Temat interpretacji
Pytanie podatnika
Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami), udzielając interpretacji w zakresie postanowień Konwencji z dnia 14 czerwca 1995 r. między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527),
Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawionewe wniosku z dnia 20 kwietnia 2006 r. w sprawie dotyczącejzwolnienia z opodatkowania dochodów z dywidendy.
Uzasadnienie
W dniu 24 kwietnia 2006 r. do Ministerstwa Finansów wpłynął wniosek SPÓŁKI Akcyjnej, dotyczący wydania pisemnej interpretacji w indywidualnej sprawie w zakresie postanowień art. 10, 24 i 29 Konwencji zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, zwanej dalej Konwencją.
Z treści złożonego wniosku wynika, iż SPÓŁKA zakłada spółkę zależną z siedzibą w Luksemburgu typu Societe dInvestissement a Capital Variable (w skrócie S.I.C.A.V.), zwaną dalej Spółką luksemburską. Zgodnie z prawem luksemburskim Spółka ta posiada osobowość prawną i jest to typ spółki akcyjnej.
SPÓŁKA obejmuje 100% akcji w Spółce luksemburskiej. Kapitał zakładowy tej Spółki zasilony jest wkładem pieniężnym oraz wkładem niepieniężnym.
Spółka luksemburska będzie prowadzić działalność inwestycyjną na terenie Luksemburga oraz innych krajów (np. Czech), a także w Polsce. Spółka ta będzie inwestowała w papiery wartościowe, między innymi w akcje. Po zakończeniu każdego roku finansowego, Spółka luksemurska wypłacać będzie dywidendę jedynemu akcjonariuszowi, SPÓŁCE.
Wątpliwości SPÓŁKI wyrażone we wniosku z dnia 20 kwietnia 2006 r. dotyczą możliwości zwolnienia z opodatkowania w Polsce podatkiem dochodowym od osób prawnych dywidendy wypłacanej przez Spółkę luksemburską do SPÓŁKI.
Zdaniem SPÓŁKI, dywidenda wypłacana przez Spółkę luksemburską spełnia wszystkie warunki wymagane przepisami art. 24 ust. 1 pkt a) Konwencji do zwolnienia takiego dochodu z opodatkowania w Polsce.
Do przedstawionego stanu faktycznego, zdaniem SPÓŁKI, nie będą miały również zastosowania przepisy art. 29 Konwencji, dotyczące wyłączenia zastosowania postanowień Konwencji do spółek holdingowych w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga, opartego aktualnie na ustawie z dnia 1929 r. i dekrecie wielkoksiążęcym z dnia 17 grudnia 1938 r. Konwencja nie ma też zastosowania do dochodów, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce uzyskuje z takich spółek, ani do akcji lub innych udziałów w kapitale takich spółek, jakie taka osoba posiada.
SPÓŁKA stwierdziła w złożonym wniosku, iż spółka typu S.I.C.A.C. nie jest spółką holdingową i nie jest objęta regulacjami ustawy wskazanej w art. 29 Konwencji.
Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa, Minister Finansów stwierdza, co następuje.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 i 2 Konwencji, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Luksemburgu osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce mogą być opodatkowane w Polsce. Dywidendy te mogą być jednak opodatkowane także w Luksemburgu i według prawa tego Państwa, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, podatek ten nie może przekroczyć:
- 5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż spółka osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 procent,
- 15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.
Określenie "dywidendy" - zgodnie z art. 10 ust. 3 Konwencji - oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji.
Odnosząc wskazane postanowienia Konwencji do przedstawionego stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż dywidenda wypłacana przez Spółkę luksemburską z tytułu akcji, których właścicielem jest SPÓŁKA, mieści się w definicji dywidendy na potrzeby Konwencji. Zatem dochód uzyskiwany z tytułu posiadania tych akcji będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem u źródła czyli w Luksemburgu.
Ponieważ odbiorcą tejże dywidendy jest SPÓŁKA, która posiada 100% udziałów w Spółce luksemburskiej, stawka podatku u źródła nie może być wyższa niż 5%.
Zgodnie z postanowieniami art. 24 pkt 1 lit. a) Konwencji, Polska zwolni od opodatkowania dochód (z zastrzeżeniem art. 24 pkt 1 lit. b Konwencji, wyłączającego ze zwolnienia dochody z odsetek i należności licencyjnych) osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce, który to dochód może być opodatkowany w Luksemburgu, z tym jednak, że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był w taki właśnie sposób zwolniony od opodatkowania.
Minister Finansów pragnie zauważyć, iż zgodnie z postanowieniami Konwencji, Polska przyznaje zwolnienie niezależnie od tego, czy drugie państwo skorzystało z prawa do opodatkowania. Postanowienia Konwencji pozwalają zwolnić państwo miejsca zamieszkania lub siedziby od obowiązku zbadania faktycznego systemu podatkowego stosowanego w danym przypadku w drugim państwie.
Na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zmianami), zwalnia się z opodatkowania dochody osiągane poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez podatników podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczypospolita Polska jest stroną, tak stanowi.
Biorąc pod uwagę powyższe Minister Finansów zauważa, iż dochody z tytułu dywidendy wypłaconej przez Spółkę luksemburską są w Polsce zwolnione z opodatkowania zgodnie z postanowieniami art. 24 pkt 1 Konwencji w związku z art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Reasumując, Minister Finansów postanowił jak w sentencji.
Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odpowiedź nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Referencje
IBPBII/2/415-476/09/NG, interpretacja indywidualna
ILPB2/415-471/08-2/JK, interpretacja indywidualna
ILPB2/415-471/08-3/JK, interpretacja indywidualna
ILPB2415-472/08-2/AJ, interpretacja indywidualna
ILPB2/415-472/08-3/AJ, interpretacja indywidualna
ILPB2/415-473/08-2/MK, interpretacja indywidualna
ILPB2/415-473/08-3/MK, interpretacja indywidualna
ILPB2/415-495/08-4/JK, interpretacja indywidualna
ILPB2/415-495/08-5/JK, interpretacja indywidualna
ILPB3/423-714/08-2/HS, interpretacja indywidualna
ILPB3/423-714/08-3/HS, interpretacja indywidualna
ILPB3/423-714/08-4/HS, interpretacja indywidualna
Minister Finansów