Temat interpretacji
Decyzja
Na podstawie art. 233 i art. 239 w związku z art. 14 b§ 5 ustawy Ordynacja podatkowa Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 25 listopada 2005 r. wniesionego przez Spółkę o. o. ?A? na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa ? Mokotów z dnia 3 listopada 2005 r. znak US33/NG/423/478/AM/05 w sprawie udzielenia pisemnej
interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie podatnika
orzeka
- zmienić postanowienie organu pierwszej instancji i uznać stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2005 r. za prawidłowe.
?A? Sp. z o. o. zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów z wnioskiem z dnia 22 lipca 2005 roku o udzielnie informacji w trybie art. 14 ustawy Ordynacja podatkowa.
Spółka powstała w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 października 2002 roku o pomocy publicznej dla przedsiębiorstw o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy (Dz. U. nr 213 poz. 1800 ze zm.). Założycielem i jedynym udziałowcem spółki jest Agencja ?R?. Działalność Spółki obejmuje wyłącznie świadczenia określone wyżej wymienioną ustawą o pomocy publicznej. Zgodnie z art. 32 f wyżej wymienionej ustawy Spółka przejmuje oprócz zobowiązań
budżetowych restrukturyzowanych przedsiębiorstw również składniki majątku przedsiębiorcy wg wartości księgowej. Zgodnie z ogólnie stosowaną praktyka wartością księgową aktywów jest wartość ewidencyjna (bilansowa wartość netto) wynikająca z ksiąg rachunkowych przedsiębiorcy.
W związku z interpretacją Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów z dnia 29.06.2005 r. 1433/NG/GV/443-146/2005/MP o konieczności wystawienia faktury VAT w związku z przejętym majątkiem restrukturyzowanych przedsiębiorstw Podatnik zwraca się z prośbą o odpowiedź na pytanie czy dodatkowy przychód powstały w związku z naliczonym podatkiem VAT podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. W opinii Podatnika wartość naliczonego podatku VAT z uwagi na specyficzne uwarunkowania ustawy o pomocy publicznej jest przychodem spółki nie podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Postanowieniem z dnia 3.11.2005 roku znak US33/NG/423/478/AM/05 Naczelnik Urzędu
Skarbowego Warszawa Mokotów odmówił uznania za słuszne stanowiska Spółki przedstawionego we wniosku.
Analiza przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych a mianowicie art. 12 ust. 1 pkt 4f i pkt 4g oraz art. 16 ust. 1 pkt 46 lit.a) w obecnym stanie prawnym nie zawiera zwolnień w zakresie naliczonego podatku VAT wynikającego z wystawionych faktur na przejęcie przez Spółkę zgodnie z ustawą o pomocy publicznej od przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu na rynku pracy.
Obowiązująca od 1 maja 2005 roku ustawa o podatku od towarów i usług również nie generuje zwolnień w zakresie naliczonego podatku od towarów i usług wynikających z wystawionych faktur na przejęcie przez Spółkę zgodnie z ustawą o pomocy publicznej od przedsiębiorstw o szczególnym znaczeniu na rynku pracy.
Mając powyższe na uwadze organ pierwszej instancji uznał w zaskarżonym postanowieniu, iż nie ma podstaw do uznania, iż naliczony podatek VAT nie stanowił podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od
osób prawnych.
Na powyższe postanowienie Spółka złożyła zażalenie pismem z dnia 25 listopada 2005 roku wnosząc o wydanie decyzji zmieniającej zaskarżone postanowienie. W ocenie Podatnika narusza ono przepisy ustawy o pomocy publicznej, który jest przepisem o charakterze szczególnym wobec ustaw podatkowych. Zgodnie z art. 32l) ustawy, w dniu przyjęcia przez Spółkę składników majątku i zobowiązań przedsiębiorcy na zasadach określonych w rozdziale 5a) ustawy oraz w dniu zbycia tego majątku i spłaty tych zobowiązań (publicznoprawnych) przez Spółkę, a także ich umorzenia w trybie art. 32i ust. 4 ustawy nie rozpoznaje się przychodów podatkowych oraz kosztów uzyskania przychodów.
Intencją ustawodawcy oraz rządu było takie przyjęcie rozwiązań, aby przejęcie majątku i spłata zobowiązań przez operatora, a także umorzenie zobowiązań nie rodziło skutków podatkowych. Spółka nadmienia dodatkowo, że realizuje tylko zadania ze wskazanej ustawy o pomocy publicznej i nie
prowadzi innej działalności, to z uwagi na niemożność szybkiego zbycia przekazanych Spółce aktywów nie ma możliwości odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego VAT i nie posiada wolnych środków pieniężnych na uiszczenie podatku dochodowego w zakresie wynikającym z zaskarżonej decyzji Naczelnika Urzędu Warszawa Mokotów.
Po analizie akt sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznaje za uzasadnione stanowisko Wnioskodawcy.
W przedmiotowej sprawie z uwagi na fakt, iż ?A? Sp. z o. o. powstała w oparciu o zapisy ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy - zastosowanie mają unormowania ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy. Przepis ten jest przepisem szczególnym wobec ustaw podatkowych, w tym ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i zawiera odpowiednie regulacje w zakresie prawa podatkowego.
Operacje przejęcia i zbycia majątku dokonywane na
podstawie ustawy o pomocy publicznej nie są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych. Stanowi o tym art. 32 L) ustawy o pomocy publicznej zgodnie z którym: ?w dniu przejęcia przez Operatora składników majątku i zobowiązań przedsiębiorcy na zasadach określonych w niniejszym rozdziale oraz w dniu zbycia tego majątku i spłaty tych zobowiązań przez Operatora, a także ich umorzenia w trybie art. 32i ust. 4 nie rozpoznaje się przychodów podatkowych oraz kosztów uzyskania przychodów.?
W związku z powyższym ustawodawca w art. 32j ust. 3 nakazuje Operatorowi prowadzenie odrębnej ewidencji przychodów i wydatków związanych z gospodarowaniem i zbyciem przejętego majątku.
Odnosząc się do interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zaprezentowanej w zaskarżonym postanowieniu dotyczącej przypadków w których podatek VAT stanowi przychód podatkowy Dyrektor Izby Skarbowej zważył co następuje:
Co do zasady podatek od towarów i usług jest neutralny podatkowo.
Na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza się między innymi należnego podatku od towarów i usług.
Z dniem 1 stycznia 2003 roku ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadziła w art. 12 ust. 1 pkt 4f) i pkt 4g) nową kategorią przychodu. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4f) przychodem jest naliczony podatek od towarów i usług, w przypadku obniżenia lub zwrotu podatku od towarów i usług zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, w tej części, w której uprzednio został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.
Przepis powyższy nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż ze stanu faktycznego opisanego we wniosku nie wynika, iż podatek naliczony VAT wynikający z faktury wystawionej przez przedsiębiorstwa restrukturyzowane został zaliczony przez Podatnika do kosztu uzyskania przychodu.
Przepisy dotyczące korekty podatku naliczonego VAT wynikające z art. 12 ust. 1 pkt 4 g ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych mogąca generować przychody nie mają również zastosowania w odniesieniu do Wnioskodawcy.
W świetle powyższych przepisów VAT naliczony w fakturze wystawionej przez restrukturyzowane przedsiębiorstwo na przejęcie majątku nie stanowi przychodu podatkowego.