Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Wspólnoty Mieszkaniowej z dnia 10.04.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 10.04.2006 r. Wspólnota zwróciła się do tutejszego Organu podatkowego o udzielenie interpretacji w sprawie zaliczenia do przychodów podatkowych zaliczek wpłacanych przez członków wspólnoty mieszkaniowej na poczet utrzymania nieruchomości wspólnej, pożytków uzyskanych z tytułu wynajmu części nieruchomości wspólnej i wpłaconych odsetek z tytułu nieterminowych wpłat zaliczek na koszty utrzymania nieruchomości wspólnej i lokali indywidualnych oraz zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej i kosztów poniesionych w związku z wynajmem części nieruchomości wspólnej oraz kosztami ściągania nieterminowych wpłat.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Na mocy art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.), wspólnotę mieszkaniową stanowi ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład przedmiotowej nieruchomości. Członkowie wspólnoty na mocy art. 15 ust. 1 w/w ustawy o własności lokali dokonują wpłat zaliczek na poczet kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej w takiej wysokości, jaka wynika z planowanych kosztów i ich udziału w nieruchomości. W myśl art. 17 tej ustawy wspólnota opłaca wydatki niezbędne do utrzymania nieruchomości wspólnej.
Zdaniem Podatnika wnoszone przez członków wspólnoty opłaty z tytułu utrzymania nieruchomości wspólnej odnoszą się do wewnętrznych rozliczeń właścicieli lokali i jako takie nie stanowią
przychodu wspólnoty o którym mowa w art. 12, 13 i 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Również koszty utrzymania nieruchomości wspólnej nie stanowią kosztów o których mowa w art. 15 tej ustawy.
Podatnik wyraża pogląd, iż przychodem wspólnoty są jedynie należne i nawet wówczas gdy nie są jeszcze opłacone kwoty z tytułu wynajmu nieruchomości wspólnej oraz otrzymane odsetki z tytułu nieterminowego regulowania należności gdyż obydwie te pozycje nie stanowią wewnętrznego rozliczenia z tytułu kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej. Również kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione przez wspólnotę mieszkaniową w celu przystosowania części nieruchomości wspólnej do wynajmu oraz koszty ponoszone w trakcie najmu wynikające z treści zawartej umowy lub niezbędne w celu utrzymania tego źródła przychodu a także koszty poniesione w związku z dochodzeniem należnych wspólnocie odsetek.
Dokonując oceny prawnej
przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście informuje:
Na podstawie art. 6 ustawy o własności lokali ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali, właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, a także uczestniczy w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Art. 14 tej ustawy stanowi, iż na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności: wydatki na remonty i bieżącą konserwację, opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody w części dotyczącej nieruchomości wspólnej oraz opłaty za anteną zbiorczą i windę, ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali, wydatki na utrzymanie porządku i czystości, wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.
Na podstawie art. 15 tej ustawy na
pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca.
W myśl art. 12 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Bez znaczenia jest tutaj źródło pochodzenia tych środków tzn. czy zostały uzyskane jako pożytki z nieruchomości wspólnej np. wynajem nieruchomości wspólnej lub udostępnianie ścian budynku na reklamy oraz odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych lub otrzymane jako wpłaty członków wspólnoty. Oznacza to, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na rachunek wspólnoty stanowią w rozumieniu ustawy podatkowej przychód. Dotyczy to również uiszczanych przez członków wspólnoty zaliczek w formie bieżących opłat na pokrycie kosztów zarządu o których mowa w art. 14 cytowanej wyżej ustawy o własności lokali.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodu
są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Oznacza to, iż wszelkie wydatki mające związek z uzyskanym przychodem stanowią koszt podatkowy wspólnoty.
W przedstawionym stanie faktycznym, wpłacone przez właścicieli lokali zaliczki na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem części wspólnych nieruchomości stanowią w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychód podatkowy a pokrywane z tych wpłat wydatki związane z utrzymaniem danej nieruchomości stanowią koszt podatkowy. Różnica stanowiąca nadwyżkę pomiędzy przychodami, w tym z tytułu zaliczek dokonywanych przez właścicieli a poniesionymi kosztami związanymi z przychodami stanowi dochód wspólnoty.
W świetle przedstawionych przepisów prawnych stanowisko Wspólnoty w części dotyczącej zaliczenia do przychodów zaliczek wpłacanych przez właścicieli lokali na poczet utrzymania nieruchomości wspólnej oraz zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków
związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej jest nieprawidłowe.
Powyższa interpretacja:
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 tej ustawy.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.