w zakresie uznania poniesionych wydatków jako kosztów uzyskania przychodów związanych z przyszłą produkcją strefową - Interpretacja - IBPBI/2/423-1378/10/BG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.01.2011, sygn. IBPBI/2/423-1378/10/BG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

w zakresie uznania poniesionych wydatków jako kosztów uzyskania przychodów związanych z przyszłą produkcją strefową

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 07 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie uznania poniesionych wydatków jako kosztów uzyskania przychodów związanych z przyszłą produkcją strefową - jest prawidłowe

(pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2)

UZASADNIENIE

W dniu 07 października 2010r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie uznania poniesionych wydatków jako kosztów uzyskania przychodów związanych z przyszłą produkcją strefową.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka powstała w dniu 03.07.2009 r., w dniu 12.10.2009 r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE. Od dnia 12.04.2010 r. Spółka wyłącznie poza terenem SSE prowadzi działalność produkcyjno - usługową, opodatkowaną. Działalność poza terenem SSE będzie prowadzona do chwili wybudowania na terenie SSE budynku hali produkcyjnej, a następnie około IV kw. 2010 r. /1 kw. 2011 r. nastąpi fizyczne przeniesienie działalności produkcyjno - usługowej Spółki do SSE.

Obecnie działalność prowadzona jest poprzez dwa wydziały produkcyjne - Dział Produkcji Oświetlenia oraz Dział Produkcji Elektroniki. Od dnia 01.09.2010 r. w Spółce istnieje nie prowadzący działalności produkcyjnej Dział Produkcji Fotowoltaiki, na którym produkcja zostanie uruchomiona dopiero po przeniesieniu działalności do SSE.

Dział ten stanowi wyodrębnione w ewidencji finansowo - księgowej Spółki miejsce powstawania kosztów. W chwili obecnej zajmuje się on analizą rynku w zakresie produktów konkurencji, rozpoznaniem możliwych rynków zbytu dla przyszłych (własnych) wyrobów, pracownicy działu delegowani są na targi dotyczące produktów fotowoltaiki, gdzie oceniają zmiany w zakresie stosowanych technologii produkcji, analizują możliwości optymalizacji cen zakupu komponentów do produkcji, itp. W związku z powyższym w ramach działu powstają koszty pośrednio związane z uruchomieniem przyszłej działalności produkcyjnej. Należy podkreślić, że nie są to koszty, które mogłyby w przyszłości być aktywowane w wartości początkowej aktywów trwałych, które będą zakupywane na cele przyszłej produkcji na terenie SSE.

Spółka uznaje ww. koszty za pośrednie koszty ogólnozakładowe, tj. za koszty, których nie można przypisać do konkretnych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia i potrąca je w dacie poniesienia. Równocześnie jako koszty związane z przyszłą produkcją strefową Spółka uznaje ww. koszty za koszty uzyskania przyszłych przychodów zwolnionych uzyskiwanych na terenie SSE.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy spółka postępuje prawidłowo uznając ww. koszty jako koszty uzyskania przyszłych przychodów zwolnionych (strefowych) ...

(pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2)

Zdaniem Spółki, opisane koszty stanowią koszty uzyskania przyszłych przychodów zwolnionych (strefowych), zgodnie z dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., określanej w dalszej części skrótem ustawa o pdop), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o pdop, stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o pdop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 12.10.2009 r. Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE. Od dnia 12.04.2010 r. prowadzi wyłącznie działalność produkcyjno-usługową opodatkowaną poza terenem SSE. Działalność poza terenem SSE będzie prowadzona do chwili wybudowania na terenie SSE budynku hali produkcyjnej, a następnie około IV kw. 2010 r. /1 kw. 2011 r. nastąpi fizyczne przeniesienie działalności produkcyjno - usługowej Spółki do SSE. Od dnia 01.09.2010 r. w Spółce istnieje nie prowadzący działalności produkcyjnej Dział Produkcji Fotowoltaiki, na którym produkcja zostanie uruchomiona dopiero po przeniesieniu działalności do SSE. Dział ten stanowi wyodrębnione w ewidencji finansowo - księgowej Spółki miejsce powstawania kosztów. Dział ten zajmuje się on analizą rynku w zakresie produktów konkurencji, rozpoznaniem możliwych rynków zbytu dla przyszłych (własnych) wyrobów, pracownicy działu delegowani są na targi dotyczące produktów fotowoltaiki, gdzie oceniają zmiany w zakresie stosowanych technologii produkcji, analizują możliwości optymalizacji cen zakupu komponentów do produkcji, itp. W ramach działu powstają koszty pośrednio związane z uruchomieniem przyszłej działalności produkcyjnej oraz nie są to koszty, które mogłyby w przyszłości aktywowane w wartości początkowej aktywów trwałych, które będą zakupywane na cele przyszłej produkcji na terenie SSE. Spółka uznaje ww. koszty jako koszty związane z przyszłą produkcją strefową zwolnioną z opodatkowania.

Podsumowując, w przedstawionym stanie faktycznym poniesione przez Spółkę koszty związane z uruchomieniem przyszłej działalności produkcyjnej w specjalnej strefie ekonomicznej, należy uznać za koszty związane z uzyskaniem przyszłego dochodu zwolnionego w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o pdop, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:

  • przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,
  • kosztów uzyskania tych przychodów.

Analizowane koszty mają na celu osiąganie przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, tj. przychodów ze źródła przychodów, z którego dochód jest wolny od podatku. Oznacza to, że przedmiotowych kosztów nie uwzględnia się w podstawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy o pdop.

Stanowisko Spółki przedstawione we wniosku należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie nr 1) wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-512 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach