Czy Spółka postępuje prawidłowo traktując nieodpłatne ustanowienia służebności, jako nieodpłatne przychody Spółki i uwzględnia ich wysokość w podatku ... - Interpretacja - IBPBI/2/423-1272/12/JS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.01.2013, sygn. IBPBI/2/423-1272/12/JS, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy Spółka postępuje prawidłowo traktując nieodpłatne ustanowienia służebności, jako nieodpłatne przychody Spółki i uwzględnia ich wysokość w podatku dochodowym od osób prawnych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 03 lipca 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 09 października 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 15 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości powstania przychodu w związku z ustanowieniem na rzecz Wnioskodawcy nieodpłatnej służebności przesyłu (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości powstania przychodu w związku z ustanowieniem na rzecz Wnioskodawcy nieodpłatnej służebności przesyłu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wykonuje inwestycję sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. W wyniku robót budowlanych następują różnego rodzaju zniszczenia na terenie ogródków działkowych jak i prywatnych posesji (zniszczenia płodów rolnych w ogródkach działkowych, trawników, różnego rodzaju nasadzeń). Szkody są szacowane przez rzeczoznawcę i wyceniane.

Spółka zawiera porozumienia z poszkodowanymi i wypłaca stosowne odszkodowanie. Te odszkodowania nie są wypłacone posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, te odszkodowania nie dotyczą szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. g (winno być: ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), Spółka na koniec roku wystawia PIT-8C dla każdej osoby, która otrzymała odszkodowanie.

W ramach wykonywania tej samej inwestycji Spółka zawiera umowy ustanowienia odpłatnych lub nieodpłatnych służebności przesyłu. W przypadku ustanowienia odpłatnych służebności przesyłu, Spółka wypłaca stosowne kwoty a następnie wystawia PIT-8C, natomiast w przypadku ustanowienia nieodpłatnych służebności przesyłu Spółka traktuje to jako nieodpłatne przychody Spółki, ewidencjonuje to na koncie pozostałe przychody operacyjne oraz na koncie inwestycji.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka postępuje prawidłowo traktując nieodpłatne ustanowienia służebności, jako nieodpłatne przychody Spółki i uwzględnia ich wysokość w podatku dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Zdaniem Wnioskodawcy, postępowanie Spółki jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Służebność przesyłu została uregulowana w art. 3051 3054 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Istotą służebności przesyłu jest możliwość korzystania przez przedsiębiorcę z nieruchomości stanowiącej prywatną własność w określonym zakresie, tj. wybudowania i korzystania z urządzeń określonych w art. 49 kodeksu cywilnego w sposób zgodny z przeznaczeniem tych urządzeń (art. 3051 kodeksu cywilnego).

Ustanowienie służebności przesyłu może być zarówno odpłatne, jak i nieodpłatne - zależne jest to od woli kontrahentów.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Niezależnie od formy nieodpłatnej realizacji praw lub innych tego rodzaju świadczeń do wyceny przychodu podatkowego stosuje się wartości rynkowe.

Sposób ustalania przychodu z tytułu świadczeń nieodpłatnych określony został w art. 12 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z pkt 4 tego przepisu, wartość tego rodzaju świadczeń ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnieniu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Ponieważ ustawodawca nie sprecyzował, co należy rozumieć pod pojęciem świadczenie nieodpłatne, konieczne jest odwołanie do przepisów prawa cywilnego, a także orzecznictwa i poglądów doktryny.

W orzecznictwie ugruntował się pogląd, iż przez nieodpłatne świadczenie rozumieć należy takie zdarzenia prawne i gospodarcze, dotyczące działalności gospodarczej, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku osoby prawnej, mające konkretny wymiar finansowy. Bez znaczenia w związku z tym pozostaje forma, w jakiej doszło do uzyskania danej korzyści, istotą nieodpłatnego świadczenia jest bowiem sam fakt uzyskania danej korzyści.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w ramach wykonywania inwestycji sieci wodociągowo-kanalizacyjnej Spółka zawiera umowy ustanowienia odpłatnych lub nieodpłatnych służebności przesyłu. W przypadku ustanowienia nieodpłatnych służebności przesyłu, Spółka traktuje to jako nieodpłatne przychody.

Podstawową cechą nieodpłatnego świadczenia jest sytuacja, w której otrzymujący przysporzenie, w tym przypadku Spółka nie będzie zobowiązana do jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego, np. obniżka ceny z tytułu świadczonej usługi. W ujęciu prawnym i gospodarczym zasadnicza cecha służebności przesyłu tkwi w regule ustalenia odpowiedniego wynagrodzenia. Jeżeli zatem została ustanowiona służebność przesyłu bez wynagrodzenia wystąpi przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, polegające na tym, iż Spółka nie jest zobowiązana płacić za korzystanie z cudzej nieruchomości. Przy ocenie skutków podatkowych konieczne jest przy tym uwzględnienie stosowanych instrumentów rynkowych.

Biorąc pod uwagę powyższe uznać należy, iż ustanowiona nieodpłatnie służebność przesyłu powoduje dla Spółki przysporzenie majątkowe na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, albowiem wykorzystywanie przez Nią w sposób nieodpłatny obcych gruntów rodzi przysporzenie mające konkretny wymiar finansowy. Spółka nie musi płacić za możliwość korzystania z gruntu, na którym posadowione są urządzenia służące prowadzonej przez Nią działalności. Dla właścicieli gruntów, na których ustanowiona jest służebność stanowi ona natomiast obciążenie, tj. nie mogą oni w pełni wykorzystywać posiadanych gruntów (ogródków działkowych, prywatnych posesji).

Reasumując, zawarcie umowy ustanowienia nieodpłatnych służebności przesyłu w związku z wykonywaną inwestycją sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, wiąże się dla Spółki z otrzymaniem nieodpłatnego świadczenia i stanowi przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 zostały wydane odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach