Czy Spółka i Spółki zależne mogą utworzyć PGK nie naruszając warunku niekorzystania ze zwolnień z CIT na podstawie innych ustaw, wynikającego z art.... - Interpretacja - 0115-KDIT2-3.4010.43.2017.1.MJ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.06.2017, sygn. 0115-KDIT2-3.4010.43.2017.1.MJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy Spółka i Spółki zależne mogą utworzyć PGK nie naruszając warunku niekorzystania ze zwolnień z CIT na podstawie innych ustaw, wynikającego z art. 1a ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy o CIT, w sytuacji kiedy w ramach szeroko pojętej aktywności gospodarczej, oprócz działalności podlegającej przepisom ustawy o CIT, prowadzą również działalność rolniczą wyłączoną z opodatkowania CIT?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2017 r. (data wpływu 19 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  1. Spółka i Spółki zależne mogą utworzyć PGK nie naruszając warunku niekorzystania ze zwolnień z CIT na podstawie innych ustaw, wynikającego z art. 1a ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy o CIT, w sytuacji kiedy w ramach szeroko pojętej aktywności gospodarczej, oprócz działalności podlegającej przepisom ustawy o CIT, prowadzą również działalność rolniczą wyłączoną z opodatkowania CIT - jest prawidłowe
  2. Spółka i Spółki zależne mogą utworzyć PGK nie naruszając przepisów art. 1a ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy o CIT, w sytuacji gdy w trakcie istnienia PGK będą nadal korzystały ze zwolnień wymienionych w stanie faktycznym jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawidłowości utworzenia podatkowej grupy kapitałowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(X) sp. z o. o. (dalej też: Spółka lub Wnioskodawca) jest spółką kapitałową z siedzibą w Polsce i podatnikiem podatku CIT podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Spółka pełni funkcję spółki holdingowej, centralizującej główne funkcje w stosunku do pozostałych spółek grupy kapitałowej (dalej: Grupa), w skład której wchodzą:

  • Gospodarstwo Rolne () sp. z o.o.,
  • Gospodarstwo Rolne () Sp. z o.o.,
  • Gospodarstwo Rolne () Sp. z o.o.,
  • Gospodarstwo Rolne () Sp. z o.o.,
  • Gospodarstwo Rolne () Sp. z o.o.,
  • Gospodarstwo Rolne () Sp. z o.o.,

(dalej łącznie: Gospodarstwa rolne)

  • () Sp. z o.o.,
  • () Sp. z o.o.

(dalej łącznie z Gospodarstwami rolnymi: Spółki zależne).

Razem ze swoimi Spółkami zależnymi, Spółka planuje utworzyć Podatkową Grupę Kapitałową (dalej: PGK) w rozumieniu art. 1a Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888, 1926,1933, 1948, z 2017 r. poz. 60., dalej: Ustawa o CIT), zawierając umowę o utworzeniu PGK (dalej: Umowa).

Umowa zostanie zawarta na okres co najmniej trzech lat podatkowych oraz zostanie zarejestrowana przez naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla Spółki, która będzie pełniła rolę spółki dominującej w PGK.

Dla potrzeb niniejszego wniosku przyjęto, że wszystkie warunki dotyczące powstania PGK i uzyskania przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, zostaną spełnione, tj.

  • PGK będą tworzyły wyłącznie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • przeciętny kapitał zakładowy, przypadający na każdą z tych spółek, jest nie niższy niż 1000 000 zł,
  • Wnioskodawca, jako spółka dominująca posiada bezpośredni 95% udział w kapitale zakładowym lub w tej części kapitału zakładowego pozostałych spółek zależnych, która na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji nie została nieodpłatnie lub na zasadach preferencyjnych nabyta przez pracowników, rolników lub rybaków albo która nie stanowi rezerwy mienia Skarbu Państwa na cele reprywatyzacji,
  • Spółki zależne nie posiadają udziałów w kapitale zakładowym innych spółek tworzących tę grupę,
  • w spółkach nie występują zaległości we wpłatach podatków stanowiących dochód budżetu państwa;

Podstawową działalnością Gospodarstw Rolnych i () sp. z o.o. jest działalność rolnicza, podlegająca wyłączeniu z opodatkowania CIT na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Ponadto, Spółki z Grupy korzystają ze zwolnienia dochodów innych niż przychody z działalności rolniczej na podstawie zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 17 ustawy o CIT, tj.:

  • Gospodarstwa rolne i () sp. z o. o. - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o CIT - w zakresie dochodów uzyskiwanych z działalności pozarolniczej (w tym działów specjalnych produkcji rolnej), ze względu na osiągnięcie 60% wskaźnika przychodów z działalności rolniczej we wszystkich przychodach poszczególnych spółek.
  • Wnioskodawca i Spółki zależne - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy o CIT, w odniesieniu do dochodów pochodzących z dopłat bezpośrednich wypłacanych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej.

Po utworzeniu PGK wszystkie podmioty z Grupy będą nadal korzystać z w/w wyłączeń i zwolnień z opodatkowania CIT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka i Spółki zależne mogą utworzyć PGK nie naruszając warunku niekorzystania ze zwolnień z CIT na podstawie innych ustaw, wynikającego z art. 1a ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy o CIT, w sytuacji kiedy w ramach szeroko pojętej aktywności gospodarczej, oprócz działalności podlegającej przepisom ustawy o CIT, prowadzą również działalność rolniczą wyłączoną z opodatkowania CIT?
  2. Czy Spółka i Spółki zależne mogą utworzyć PGK nie naruszając przepisów art. 1a ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy o CIT, w sytuacji gdy w trakcie istnienia PGK będą nadal korzystały ze zwolnień wymienionych w stanie faktycznym?

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko:

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, fakt wykonywania przez Spółkę i Spółki zależne działalności rolniczej wyłączonej z opodatkowania CIT, nie wpływa na możliwość utworzenia przez podmioty z Grupy i istnienie PGK i nie narusza przepisów art. 1a ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy o CIT.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, fakt korzystania przez Spółkę i Spółki zależne ze zwolnień wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 4e i pkt 36, nie narusza przepisów art. 1a ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy o CIT, a tym samym nie wpływa na możliwość istnienia PGK.

PGK jako podatnik CIT.

Zgodnie z art. 1 ustawy o CIT, podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są m.in. spółki kapitałowe. Równocześnie ustawa o CIT traktuje jako odrębnego podatnika podatku dochodowego od osób prawnych podatkową grupę kapitałową, tj. grupę co najmniej dwóch spółek prawa handlowego mających osobowość prawną (tj. spółek akcyjnych bądź spółek z ograniczoną odpowiedzialnością) z siedzibą na terytorium Polski, które zawarły umowę o utworzeniu PGK, zarejestrowaną we właściwym urzędzie skarbowym. W wyniku utworzenia PGK, która jest odrębnym podatnikiem CIT, spółki wchodzące w jej skład tracą swój status niezależnego podatnika CIT na czas istnienia PGK.

Warunki utworzenia PGK.

Zgodnie z ustawą o CIT, utworzenie PGK wymaga spełnienia następujących warunków:

  • Uczestnicy PGK / forma prawna

W skład PGK muszą wchodzić co najmniej dwie spółki prawa handlowego mające osobowość prawną (tj. spółki akcyjne bądź spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) z siedzibą na terytorium Polski.

  • Wymogi kapitałowe

Przeciętny kapitał zakładowy przypadający na każdą ze spółek wchodzących w skład PGK, nie może być niższy niż 1 000 000 PLN, bez uwzględnienia tej części kapitału, jaka nie została na kapitał faktycznie przekazana lub jaka została pokryta wierzytelnościami z tytułu pożyczek / kredytów, przysługującymi udziałowcom / akcjonariuszom wobec tej spółki, a także wartościami niematerialnymi lub prawnymi, od których nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

  • Struktura własnościowa

Jedna ze spółek, zwana spółką dominującą posiada bezpośredni 95% udział w kapitale zakładowym spółek zależnych, natomiast spółki zależne nie posiadają udziałów w kapitale zakładowym innych spółek tworzących PGK.

W przypadku, gdy spółką zależną jest spółka, wobec której stosowano przepisy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, powyższa proporcja udziałów spółki dominującej odnosi się do tej części kapitału zakładowego spółki zależnej, która nie została nieodpłatnie lub na zasadach preferencyjnych nabyta przez pracowników, rolników lub rybaków albo nie stanowi rezerwy reprywatyzacyjnej mienia Skarbu Państwa.

  • Brak zaległości podatkowych

W spółkach tworzących PGK nie mogą występować zaległości we wpłatach podatków stanowiących dochód budżetu państwa (CIT, PDOF, VAT oraz podatku akcyzowego). Z literalnego brzmienia przepisów ustawy o CIT wynika, że warunek ten dotyczy jedynie okresu przed utworzeniem PGK. Dodatkowo, powyższy warunek uznaje się za spełniony także wtedy, gdy spółka po przystąpieniu do podatkowej grupy kapitałowej dokona korekty deklaracji podatkowej i ureguluje tę zaległość wraz z należnymi odsetkami w terminie 14 dni od dnia złożenia korekty deklaracji albo w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji organu pierwszej instancji, określającej wysokość zobowiązania.

  • Zawarcie umowy PGK

Spółki planujące utworzyć PGK, muszą zawrzeć umowę o utworzeniu PGK na okres, co najmniej 3 lat podatkowych. Umowa powinna zostać zawarta w formie aktu notarialnego.

Zgodnie z ustawą o CIT treść umowy powinna zawierać:

  • wykaz spółek tworzących PGK oraz wysokość ich kapitału zakładowego,
  • informacje o udziałowcach (akcjonariuszach) i wysokości ich udziału w kapitale zakładowym w spółce dominującej i w spółkach zależnych tworzących PGK, posiadających co najmniej 5% udziałów (akcji) tych spółek,
  • określenie czasu trwania umowy,
  • wskazanie spółki reprezentującej PGK w zakresie obowiązków wynikających z ustawy o CIT oraz z przepisów Ordynacji Podatkowej (Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, (t.j. Dz.U. 2017 poz. 201),

  • określenie przyjętego roku podatkowego.
  • Zarejestrowanie umowy PGK przez naczelnika urzędu skarbowego

Umowa PGK podlega zgłoszeniu przez spółkę reprezentującą PGK do właściwego według jej siedziby naczelnika urzędu skarbowego, co najmniej na 3 miesiące przed rozpoczęciem roku podatkowego przyjętego przez PGK. Decyzja o rejestracji PGK powinna zostać wydana bez zbędnej zwłoki, tj. co do zasady, w czasie nie dłuższym niż 1 miesiąc, a w skomplikowanych przypadkach - 2 miesiące.

  • Zakaz przystąpienia kolejnych podmiotów do PGK

PGK nie mogą założyć spółki, które wcześniej wchodziły w skład innej PGK, a grupa ta utraciła status podatnika ze względu na naruszenie warunków ustawowych. W takim przypadku ponowne przystąpienie takiej spółki do innej grupy podatkowej możliwe jest dopiero po upływie roku podatkowego tej spółki następującego po roku podatkowym, w którym nastąpiła utrata statusu przez uprzednio funkcjonującą grupę podatkową.

Warunki istnienia PGK

Art. 1a ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy o CIT stanowi, że po utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej, spółki tworzące tę grupę spełniają warunki wymienione w pkt 1 lit. a-c, a ponadto:

  • nie korzystają ze zwolnień od podatku dochodowego na podstawie odrębnych ustaw oraz
  • PGK osiągnie za każdy rok podatkowy udział dochodów w przychodach, określony zgodnie z art. 7a ust. 1, w wysokości co najmniej 3%.

Niespełnienie któregokolwiek z powyżej opisanych warunków skutkuje dla PGK utratą statusu podatnika CIT z dniem naruszenia danego warunku. Przy czym, w przypadku nie osiągnięcia 3% wskaźnika dochodowości przez PGK, za dzień utraty statusy podatnika przez PGK uznaje się ostatni dzień miesiąca, w którym złożono zeznanie podatkowe, nie później jednak niż dzień, na który, zgodnie ustawą o CIT przypada termin złożenia tego zeznania.

Wyłączenie z opodatkowania CIT.

Jak to zostało wskazane w stanie faktycznym, podstawową działalnością wszystkich Gospodarstw Rolnych oraz () sp. z o.o. jest działalność rolnicza. Również Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą, której towarzyszą inne działania wynikające z pełnionej w Grupie roli spółki holdingowej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o CIT.

Tym samym, w omawianej sytuacji mamy do czynienia z działalnością rolniczą, która nie podlega przepisom ustawy o CIT, a co za tym idzie w ogóle nie można mówić o korzystaniu ze zwolnienia od tego podatku. Spółki natomiast są podatnikami podatku CIT w związku z osiąganiem przychodów również z działalności innej niż rolnicza. W rezultacie, jeżeli po utworzeniu PGK Spółka oraz jej Spółki zależne nadal będą prowadzić działalność rolniczą, nie będzie to miało wpływu na istnienie i funkcjonowanie PGK, tak długo jak spełnione są wszystkie inne warunki istnienia i funkcjonowania PGK. Zdaniem Wnioskodawcy, bowiem, omawiane ograniczenie nie dotyczy wyłączenia części przychodów z opodatkowania, z uwagi na to, że te przychody nie stanowią części składowej podstawy opodatkowania CIT.

Zwolnienie z CIT.

W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca i jego Spółki zależne, korzystają z następujących zwolnień przedmiotowych z opodatkowania CIT:

  • na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o CIT - w zakresie dochodów uzyskiwanych z działalności pozarolniczej (w tym działów specjalnych produkcji rolnej), ze względu na osiągnięcie 60% wskaźnika przychodów z działalności rolniczej we wszystkich przychodach poszczególnych spółek.
  • na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy o CIT, w odniesieniu do dochodów pochodzących z dopłat bezpośrednich wypłacanych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej. Unii Europejskiej.

Art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o CIT wskazuje, że wolne od podatku są dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej - w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o CIT, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności - w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12-14 ustawy o CIT, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

W polskim systemie prawnym, funkcjonuje szereg aktów prawnych regulujących kwestie powadzenia działalności rolnej, w tym przykładowo ustawa z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego wraz z aktami wykonawczymi. Niemniej żaden z tych aktów prawnych nie wprowadza upoważnienia ani obowiązku do zwolnienia z podatku CIT dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej w części przeznaczonej na działalność rolniczą. Tym samym, w/w zwolnienie, jest zwolnieniem wynikającym wyłącznie z ustawy o CIT. W konsekwencji, korzystanie z tego zwolnienia przez podmioty z Grupy w trakcie istnienia PGK nie będzie naruszało dyspozycji art. 1a ust. 3 pkt 3 lit a) ustawy o CIT i tym samym nie naruszy istnienia PGK.

Natomiast art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy o CIT wskazuje, że zwolnieniu podlegają dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, otrzymane na podstawie odrębnych przepisów. Zasady przyznawania dopłat bezpośrednich, o których mowa w powołanym przepisie, zostały uregulowane ustawą z dnia 5 lutego 2015 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. 2015 poz. 308). Ustawa ta nie przewiduje wprowadzenia jakichkolwiek zwolnień z ustawy o CIT, a jedynie stanowi podstawę administracyjną do złożenia i rozpatrzenia wniosków o przyznanie dopłat bezpośrednich oraz warunków jakie powinny być spełnione przez wnioskodawcę, aby takie dopłaty otrzymał.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy odesłanie zawarte w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy o CIT, nie jest odesłaniem do przepisów nadających prawo do zwolnienia dochodów z opodatkowania, a jedynie wskazuje źródło pochodzenia dochodów zwolnionych. W konsekwencji, nie ma wątpliwości, że źródłem zwolnienia jest przepis ustawy o CIT, a odniesienie do przepisów odrębnych dotyczy tylko prawa i trybu przyznawania dopłat.

Analogiczne stanowisko, w zakresie możliwości utworzenia PGK przez podmioty prowadzące działalność rolniczą wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji indywidualnej z dnia 17 lipca 2012 r., sygn. IPPB5/423-333/12-2/JC. W interpretacji tej, organ zgodził się w podatnikiem wskazując, że W omawianej sytuacji mamy do czynienia z działalnością rolniczą, która nie podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym, a co za tym idzie w ogóle nie można mówić o korzystaniu ze zwolnienia od tego podatku. W rezultacie, jeżeli po utworzeniu PGK. Spółka nadal będzie prowadzić działalność rolniczą, w ramach której będzie otrzymywać wsparcie finansowe, nie będzie to miało wpływu na istnienie i funkcjonowanie PGK.

Dodatkowo, organ zgodził się ze stanowiskiem podatnika, z którego wynika, że Przywołana regulacja wskazuje, iż spółka wchodząca w skład podatkowej grupy kapitałowej nie może korzystać ze zwolnień w podatku dochodowym przewidzianych na podstawie innych, niż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, ustaw. Literalna wykładania nakazuje zatem uznać, iż korzystanie przez uczestnika podatkowej grupy kapitałowej ze zwolnień podatkowych przewidzianych w samej ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych nie skutkuje naruszeniem warunków funkcjonowania podatkowej grupy kapitałowej. Ustawodawca w sposób jasny i precyzyjny wskazał bowiem, iż tylko korzystanie ze zwolnień w podatku dochodowym na podstawie innych ustaw niż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych skutkuje utratą prawa do bycia podatnikiem przez podatkową grupę kapitałową."

Na konieczność dokonywania literalnej wykładni, art. 1a ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy o CIT wskazuje również orzecznictwo sądów administracyjnych. Przykładowo, w wyroku NSA o sygn. II FSK 1353/12 z dnia 7 maja 2014 r. Naczelny Sąd Administracyjny, analizując możliwość funkcjonowania w PGK podmiotu mającego zamiar korzystać ze zwolnienia dochodów osiągniętych na terenie i w związku z działalnością prowadzoną w specjalnej strefie ekonomicznej, stwierdził że przepis art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych mówiący o zwolnieniu z opodatkowania, jest przepisem odsyłającym do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT. Tym samym w ocenie NSA podstawą do zwolnienia dochodu są przepisy ustawy o CIT, a nie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. We wskazanym wyroku, sąd podkreślił, że Art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. określa przedmiot zwolnienia nie tylko poprzez wskazanie, że jest nim dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 u.s.s.e., ale także określa granice zwolnienia (choć poprzez odesłanie do przepisów o pomocy publicznej). Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych definiuje ponadto dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy (art. 17 ust.4) i określa, kiedy podatnik traci prawo do zwolnienia oraz jego obowiązki w razie utraty zwolnienia (art. 17 ust.5 i 6). Ustawa podatkowa dla ustalenia treści normy dotyczącej zwolnienia przedmiotowego wymaga zatem jedynie uzupełnienia przez przepisy odniesienia (przepisy dotyczące pomocy publicznej) co do maksymalnej wielkości zwolnionego dochodu i przepisy ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (co do pojęcia zezwolenia na działanie w tych strefach).

Przepis ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych wskazuje ogólnie na możliwość zwolnienia przedmiotowego, w zakresie przesłanek tego zwolnienia odsyła natomiast do przepisów ustaw podatkowych, nie dając możliwości odtworzenia na ich podstawie pełnej normy dotyczącej zwolnienia, a przeciwnie - wskazując, że zwolnienie to udzielane jest na zasadach określonych w przepisach ustaw podatkowych (te ostatnie określają więc warunki zwolnienia). Przepis art. 12 u.s.s.e. jest zatem przepisem odsyłającym (nakazującym stosowanie przepisów odniesienia - patrz J. Wróblewski [w:] W. Lang, J. Wróblewski, S. Zawadzki, Teoria państwa i prawa, Warszawa 1986,s. 349-350) do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie zwolnienia dochodu podmiotów działających w specjalnej strefie ekonomicznej, nie określa natomiast podstawowych warunków tego zwolnienia, pozostawiając to ustawie podatkowej. Nie wynika bowiem z niego (z uwagi na odesłanie), czy każdy dochód osiągnięty w strefie jest zwolniony i do jakiej wysokości. Zwolnienie dochodu osiąganego z działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej ma w związku z tym swoje źródło w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych i nie jest zwolnieniem udzielonym na podstawie przepisów odrębnych."

Opisane powyżej stanowisko wskazujące na literalną wykładnię analizowanego przepisu ustawy o CIT jest emanacją utrwalonej linii orzeczniczej w tym zakresie (np. II FSK 680/13, II FSK 681/13, II FSK 1614/11, II FSK 1969/13).

Mając na uwadze, że zwolnienia stosowane przez Wnioskodawcę i Spółki zależne, znajdują swoje źródło wyłącznie w ustawie o CIT, nie można uznać, aby ze względu na korzystanie ze wskazanych powyżej zwolnień doszło do naruszenia normy art. 1a ust. 2 pkt 3 lit. a) w/w ustawy. Tym samym, nie będą naruszone warunki utworzenia i istnienia PGK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych oraz wyroku sądu, wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie faktycznym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią źródeł materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego oraz stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej