow. z przeznaczeniem na ocieplenie bloków. Środki te gromadzone są na rachunku lokacyjnym w banku, w którym to banku Spółdzielnia posiada również rachunek bieżący. Od uzyskanych odsetek Spółdzielnia odprowadza podatek dochodowy.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał:
Spółdzielnia prowadzi działalność statutową, wyłącznie gospodarkę zasobami mieszkaniowymi bez jakiejkolwiek działalności gospodarczej.
Przepisem prawa podatkowego będącym przedmiotem interpretacji indywidualnych jest art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Środki uzyskane z odsetek od lokaty bankowej, na której gromadzone są środki wpłacane na fundusz remontowy, będą przeznaczone na ocieplenie bloków, gdyż w takim celu są zbierane.
Dodano również, iż sprawa dotycząca odsetek jest stanem faktycznym, natomiast sprawa dotycząca sprzedaży kotłów jest zdarzeniem przyszłym. Pytania zaś dotyczą zwolnienia od podatku dochodowego dochodu Spółdzielni uzyskanego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi gdy te dochody będą przeznaczone na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.
W związku z powyższym zostały zadane następujące pytania:
- Czy od uzyskanych dochodów ze sprzedaży lub złomowania Spółdzielnia musi zapłacić podatek dochodowy...
- Czy powinien być opłacany podatek od uzyskanych odsetek, skoro środki są gromadzone na konkretny cel...
Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 2, natomiast w zakresie pytania nr 1 wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.
Zdaniem Wnioskodawcy, opodatkowanie lokaty bankowej jest niesłuszne, ponieważ środki pieniężne uzyskane z odsetek, w całości przeznaczane są na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Spółdzielnia nie prowadzi innej działalności, niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych, prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej, niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Tak więc, dochód ten uzyskany jest z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i przeznaczony jest na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Podobne stanowisko w sprawie opodatkowania odsetek od lokaty bankowej dot. spółdzielni mieszkaniowych zajął Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 12 sierpnia 2008 r., sygn. akt I SA/Wr/352/08.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), celem spółdzielni mieszkaniowej jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.
Spółdzielnia mieszkaniowa - jako podmiot posiadający osobowość prawną - podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.
Przepis art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) stanowi, iż przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.
Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Użyte w cytowanym przepisie sformułowanie otrzymane oznacza, że przychód podatkowy powstaje w momencie otrzymania, czyli wpływu do majątku podatnika wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami.
Z kolei w myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Zgodnie natomiast z treścią art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:
- dochód ten winien być uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
- dochód ten musi być przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.
Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu.
W języku potocznym, pojęcie gospodarka - w kontekście omawianego przypadku - oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Zasób zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie mieszkanie jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik mieszkaniowy, mieszkaniowych określa rzeczy związane z mieszkaniem. W konsekwencji, z wykładni językowej pojęcia gospodarka zasobami mieszkaniowymi wynika, że gospodarka ta obejmuje dysponowanie i zarządzanie zgromadzonymi rzeczami związanymi z zamieszkiwaniem.
Przez zasoby mieszkaniowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkalnych, także tego rodzaju pomieszczenia jak np. garaże, strychy, sutereny.
Związane z budynkami mieszkalnymi, budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (odpowiednio art. 12 i art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ww. ustawy).
Dochód powstały z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest wolny od podatku dochodowego, o ile zostaje przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Ze zwolnienia nie korzystają natomiast dochody, o których mowa w tym przepisie, otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.
W przedstawionym opisie stanu faktycznego Spółdzielnia wskazała, iż na podstawie Uchwały Walnego Zgromadzenia lokatorzy wpłacają na fundusz remontowy określoną kwotę za 1 m2 powierzchni użytkowej z przeznaczeniem na ocieplenie bloków. Środki te gromadzone są na rachunku lokacyjnym w banku, w którym to banku Spółdzielnia posiada również rachunek bieżący. Od uzyskanych odsetek Spółdzielnia odprowadza podatek dochodowy.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż przychód uzyskany przez Spółdzielnię tytułem odsetek od zgromadzonych na rachunku lokacyjnym w banku środków w postaci wpłat lokatorów na fundusz remontowy nie stanowi przychodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Tak więc, w odniesieniu do uzyskanego przez Spółdzielnię dochodu tytułem odsetek od zgromadzonych na rachunku lokacyjnym w banku środków nie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Tego typu przychody, jak odsetki od środków zdeponowanych na lokatach terminowych zaliczane są do kategorii przychodu uzyskanego z kapitałów pieniężnych i nie można uznać, iż uzyskane zostały z działalności określonej w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega dochód z działalności gospodarczej innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.
Jedną z funkcjonujących w systemie prawa podatkowego zasad opodatkowania jest zasada ścisłego interpretowania przepisów wprowadzających ulgi i zwolnienia podatkowe.
Jeśli zatem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza zwolnienie od podatku, uzależniając je od źródła dochodu jakim jest dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, to oznacza, że nie każda aktywność Wnioskodawcy generująca powstanie dochodu może korzystać ze zwolnienia. Wobec tego nie wszystkie racjonalne, uzasadnione ekonomicznie i gospodarczo działania podejmowane przez Wnioskodawcę skutkujące powstaniem dochodu powodują, iż zwolniony jest on od podatku, ale tylko te, których efektem jest uzyskanie dochodu wyłącznie (ściśle) z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Dochód uzyskany tytułem odsetek od zgromadzonych w banku na rachunku lokacyjnym wpłat lokatorów na fundusz remontowy jako pochodzący z innego źródła niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i od dochodu z tego tytułu należny jest podatek dochodowy.
Zatem, dochód ten nie będzie korzystał ze zwolnienia, nawet jeśli zostanie przeznaczony na utrzymanie tych zasobów, gdyż nie będzie spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, tj. dochód ten nie będzie uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Reasumując, biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis stanu faktycznego tut. Organ stoi na stanowisku, iż dochód uzyskany tytułem odsetek od zgromadzonych na rachunku lokacyjnym w banku środków w postaci wpłat lokatorów na fundusz remontowy stanowi na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Końcowo odnosząc się do powołanego przez Spółkę wyroku sądowego podkreślić należy, że orzeczenia sądów administracyjnych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
Zaznaczyć trzeba, że istnieją wyroki sądów administracyjnych odnoszące się do analogicznych stanów faktycznych, potwierdzające stanowisko organu podatkowego zawarte w niniejszej interpretacji, np. wyrok WSA w Opolu z dnia 13 lutego 2008 r., sygn. akt I SA/Op 366/07, wyrok WSA w Gliwicach z dnia 8 października 2008 r., sygn. akt I SA/GI 45/08, wyrok WSA w Krakowie z dnia 17 czerwca 2009 r., sygn. akt I SA/Kr 581/09.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 208 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi