Temat interpretacji
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.11.2005 r. (...) w sprawie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie: czy jednostka postępuje prawidłowo sporządzając deklarację CIT-2 (wersja 16) w sposób opisany poniżej: w pozycji 19 wykazuje przychody stanowiące przychód w myśl art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w tym dotację podmiotową, natomiast w pozycji koszty uzyskania przychodów wykazuje także koszty cyt. ?pokryte dotacją?, zaś uzyskany dochód zwalnia od podatku jako dochód wolny w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 cyt. wyżej ustawy, działając na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 7 ust. 1, 2 i 3, art. 12, art. 15, art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 17 ust. 1a i b ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) oraz art. 16 ust. 1 pkt 58 i art. 17 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy w związku z art. 2 ustawy z dnia 18.11.2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533), postanawia stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę uznać za nieprawidłowe.
Dnia 22.11.2005 r. do Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie wpłynął wniosek P. z dnia 21.11.2005 r. udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe kontrola podatkowa i postępowanie przed Sądem Administracyjnym. (...) wyłania się następujący stan faktyczny:
P. działa od 1.01.2005 r., jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną na podstawie ustawy z dnia 22.10.2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz. 2507). Jednostka ta realizuje zadania określone w art. 4 ust. 2 i 4 wyżej wymienionej ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego, co zostało potwierdzone zapisem w 2 pkt 1 statutu nadanego podatnikowi przez Wojewodę. Jednostka prowadzi m.in. działalność kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, co zostało potwierdzone wpisem do rejestru prowadzonego przez Starostę. P. na realizację swoich zadań statutowych uzyskuje środki:
- z dotacji podmiotowej z budżetu państwa; to gwarantuje jednostce zapis w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 22.10.2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego, który mówi cyt. jednostki doradztwa rolniczego otrzymują z budżetu państwa dotacje podmiotowe na wykonanie zadań z zakresu doradztwa rolniczego, o którym mowa w art. 4 ust. 1 i 2 ww. ustawy, w tym na wynagrodzenia dla pracowników i utrzymanie jednostek,
- z przychodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej,
- z przychodów z innych źródeł (art. 11 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego).
Podatnik sporządzając deklarację CIT-2 w pozycji 19 wykazuje przychody stanowiące przychód w myśl art. 12 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w tym również wykazuje otrzymaną dotację podmiotową. Natomiast w kosztach uzyskania przychodów jednostka wykazuje m.in. koszty pokrywane dotacją podmiotową, ponieważ - jak pisze w swoim wniosku - cyt. dotacja pokrywa również koszty związane z utrzymaniem jednostki. Jednostka, o czym wspomniano wyżej, prowadzi działalność kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, dlatego sporządzając deklarację CIT-2 (wersja 16) zadeklarowany w niej dochód wykazuje jako dochód wolny od podatku w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 powoływanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co znajduje odzwierciedlenie w informacji CIT-2/O (wersja 3) w pozycjach: 7 i 15. W takim stanie faktycznym zrodziła się u podatnika wątpliwość czy prawidłowo sporządza deklarację CIT-2 na podatek dochodowy od osób prawnych w sposób opisany powyżej. Zdaniem podatnika sposób sporządzenia deklaracji CIT-2 przedstawiony powyżej jest prawidłowy. Podatnik argumentuje swoje stanowisko faktem, iż cyt. w wykazywanych przychodach i kosztach uzyskania przychodów wykazuje wszystkie przychody w tym również otrzymaną dotację podmiotową, a w kosztach uzyskania przychodów również koszty pokryte dotacją, co podyktowane jest sposobem rozliczenia kosztów m.in. energii elektrycznej, ogrzewania, wody, ścieków.
Organ podatkowy stanowiska podatnika nie podziela:
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W świetle takiego zapisu w momencie faktycznego otrzymania dotacja jest przychodem podatkowym. Dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowanych kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach, zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 18.11.2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533), są zwolnione z opodatkowania do dnia 31.12.2006 r. na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 14 powoływanej stale ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31. 12.2003 r. Jednocześnie wydatki sfinansowane z powyższej dotacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do 31. 12.2003 r. Zwolnienie to dotyczy dochodów z tytułu wszelkich dotacji udzielonych z budżetu państwa bądź budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Dla zakresu tego zwolnienia nie jest istotny rodzaj dotacji, ich charakter i to czy są określone jako dotacje przedmiotowe, podmiotowe, czy też celowe, nie ma również znaczenia sposób wykorzystania tych dotacji natomiast ważne jest źródło ich pochodzenia.
Ujęcie dotacji w przychodach i jednoczesne wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów wydatków z niej sfinansowanych nie skutkuje zwiększeniem dochodu do opodatkowania, gdyż przepis art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 wyżej cyt. ustawy stanowi iż przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania przychodów związanych z wymienionymi dochodami.
Mając na uwadze wskazane powyżej przepisy powoływanej stale ustawy oraz przedstawiony przez podatnika stan faktyczny, zdaniem organu podatkowego, dotację podmiotową w momencie faktycznego otrzymania należy zaliczyć do przychodów i zgodnie z zapisem art. 17 ust. 1 pkt 14 należy wykazać ją jako dochód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych w pozycji 9 w CIT-2/O (wersja 3) ?informacji o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku?, natomiast wydatki sfinansowane z tej dotacji nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy.
Nadmienia się, iż w przypadku uzyskania przez jednostkę dochodu podatkowego, będzie on korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 powoływanej ustawy, pod warunkiem spełnienia przez podatnika przewidzianych w tym przepisie warunków, a mianowicie:
- celem statutowym jednostki musi być działalność wymieniona w tym artykule,
- uzyskane przez jednostkę dochody muszą być przeznaczone na ten cel.
Bowiem z treści art. 17 ust. 1 pkt 4 wynika, że zwolnieniem przedmiotowym objęte są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność m.in.: naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna itd. - w części przeznaczonej na te cele. Stosownie do zapisu art. 17 ust. 1b ustawy zwolnieniem objęte są dochody przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ww. cele. Zwolnienie nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż statutowe - art. 17 ust. 1a pkt 2.
Z wniosku podatnika wynika, iż jednostka ta realizuje zadania określone w art. 4 ust. 2 i 4 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego, co zostało potwierdzone zapisem w 2 pkt 1 statutu, do zadań tych należy m.in.:
- prowadzenie szkoleń dla rolników w zakresie m.in.: stosowania nowoczesnych metod agrotechnicznych, hodowli,
- prowadzenie działalności informacyjnej wspierającej rozwój produkcji rolniczej,
- udzielanie pomocy rolnikom w zakresie sporządzania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy z funduszy Unii Europejskiej lub innych instytucji,
- prowadzenie działalności w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych rolników,
- prowadzenie kursów, organizacja targów, wystaw, pokazów, konferencji i innych przedsięwzięć upowszechniających wiedzę rolniczą.
Zatem, jeżeli przyjąć, iż cyt. za ?Nowym słownikiem języka polskiego? (Wydawnictwo Naukowe PWN), oświata to wykształcenie, stan wiedzy w społeczeństwie, podnoszenie poziomu umysłowego społeczeństwa, upowszechnianie wiedzy, to zdaniem organu podatkowego realizacja zadań statutowych podatnika mieści się w pojęciu ?działalność oświatowa?. W związku z powyższym uzyskany przez jednostkę dochód podatkowy będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 stale powoływanej ustawy, a kwotę tego dochodu należy wykazać w pozycji 7 w CIT-2/O (wersja 3) ?informacji o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku?. Natomiast w przypadku wystąpienia u podatnika straty na działalności gospodarczej, prawidłowym będzie wykazanie w deklaracji CIT-2 (wersja 16) w pozycji 19 przychodów podatkowych jednostki, w tym również otrzymanej kwoty dotacji podmiotowej, którą zgodnie z zapisem art. 17 ust. 1 pkt 14 należy wykazać jako dochód wolny od podatku w pozycji 9 i 15 w CIT-2/O (wersja 3). Zaś wydatki sfinansowane z tej dotacji, o czym wspominano wyżej należy wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy. Jeżeli różnica pomiędzy zadeklarowanymi przez podatnika przychodami i kosztami uzyskania przychodów będzie liczbą ujemną, to należy wykazać ją jako stratę w pozycji 23 i 26 deklaracji CIT-2 (wersja 16), jednocześnie w pozycji 27 i 30 deklaracji CIT-2 (wersja 16 należy wykazać dochód wolny od podatku z pozycji 15 z CIT-2/O (wersja 3). Zgodnie z opisem do pola 35 - ?strata? - deklaracji CIT-2 (wersja 16) należy w nim wykazać sumę kwot z pozycji 26 i 30, od której należy odjąć sumę kwot z pozycji 25 i 33 (jeżeli występują), tak wyliczona kwota straty będzie - zdaniem organu podatkowego - odzwierciedleniem faktycznie poniesionej straty na działalności podatnika.