Czy darowizna przekazana przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji może być odliczona od dochodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych? - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.38.2018.2.JS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.04.2018, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.38.2018.2.JS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy darowizna przekazana przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji może być odliczona od dochodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2018 r. (data wpływu 8 lutego 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 kwietnia 2018 r. (data nadania 9 kwietnia 2018 r., data wpływu 16 kwietnia 2018 r.) na wezwanie z dnia 27 marca 2018 r. (data nadania 28 marca 2018 r., data doręczenia 3 kwietnia 2018 r.) Nr 0114-KDIP2-1.4010.38..2018.1.JS o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy darowizna przekazana na rzecz Fundacji może być odliczona od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy darowizna przekazana na rzecz Fundacji może być odliczona od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą prawną posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce (dalej: Wnioskodawca). Wnioskodawca zamierza przekazać darowiznę na rzecz Fundacji, (dalej: Fundacja). Fundacja nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Fundacja zabiega o uzyskanie takiego statusu. Zgodnie z jej statutem Fundacja działa na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej.

Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej zgodnie z porządkiem prawnym obowiązującym w danym kraju. Fundacja może ustanawiać oddziały, zakłady, filie, a także przystępować do innych podmiotów gospodarczych i fundacji.

Fundacja na podstawie uchwały zarządu może podjąć decyzję o prowadzeniu działalności gospodarczej w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych.

Ministrem właściwym za względu na zakres działalności oraz cele Fundacji jest minister właściwy do spraw zdrowia.

Fundacja została powołana w celach:

  1. prowadzenia działalności w zakresie ochrony i promocji zdrowia polegającej na podejmowaniu działań na rzecz zapewnienia chorym najlepszych metod i praktyk leczniczych dostępnych na świecie w zakresie szeroko-rozumianej onkologii wcześniaków, noworodków, niemowląt, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych w tym również prenatalnej diagnostyki i terapii onkologicznej;
  2. prowadzenia działalności w zakresie ochrony i promocji zdrowia polegającej na wdrażaniu najwyższej jakości opieki medycznej oferowanej pacjentom onkologicznym;
  3. prowadzenia działalności w zakresie ochrony i promocji zdrowia polegającej na udzielaniu pomocy szpitalom i placówkom medycznym specjalizującym się w onkologii wcześniaków, noworodków, niemowląt, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych, w tym również prenatalnej diagnostyki.

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

  1. oferowanie personelowi medycznemu oraz psychologom stypendiów naukowych, edukacyjnych i szkoleniowych w wiodących ośrodkach naukowo-badawczych i uniwersytetach medycznych prezentując im najnowsze techniki i procedury z zakresu onkologii wcześniaków, noworodków, niemowląt, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych, jakie są stosowane na świecie.
  2. budowanie międzynarodowych relacji poprzez wymianę naukową i współpracę między onkologicznymi ośrodkami tak by swym zakresem działania objąć jak najszerszą grupę chorych wcześniaków, noworodków, niemowląt, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych
  3. umożliwianie dostępu do najlepszej wiedzy i opieki medycznej dla poprawy zdrowia wcześniaków, noworodków, niemowląt, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych cierpiących na choroby nowotworowe w ich własnym kraju.
  4. udostępnianie wyników zaawansowanych, nowoczesnych badań naukowych, medycznej diagnostyki i metod leczenia integrując międzynarodowe doświadczenia z systemem zdrowotnej opieki medycznej w Polsce.
  5. koordynowanie i wspieranie udziału profesjonalistów (lekarze, rehabilitanci, pielęgniarki, psychologowie) w międzynarodowych konferencjach, zjazdach i sympozjach.
  6. współpraca z narodowymi i międzynarodowymi, rządowymi i pozarządowymi organizacjami w obrębie sektora opieki zdrowotnej.
  7. wspieranie niekomercyjnych badań medycznych doprowadzając do przedstawienia najnowszych rozwiązań w zakresie zaawansowanej terapii onkologicznej wcześniaków, noworodków, niemowląt, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych.
  8. umożliwianie lekarzom, psychologom, rehabilitantom i pielęgniarkom podjęcia badań w celu osiągnięcia postępu w medycznej opiece wcześniaków, noworodków, niemowląt, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych w zakresie onkologii,
  9. finansowanie i subsydiowanie medycznych pomieszczeń diagnostycznych, leczniczych i terapeutycznych oraz wyposażenia medycznych specjalistycznych urządzeń i oprogramowania,
  10. udzielanie pomocy finansowej, rzeczowej oraz organizacyjnej zainteresowanym podmiotom w celu wsparcia chorych onkologicznie wcześniaków, noworodków, niemowląt, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych.
  11. współudział w programach działających na rzecz dalszego polepszenia systemu opieki zdrowotnej w zakresie szeroko rozumianej onkologii wcześniaków, noworodków, niemowląt, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych.

Dochodami Fundacji zwiększającymi jej majątek są:

  1. darowizny, spadki, zapisy,
  2. dotacje i subwencje, w tym ze środków Unii Europejskiej,
  3. odsetki bankowe i dochody z majątku ruchomego i nieruchomego Fundacji,
  4. dochody z działalności gospodarczej w przypadku jej podjęcia przez Fundację,
  5. dochody ze zbiórek publicznych zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym,
  6. dochody z tytułu udziału w zyskach spółek prawa handlowego, w których Fundacja będzie uczestniczyła jako wspólnik,
  7. pożyczek od Fundatorów lub kredytów bankowych, o ile będzie to niezbędne lub konieczne,
  8. wpłat 1% (jednego procenta) podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku uzyskania przez Fundację statusu organizacji pożytku publicznego.

Dochody z darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację wszystkich celów statutowych Fundacji chyba, że ofiarodawcy postanowili inaczej.

Dochody ze zbiórek publicznych mogą być wykorzystane tylko zgodnie z celem, dla jakich je zorganizowano oraz po spełnieniu wymogów obowiązującego prawa.

Wnioskodawca nie zaliczy wartości przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 updop.

Łączna kwota odliczeń Wnioskodawcy z tytułów określonych w art. 18 ust. 1 pkt 1 i 7 nie przekroczy 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1 updop.

Wysokość darowizny będzie udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Wnioskodawca wykaże w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 updop, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego (Fundacji).

Pismem z dnia 9 kwietnia 2018 r. Wnioskodawca doprecyzował zdarzenie przyszłe wskazując, że:

  • Fundacja działa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203 ze zm.) oraz zgodnie z postanowieniami statutu fundacji, aktem powołującym fundację jest Akt Notarialny,
  • Fundacja posiada siedzibę na terytorium Polski i jest polskim rezydentem podatkowym,
  • Wnioskodawca nie jest jednym z fundatorów Fundacji,
  • Fundacja jest organizacją pozarządową, prowadząca działalność w zakresie ochrony i promocji zdrowia i niedziałającą w celu osiągnięcia zysku, tj. zgodnie z art. 3 ust. 2 i 3 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Ponieważ Fundacja została powołana w październiku 2017 r. na dzień dzisiejszy nie ma jeszcze statutu OPP uprawniającego do zbiórki 1%, o co będzie się ubiegać zgodnie z obowiązującymi przepisami po 3 latach działalności Fundacji.
  • Fundacja nie jest organizacją równoważną do określonych w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie,
  • Wnioskodawca przekaże Fundacji darowiznę wyłącznie na realizację celów statutowych, a Fundacja przeznaczy darowiznę na realizację celów statutowych zgodnie z art. 6 ust. 1, 2 i 3 Statutu Fundacji, które to polegają na:
    • prowadzeniu działalności w zakresie ochrony i promocji zdrowia polegającej na podejmowaniu działań na rzecz zapewnienia chorym najlepszych metod i praktyk technicznych dostępnych na świecie w szeroko rozumianej onkologii wcześniaków, noworodków, niemowląt, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych w tym prenatalnej diagnostyki i terapii onkologicznej,
    • prowadzeniu działalności w zakresie ochrony i promocji zdrowia polegającej na wdrażaniu najwyższej jakości opieki medycznej oferowanej pacjentom onkologicznym,
    • prowadzeniu działalności w zakresie ochrony i promocji zdrowia polegającej na udzielaniu pomocy szpitalom i placówkom medycznym specjalizującym się w onkologii wcześniaków, noworodków, niemowląt, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych w tym prenatalnej diagnostyki,
  • Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej,
  • przedmiotem darowizny nie będzie nieruchomość.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy darowizna przekazana przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji może być odliczona od dochodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, darowizna przekazana przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji może być odliczona od dochodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2343, z późn. zm.), podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22 i art. 24a, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1 updop.

Jednym z celów określonych w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie jest ochrona i promocja zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1638) - art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W ocenie Wnioskodawcy cele, które realizuje Fundacja wypełniają cel, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. zmierzają one do ochrony i promocji zdrowia.

W świetle art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Jak wynika z art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacjami pozarządowymi są:

  1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
  2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku - osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia [podkreślenie Wnioskodawcy], z zastrzeżeniem ust. 4.

Zważywszy na powyższy przepis należy uznać, że Fundacja jest organizacją pozarządową, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i, w konsekwencji, organizacją, o której mowa a art. 18 ust. 1 pkt 1 updop.

Jak stanowi art. 18 ust. la updop, łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1 i 7 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1, z tym że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:

  1. osób fizycznych;
  2. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego łączna kwota odliczeń Wnioskodawcy z tytułów określonych w art. 18 ust. 1 pkt 1 i 7 updop nie przekroczy w roku podatkowym kwoty stanowiącej 10% jego dochodu. Tym samym warunek, o którym mowa w art. 18 ust. la updop jest również spełniony.

W świetle art. 18 ust. lc updop odliczenie darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 7, oraz odliczenie wynikające z odrębnych ustaw stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 7 oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej (art. 18 ust. 1g updop).

Z art. 18 ust. lk updop wynika, że odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14.

Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, że wymogi określone w art. 18 ust. lc oraz lg updop spełni przekazując darowiznę na rzecz Fundacji, a ponadto nie będzie miał do niego zastosowania art. 18 ust. lk updop.

Podsumowując, mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, darowizna przekazana przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji może być odliczona od dochodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Wskazać należy, że z dniem 1 stycznia 2018 r. art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, otrzymał następujące brzmienie: Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a i art. 24b, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a ().

Jednakże, zmiana brzmienia ww. przepisu nie ma wpływu na rozstrzygnięcie zapadłe w sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej