POSTANOWIENIE - Interpretacja - DP/423-0148/06/AK

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.10.2006, sygn. DP/423-0148/06/AK, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm), w sprawie: składki na rzecz organizacji międzynarodowych jako wydatki na cele statutowe

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Kasa Krajowa prowadzi działalność niezarobkową, a cały dochód w postaci nadwyżki bilansowej przekazuje zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych na fundusz stabilizacyjny, przez co realizuje swój podstawowy cel jakim jest zapewnienie stabilności finansowej kas oszczędnościowo - kredytowych.

Postępując zgodnie z ustawą o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych oraz art. 17 ust. 1 pkt 33 w związku z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Kasa Krajowa przeznacza cały dochód na cele statutowe. W skład tego dochodu wchodzą również wydatki nie zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej.

Kasa Krajowa ponosi wydatki z tytułu składek na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika nie jest obowiązkowa, w szczególności na rzecz Międzynarodowego Związku Spółdzielczego (ICA), Światowego Związku Kas Kredytowych (WOCCU), w których Kasa Krajowa reprezentuje interesy SKOK zgodnie z zapisami statutu, a które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 37 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wątpliwości Podatnika budzi, czy równowartość dochodu odpowiadająca wydatkom nieuznanym za koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 37 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlega zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W ocenie Kasy Krajowej powyższe wydatki zostały wydatkowane na cele statutowe, dlatego wolne są od podatku dochodowego od osób prawnych.

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 33 ustawy z 14.12.1995r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych (Dz.U. z 1996r. Nr 1, poz. 2 z późn. zm.) - dalej ustawa o skok Kasa Krajowa jest spółdzielnią osób prawnych, do której w zakresie nie uregulowanym ustawą stosuje się przepisy ustawy - Prawo spółdzielcze. Członkami Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej są wyłącznie kasy.

Jak stanowi art. 34 ustawy o skok celem działalności Kasy Krajowej jest zapewnienie stabilności finansowej kas oraz sprawowanie nadzoru nad kasami dla zapewnienia bezpieczeństwa zgromadzonych w nich oszczędności oraz zgodności działalności kas z przepisami ustawy.

Na podstawie art. 35 ustawy o skok Kasa Krajowa prowadzi działalność na rzecz swoich członków, a w szczególności: reprezentuje interesy kas przed organami administracji państwowej i organami samorządu terytorialnego, wyraża opinie o projektach aktów prawnych dotyczących kas, zapewnia doradztwo prawne, organizacyjne i finansowe, organizuje szkolenia i prowadzi działalność wydawniczą związaną z działalnością kas, określa normy dopuszczalnego ryzyka w działalności kas, opracowuje jednolite procedury świadczenia usług i prowadzenia dokumentacji oraz systemy informatyczne, przyjmuje lokaty, udziela pożyczek i kredytów kasom, pośredniczy w przeprowadzaniu rozliczeń, przeprowadza lustrację kas.

Zgodnie z art. 38 ustawy o skok Kasa Krajowa prowadzi działalność niezarobkową.  Nadwyżka bilansowa Kasy Krajowej powiększa fundusz stabilizacyjny.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003r. zwolnione od podatku są dochody z działalności niezarobkowej spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych oraz Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej, prowadzonej na podstawie odrębnych przepisów, w części przeznaczonej na cele statutowe.

Art. 17 ust. 1 pkt 33 uchylony został przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret pierwsze ustawy z dnia 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1957) zmieniającej wym. ustawę z dniem 1 stycznia 2004 r., z tym że zgodnie z art. 5 ustawy zmieniającej zwolnienie, o którym mowa w pkt 33 w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003r., stosuje się do dnia 31 grudnia 2006r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003r.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 15.02.1992r. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy z dnia 15.02.1992r. zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zgodnie z art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 15.02.1992r. jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.

Jak stwierdziło Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 19.11.2002r., nr PB3-IP-8214-256/2002 w myśl przepisów o podatku dochodowym niektórych wydatków poniesionych przez podatników nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, w związku z czym mogą powstać różnice pomiędzy dochodem podatkowym a zyskiem bilansowym. Ujęte bowiem w księgach rachunkowych wydatki i koszty nieuznane w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym za koszty uzyskania przychodów wpływają na zwiększenie dochodu podatkowego. Jeżeli jednak wydatki (koszty) wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych lub celów określonych w przepisach, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom (kosztom) będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4-8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dotyczy to również rozliczenia podatku w trakcie roku podatkowego.

Stanowisko przedstawione w ww. piśmie Ministerstwa Finansów będzie miało zastosowanie również w przypadku zwolnienia dochodu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 15.02.1992r. Uwzględniając powyższe, jeżeli ujęte w księgach rachunkowych wydatki i koszty, nieuznane za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych Kasy Krajowej, to równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 33 ustawy podatkowej. Jeżeli wydatki te nie wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom będzie podlegała opodatkowaniu.

Zatem Kasa Krajowa korzystająca ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 15.02.1992r. ponosząc różne wydatki winna je rozpatrywać najpierw pod kątem, czy wiążą się one z przychodem i stanowią koszty uzyskania przychodów. Następnie w przypadku wydatków, które nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów, a więc wpływających na zwiększenie dochodu - czy równowartość tego dochodu może być wolna od podatku, bowiem wydatki wiążą się z celami statutowymi.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 37 lit.a) ustawy z dnia 15.02.1992r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika nie jest obowiązkowa, z wyjątkiem: składek organizacji spółdzielczych na rzecz związków rewizyjnych i Krajowej Rady Spółdzielczej, z tym że górną granicę składki określi minister właściwy do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Spółdzielczej.

W sprawie składek członkowskich na rzecz międzynarodowych organizacji uiszczanych przez Podatników korzystających ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. stanowisko zajęło Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 29.08.1997r., nr PO 3-3623/721-24/ASA/97 uznając, iż brak przynależności do organizacji międzynarodowych byłby faktycznym ograniczeniem zakresu działalności statutowej oraz, że składki na rzecz organizacji międzynarodowych stanowią wydatki, które mogą być ponoszone z dochodu wolnego.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku podziela stanowisko Podatnika, że równowartość dochodu odpowiadająca wydatkom nieuznanym za koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 37 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlega zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pomorski Urząd Skarbowy