Postanowienie - Interpretacja - 1473/421 /WD/423/128/05/JL

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.01.2006, sygn. 1473/421 /WD/423/128/05/JL, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r Nr. 8, poz. 60 z p.zm.), po rozpatrzeniu wniosku z miesiąca listopada 2005r Spółka z.o.o. żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie odliczenia od dochodu darowizny na rzecz Rady Rodziców przy Publicznym Gimnazjum

Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu

stwierdza, że

stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że:

W miesiącu styczniu 2005r przekazała darowiznę pieniężną w kwocie 1.000,00 zł Gimnazjalnej Radzie Rodziców przy Publicznym Gimnazjum w formie wpłaty na konto bankowe obdarowanego.

W związku z tym Spółka pyta, czy może odliczyć od dochodu jako darowiznę na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr. 96, poz. 873 ze zm) zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych i czy wymagane jest złożenie dodatkowej dokumentacji dot. przekazanej darowizny łącznie z zał. CIT-8/0 do deklaracji CIT-8 za 2005r.

Według stanowiska Spółki Gimnazjalna Rada Rodziców przy Publicznym Gimnazjum jest instytucją działającą w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania, co jest zgodne z art. 4 w/w ustawy z dnia 24.04.2003r o działalności pożytku publicznego i dzięki temu stosownie do art 18 ust. 1 pkt. 1 updop darowizna przekazana na rzecz tej instytucji może zostać odliczona od podstawy opodatkowania i wykazana w póz. 39 zał. CIT-8/0.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego we wniosku Spółki - Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu wyjaśnia co następuje:

  • organizacje pozarządowe tj. nie będące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, niedziałające w celu osiągnięcia zysku - osoby prawne i jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustawy, w tym fundacje i stowarzyszenia ( z zastrzeżeniem ust. 4)
  • kościelne osoby prawne i kościelne jednostki organizacyjne,
  • stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

Rada Rodziców działa na podstawie przepisów art. 53 i art. 54 z dnia 07 września 199 1 r o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r Nr. 256, poz. 2572 z p.zm).

W sprawie możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania darowizn przekazanych na rzecz działających przy szkołach rad rodziców wypowiedziało się Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 27.09.2004r nr. PB5/KD-033-62- 1 539/04, po uprzednim otrzymaniu opinii z Ministerstwa Polityki Społecznej jako organu właściwego w sprawie interpretowania przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego w przedmiocie, czy rady rodziców można uznać za organizacje pozarządowe, o których mowa w art. 3 ust. 2 tej ustawy.

Z opinii Ministerstwa Polityki Społecznej wynika, iż radę rodziców, będącą społecznym organem szkoły lub przedszkola nie można uznać za organizację pozarządową, zdefiniowaną w wyżej wymienionym przepisie art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Dotyczy to zarówno rad rodziców w szkołach (przedszkolach) publicznych jak i niepublicznych.

W świetle powyższego darowizny przekazane począwszy od 1 stycznia 2004r na rzecz rad rodziców w szkołach (przedszkolach) na realizowane przez te organy cele oświatowe, nie podlegają odliczeniu od dochodu osoby prawnej na podstawie art. 18 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dlatego darowizn na rzecz rad rodziców nie należy wykazywać w póz. 39 deklaracji CIT-8 za 2005r i zał. CIT-8/0.

Ustawodawca nałożył zarówno na darczyńców jak i obdarowanych nowe obowiązki informacyjne począwszy od roku podatkowego 2005r. Między innymi podatnicy otrzymujący darowizny opisane w art. 18 ust. 1 pkt. 1 i 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o updop obowiązani są w zeznaniu rocznym wyodrębnić z przychodów kwotę ogółem otrzymanych darowizn ze wskazaniem celu jej przeznaczenia zgodnie ze sferą działalności pożytku publicznego wraz z wyszczególnieniem darowizn pochodzących od osób prawnych z podaniem nazwy i adresu darczyńcy, jeżeli jednorazowa kwota darowizny przekracza 15.000 zł lub jeżeli suma wszystkich darowizn otrzymanych w roku podatkowym od jednego darczyńcy przekracza 35.000 zł (art. 18 ust. 1 e updop). Również na podatnikach przekazujących darowizny nałożony został obowiązek wykazywania w zeznaniu rocznym CIT-8 kwoty przekazanej darowizny, kwoty dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej (art. 18 ust. 1 g updop). Wprowadzono do tego celu zał. CIT-D do zeznania rocznego CIT-8.

Reasumując powyższe postanowiono jak w sentencji postanowienia.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu