Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) s t w i e r d z a m, że stanowisko Podatnika - przedstawione we wniosku z dnia 08.06.2006r., który wpłynął w dniu 13.06.2006r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych jest nieprawidłowe.
W dniu 13.06.2006r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek został uzupełniony o opis stanu faktycznego pismem z dnia 30.08.2006r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.
- stan faktyczny opisany przez Wnioskodawcę:
We wniosku o wydanie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny: "Podstawową działalnością naszej firmy jest handel hurtowy źródłami światła, oprawami przemysłowymi i ulicznymi, kablami, sprzętem elektroenergetycznym, aparaturą niskiego i wysokiego napięcia. Posiadamy również grunty rolne, na których w tym roku poczyniliśmy prace polowe łącznie z obsianiem tych gruntów zbożem. Działalności te mieszczą się w wykazie prowadzonej działalności i są zgłoszone do KRS. Złożyliśmy wniosek do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w celu uzyskania dopłaty bezpośredniej. Nosimy się również z zamiarem wydzierżawienia części gruntów na cele rolnicze osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej. Nadmieniamy, że do tej chwili obecnej nasza działalność opiera się tylko na współpracy z podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą."
Pismem z dnia 30.08.2006r. Spółka uzupełniła opis stanu faktycznego: "Firmie XXX została przyznana płatność z tytułu realizacji programu rolnośrodowiskowego i poprawy dobrostanu zwierząt, zwanej płatnością rolnośrodowiskową na rok 2006, na podstawie art. 5 ust. 2 Ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz. U. Nr 229 poz. 2273 z późn. zm.) § 11 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 lipca 2004 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. Nr 174 poz. 1809 z późn. zm.) i art. 104 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071 z późn. zm.)".
- pytanie Wnioskodawcy:
Spółka pyta: "Czy otrzymana dopłata bezpośrednia od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych?"
- stanowisko Wnioskodawcy w sprawie:
Zdaniem Spółki na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 36 otrzymane dotacje na cele związane z działalnością rolniczą będą zwolnione przedmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych.
Ocena prawna stanowiska pytającego.
W związku z opisanym powyżej stanem faktycznym wskazać należy, iż zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.
Przepis art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (obowiązujący od dnia 01.01.2004r., wprowadzony ustawą z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Dz. U. Nr 202, poz. 1957) ma zastosowanie w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorców działalności innej niż rolnicza, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zwolnienie to dotyczy przychodów pochodzących ze środków pomocowych realizowanych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej UE w zakresie określonym przepisami dotyczącymi rynków: owoców i warzyw, chmielu, tytoniu oraz rynku suszu paszowego. Środki te otrzymują podmioty, które mają określone uprawnienia zgodnie z ustawą z dnia 19 grudnia 2003r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (Dz. U. Nr 223, poz. 2221 ze zm.). Podmiotami uprawnionymi na podstawie tej ustawy jak i przepisów Unii Europejskiej do otrzymania środków pomocowych są grupy producentów albo przedsiębiorcy produkujący skrobie, susz paszowy albo wstępnie przetwarzający tytoń, a także prowadzący działalność w zakresie przechowalnictwa produktów rolnych, handlu artykułami rolno-spożywczymi (eksport-import), uczestniczący w mechanizmach interwencji na wspólnotowym rynku rolnym.
W opisanym stanie faktycznym Spółka otrzymuje dopłaty bezpośrednie na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 lipca 2004r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. Nr 174, poz. 1809 ze zm.).
Na podstawie § 2 ust. 1 tego aktu prawnego płatność rolnośrodowiskowa jest udzielana producentowi rolnemu, który prowadzi działalność rolniczą w gospodarstwie rolnym o powierzchni wynoszącej co najmniej 1 ha użytków rolnych i zobowiąże się do spełnienia wymagań określonych tych przepisem.
W świetle powyższego przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 lipca 2004r. przychody pochodzące ze środków przyznanych w/w rozporządzeniem kierowane do producentów rolnych, prowadzących działalność rolniczą w gospodarstwie rolnym stanowią przychody z działalności rolniczej gospodarstw rolnych, do których zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stosuje się przepisów tej ustawy, a więc i art. 17 ust. 1 pkt 36.
Należy więc stwierdzić, że stanowisko dotyczące zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych dopłat bezpośrednich, zaprezentowane przez podatnika jest nieprawidłowe.
W zakresie podatku od towarów i usług wydane zostaną odrębne postanowienia.
Postanowienie niniejsze - na podstawie art. 143 Ordynacji podatkowej wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.