Zrzeszenie jest zarejestrowaną grupą producentów ... W 2004 r. za fundusze własne zakupiło środki trwałe, które wprowadzone zostały do ewidencji środ... - Interpretacja - US.I/423/4/KS/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.08.2005, sygn. US.I/423/4/KS/05, Urząd Skarbowy w Sokółce

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zrzeszenie jest zarejestrowaną grupą producentów ... W 2004 r. za fundusze własne zakupiło środki trwałe, które wprowadzone zostały do ewidencji środków trwałych. Naliczono odpisy amortyzacyjne , które w całości stanowiły koszt uzyskania przychodu. W 2005 r. Zrzeszenie otrzymało refundację części kosztu zakupu tychże środków trwałych. Refundację wypłaciła ARiMR ze środków budżetowych .

Sformułowano również własne stanowisko w sprawie twierdząc , iż :powyższą pomoc sklasyfikowano jako zwolnioną z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt. 21 . Konsekwencją czego jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości , która odpowiada poniesionym wydatkom na ich nabycie zwróconym w jakiejkolwiek formie .W związku z powyższym Zrzeszenie , uważa iż w miesiącu otrzymania refundacji części kosztów zakupu winno się wyłączyć z kosztu podatkowego taką część dokonanych dotychczas odpisów amortyzacyjnych , która odpowiada procentowo wartości otrzymanej refundacji do wartości początkowej środków trwałych. W następnych miesiącach należy z kosztów podatkowych wyłączyć taki sam procent odpisów amortyzacyjnych aż do czasu , kiedy wyłączona zostanie cała wielkość refundacji.

W zakresie ponoszonych przez Zrzeszenie kosztów sfinansowanych otrzymanymi przez podatnika dotacjami zasadniczo mają zastosowanie dwa przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54 , poz.654 ze zmianami ) :-art.17 ust. 1 pkt 21 , który zwalnia z podatku dochodowego od osób prawnych dotacje , subwencje , dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia , otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem , zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych , od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art.16a-16m ;-art. 16 ust.1 pkt 48 , który dotyczy zaliczania w koszty dokonywanych odpisów amortyzacyjnych i zgodnie , z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: ,, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych dokonywanych , według zasad określonych w art.16a -16m , od tej części ich wartości ,która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie , odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym lub zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie".

Formą zwrotu są wszelkie dotacje , subwencje , dopłaty . Zrzeszenie powinno naliczać amortyzację podatkową od pełnej wartości środka trwałego , ale do kosztów może wliczyć tylko część odpisów.

Z obu wyżej wymienionych przepisów wynika , że dokonywane przez podatnika odpisy amortyzacyjne od zakupionych przez niego środków trwałych , nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu w części , w jakiej zostały one sfinansowane otrzymaną dotacją , podlegającą zwolnieniu od podatku dochodowego.

Skoro zatem część wartości nabytego środka trwałego została Zrzeszeniu zwrócona poprzez dofinansowanie ze środków budżetowych przez ARiMR , to przytoczone przepisy wyłączają z kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od pokrytej dofinansowaniem ( w chwili jej faktycznego otrzymania ) części wartości początkowej nabytego wcześniej środka trwałego , w przypadku Zrzeszenia od 2005 r., a dokładniej od tego miesiąca , w którym ta pomoc wpłynęła. Tym samym stanowisko wnioskodawcy w tym przedmiocie jest prawidłowe.

Urząd Skarbowy w Sokółce