Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 15 ust.... - Interpretacja - PUS.I/423/60/06, PUS.I/423/62/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.09.2006, sygn. PUS.I/423/60/06, PUS.I/423/62/06, Podkarpacki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu wniosku spółki z dnia 30.06.2006 r., znak: FK/6605/06 (wpływ do tut. Urzędu w dniu 4.07.2006 r.), o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie dotyczącej uznania, czy wypłacone przez spółkę, na rzecz swoich emerytów i rencistów oraz osób pobierających świadczenia przedemerytalne a także wdów, wdowców i sierot pobierających renty po zmarłych pracownikach, ekwiwalenty pieniężne pokrywające część ponoszonych przez te osoby odpłatności za energię elektryczną stanowią koszt uzyskania przychodów spółki, postanawia uznać że, w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Pismem z dnia 30.06.2006 r. spółka zwróciła się o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie dotyczącej uznania, czy wypłacone przez spółkę, na rzecz swoich emerytów i rencistów oraz osób pobierających świadczenia przedemerytalne a także wdów, wdowców i sierot pobierających renty po zmarłych pracownikach, ekwiwalenty pieniężne pokrywające część ponoszonych przez te osoby odpłatności za energię elektryczną stanowią koszt uzyskania przychodów spółki. Przedstawiając stan faktyczny spółka podała, że Prezes Urzędu Regulacji Energetyki podjął decyzję, iż od dnia 1.01.2006 r. obowiązek finansowania kosztów ulgowej odpłatności za energię elektryczną swoich emerytów i rencistów oraz osób pobierających świadczenia przedemerytalne, a także wdów, wdowców i sierot pobierających rentę po zmarłych pracownikach, przejmą wytwórcy. Dotychczas finansowanie tych kosztów dokonywane było przez zakłady energetyczne w ramach tzw. taryfy pracowniczej. W związku z tym w 2005 r. wprowadzono stosowne zmiany do Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Przemysłu Energetycznego oraz do Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Elektrowni S. S.A. Spółka wskazuje, że zgodnie z ust. 7 Załącznika nr 6 do Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Przemysłu Energetycznego "emeryci i renciści oraz osoby pobierające zasiłki i świadczenia przedemerytalne, którzy z dniem przejścia na emeryturę lub rentę oraz pobierające zasiłek i świadczenie emerytalne korzystali z energii elektrycznej na zasadach ust. 1, 2, 3, i 6 oraz wdowy (wdowcy) i sieroty, które pobierają rentę po zmarłych pracownikach, emerytach lub rencistach nabywają prawo z dniem 1.01.2006 r. do ekwiwalentu pieniężnego w wysokości 3000 kWh x 80 % ceny energii elektrycznej i składnika zmiennego opłaty przesyłowej oraz 100 % wartości opłaty stałej sieciowej i opłaty abonamentowej wg taryfy jednostrefowej ogólnie obowiązującej dla gospodarstw domowych". Analogiczny zapis spółka wprowadziła do Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Elektrowni S. S.A. Spółka uważa, ze wypłacone ekwiwalenty, o których mowa w zapytaniu są kosztem uzyskania przychodów. Według spółki, zgodnie z art. 15 ust. 1 powołanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, za wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Ekwiwalenty, o których mowa w zapytaniu nie znalazły się w negatywnym katalogu kosztów uzyskania przychodów zawartych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Obowiązek ich wypłaty wynika z układów zbiorowych, a więc z przepisów prawa pracy, gdyż art. 9 ustawy z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) definiuje prawo pracy jako "przepisy kodeksu pracy oraz przepisy innych ustaw i aktów wykonawczych, określające prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, a także postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy". Z uwagi na powyższe, zdaniem spółki, wypłacone ekwiwalenty należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów spółki.

Odnosząc się do powyższego, tut. organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Kwestię kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów regulują przepisy art. 15 i art. 16 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Jest to ustawowa definicja kosztów uzyskania przychodów, według której dokonuje się kwalifikacji wydatków ponoszonych przez podatnika jako kosztów związanych z uzyskanym przychodem. Ustawodawca w omawianym przepisie nie stawia wprost wymogu, by poniesiony koszt przyniósł określony przychód, lecz był poniesiony w celu jego osiągnięcia. Zatem kosztami uzyskania przychodów będą wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, której celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Są to więc koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z działalnością firmy.

Nie ulega wątpliwości, iż wydatek z tytułu wypłacanych ekwiwalentów pieniężnych za zużycie energii elektrycznej dla emerytów, rencistów, osób pobierających zasiłki i świadczenia przedemerytalne, które z dniem przejścia na emeryturę lub rentę korzystały z ulgowej odpłatności za energię elektryczną oraz wdów (wdowców) i sierot, które pobierają rentę po zmarłych pracownikach, emerytach lub rencistach - wynikający z Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Przemysłu Energetycznego nie jest wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Rozpatrując możliwość zaliczenia ww. wydatku do kosztów uzyskania przychodów trzeba mieć na uwadze wskazany powyżej związek przyczynowo-skutkowy z przychodami.

Tutejszy organ podatkowy stwierdza, że istotna dla oceny charakteru powyższego wydatku jest okoliczność, iż Ponadzakładowy Układ Zbiorowy Pracy dla Pracowników Przemysłu Energetycznego wraz z załącznikami stanowi źródło prawa pracy, do którego przestrzegania przedsiębiorcy są zobligowani. Skoro spółka została zobowiązana postanowieniami ww. Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Przemysłu Energetycznego do dostarczania określonym osobom energii po cenach preferencyjnych, a jednocześnie dostarczanie energii jest przedmiotem działalności przedsiębiorstwa, to koszty związane ze świadczeniem tych usług, w tym także wydatki na wypłaty ekwiwalentu z tytułu ulgowej odpłatności za energię elektryczną, stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podkarpacki Urząd Skarbowy