Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika, przedstawionej w piśmie z dnia 27 kwietnia 2005 r. (uzupełnionym w dn. 08.06.2005 r.)
p o s t a n a w i a
uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 57 i 57a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych wynagrodzeń, świadczeń i zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy oraz nieopłaconych składek ZUS, w części finansowanej przez płatnika składek.
Podatnik jest jednostką naukowo - badawczą, której dochód zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4, zwolniony jest z podatku dochodowego od osób prawnych w części przeznaczonej na cele statutowe.
Wynagrodzenia, świadczenia i zasiłki pieniężne oraz składki ZUS są kosztami ponoszonymi w związku z realizacją celów statutowych Podatnika określonych w ustawie z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo - rozwojowych oraz w Statucie Podatnika.
Ministerstwo Finansów w piśmie nr PB3-IP-8214-256/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. wyjaśniło, że jeżeli wydatki i koszty, nieuznane w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym za koszty uzyskania przychodów, wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę do zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom (kosztom) będzie wolna na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4-8 od opodatkowania.
W związku z powyższym Podatnik pyta, czy jego stanowisko w powyższej sprawie jest słuszne?
Zdaniem Podatnika równowartość dochodu odpowiadająca wysokości niewypłaconych wynagrodzeń i innych świadczeń, oraz nieopłaconych składek ZUS, w części finansowanej przez płatnika, niebędących kosztem uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 57 i 57a) - podlega zwolnieniu, jako koszt wiążący się bezpośrednio z celami statutowymi Instytutu.
Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami informuje, co następuje:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dn. 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Stosownie do postanowień przepisu art. 16 ust. 1 pkt 57 i 57a w/w ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodu:
- niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4 - 9 oraz art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy,
- nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem składek na ubezpieczenie społeczne oraz na Fundusz Pracy i inne fundusze celowe utworzone na podstawie innych ustaw - od nagród i premii, wypłacanych w gotówce lub papierach wartościowych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.
O możliwości uznania za koszt uzyskania przychodów wskazanych wyżej należności decyduje odpowiednio data ich faktycznej wypłaty, dokonania lub postawienia do dyspozycji osobie uprawnionej, czyli pracownikowi, oraz moment opłacenia/przekazania do ZUS.
Zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, objęte są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa oraz naukowo - techniczna oraz inna wymieniona w tym przepisie, w części przeznaczonej na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów - np. podatku dochodowego od osób prawnych - (art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), bez względu na termin ich wydatkowania.
Instytut jest Podatnikiem, którego podstawowym celem statutowym jest prowadzenie prac naukowo - badawczych, co kwalifikuje go do korzystania ze zwolnień wymienionych w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy.
Powołane przepisy zwalniają od opodatkowania dochód. W związku z tym istotne jest określenie jego prawidłowej wysokości, poprzez zgodne z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustalenie kwoty przychodów i kosztów ich uzyskania. Podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód, będący nadwyżką sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. Dochód po odliczeniach przewidzianych prawem stanowi podstawę opodatkowania, od której liczy się podatek.
Oznacza to, że dochód z działalności statutowej, osiągnięty przez podmiot prowadzący wyłącznie działalność statutową, podlega również, co do zasady opodatkowaniu. Dochód ten podlega jednak zwolnieniu od podatku dochodowego, jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania - zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b w/w ustawy - pod warunkiem, że zostanie przeznaczony na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4, tj. m.in. na działalność naukowo - badawczą Podatnika.
Zgodnie z ustawą z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo - rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388 ze zm.) podstawowymi obowiązkami pracowników Instytutu jest realizacja celów i zadań statutowych jednostki, w szczególności poprzez prowadzenie działalności naukowej i rozwojowej. Wynagrodzenia pracowników związane z prowadzeniem badań naukowych pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami uzyskiwanymi z prowadzenia tych badań i w związku z tym stanowią koszt uzyskania przychodów.
Niewypłacone pracownikom wynagrodzenia jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, wpływają na zwiększenie dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, który w takim wypadku różnić się będzie od zysku bilansowego Podatnika ustalonego na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej.
W związku z tym, iż wydatki na wynagrodzenia pracowników wiążą się z celami statutowymi Instytutu, dochód stanowiący ich równowartość jest zwolniony od podatku dochodowego. Wyżej wymienione stanowisko znajduje potwierdzenie w pismach Ministerstwa Finansów Nr PB3-IP-8214-256/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. oraz Nr PB3-845-IP-8214-111/2001 z dnia 19 listopada 2001 r. Równowartość dochodu odpowiadająca wydatkom (kosztom) wiążącym się bezpośrednio z realizacją celów statutowych lub celów określonych w przepisach, stanowiących pozytywną przesłankę zwolnienia, jest wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4-8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Naczelnik II MUS zauważa, że jeżeli Podatnik w swojej działalności osiągnie dochód odpowiadający wydatkom nieuznanym za koszty uzyskania przychodów oraz niezwiązanym z celami statutowymi, wtedy nie podlega zwolnieniu od podatku i należy go opodatkować stosownie do przepisów ustaw podatkowych.
Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego MUS postanowił jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika.
Zgodnie z treścią art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.
Na podstawie art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.