w zakresie powstania zakładu Wnioskodawcy w Polsce - Interpretacja - IPPB5/4510-747/16-7/RS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.10.2016, sygn. IPPB5/4510-747/16-7/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

w zakresie powstania zakładu Wnioskodawcy w Polsce

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2016 r. (data wpływu 25 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania zakładu Wnioskodawcy w Polsce jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania zakładu Wnioskodawcy w Polsce.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

X GmbH z siedzibą w Weissenhorn, Niemcy prowadzi działalność w zakresie produkcji i obrotu rusztowaniami i deskowaniami (urządzenia do formowania betonu) systemu X jest jedynym Wspólnikiem dla X Sp. z o.o., która wchodzi w skład międzynarodowej Grupy X z siedzibą w Weissenhorn, Niemcy.

Grupa X jest czołowym dostawcą deskowań i rusztowań systemowych. Grupa X jest wyspecjalizowanym producentem elementów deskowań i rusztowań oraz dostawcą indywidualnych rozwiązań inżynierskich w zakresie ich zastosowań. Dodatkowo Grupa X dostarcza inne produkty i usługi np.: wydzierżawia deskowania i rusztowania, czyści i remontuje deskowania systemowe, tworzy konstrukcje deskowaniowe i organizuje szkolenia.

X Sp. z o.o. posiada sieć centrów logistycznych, w tym zlokalizowane w Polsce (Zaplecze), będące jej własnością gdzie świadczy kompleksowe usługi logistyczne tzn. przyjmowanie, ocena, remonty deskowań i rusztowań, magazynowanie, zarządzanie magazynem i komisjonowanie (przygotowanie do wydania do dzierżawy) deskowań i rusztowań. X Sp. z o.o. posiada duże doświadczenie w usługach logistycznych, właściwy i odpowiedzialny personel i zaplecze niezbędne do prowadzenia usług logistycznych.

X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech zamierza nabywać usługi logistyczne od X Sp. z o.o. w zakresie, jaki zostanie określony w podpisanej przez strony umowie na terenie ww. Zaplecza w odniesieniu do złożonych i wartościowych produktów deskowaniowych (w dalszej części wniosku określanych Produkt). Zakres wyżej wymienionych usług będzie obejmować:

  1. Przyjmowanie i kontrole stanu przywożonych Produktów;
  2. Komisjonowanie Produktów zgodnie z wymaganiami X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech;
  3. Serwisowanie Produktów;
  4. Składowanie Produktów;
  5. Czyszczenie i remonty Produktów;
  6. Przeróbki Produktów;
  7. Znakowanie Produktów;
  8. Pakowanie skomisjonowanych Produktów;
  9. Inwentaryzowanie i raportowanie bieżących ilości magazynowanych Produktów;
  10. Zarządzanie magazynem;
  11. Relokacje, organizacje transportu i przygotowanie do transportu Produktów lub ich odbioru przez X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech lub na rzecz podmiotów trzecich (podatników posiadających siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej poza terytorium kraju);
  12. Inne usługi logistyczne uzgodnione między X Sp. z o.o. a X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech.

Umowa będzie stanowić, że specjalne Usługi Logistyczne będą określane przez X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech na indywidualnych zasadach w ramach Umowy. Wszystkie Usługi Logistyczne będą wykonywane bezpośrednio przez X Sp. z o.o. w ramach jej przedsiębiorstwa i na jej własną odpowiedzialność. X Sp. z o.o. jest i pozostanie niezależnym podwykonawcą oraz posiada wyłączną kontrolę, nadzór nad swoimi pracownikami zaangażowanymi do świadczenia Usług Logistycznych na rzecz X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech. Zarówno X Sp. z o.o. jak i żaden z jej pracowników nie będzie nigdy traktowany, jako pracownik X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech.

Dodatkowo umowa zdefiniuje niektóre, szczegółowe obowiązki X Sp. z o.o. i zasady działania w zakresie wyżej wymienionych usług logistycznych:

USŁUGI LOGISTYCZNE, w zakres których będą wchodziły między innymi:

  1. Ubezpieczenie Produktów i przedłożenie dowodu takiego ubezpieczenia, które będzie zgodne z wymaganiami Grupy X w tym zakresie;
  2. Wypełnienie wszelkich przepisów i regulacji oraz pozyskanie i posiadanie wszelkich pozwoleń, licencji, które mogą być wymagane przez przepisy lokalne, krajowe oraz inne wymagane do prowadzenia Usług Logistycznych, a w szczególności do spełniania wszelkich wymogów formalno-prawnych związanych z magazynowanymi Produktami włączając w to spedycję i eksport (np. znakowanie);
  3. X Sp. z o.o. powinna na bieżąco prowadzić ewidencje ilości produktów, obejmującą aktualny stan zapasów, wydań i dostaw. X Sp. z o.o. będzie dostarczała prawidłową i kompletną listę magazynową do X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech, co miesiąc;
  4. X Sp. z o.o. będzie prowadziła okresowe inwentaryzacje. Inwentaryzacje będą przeprowadzane raz do roku, nie później niż do 31 grudnia danego roku kalendarzowego. Powstałe różnice inwentaryzacyjne będą ponoszone przez X Sp. z o.o. z wyłączeniem tych, za które X Sp. z o.o. nie będzie odpowiedzialna;
  5. X Sp. z o.o. może świadczyć Usługi Logistyczne i usługi podobne na rzecz podmiotów trzecich (podatników posiadających siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej poza terytorium kraju).

MAGAZYNOWANIE, które będzie świadczone w zależności od dostępnej powierzchni magazynowej na terenie Zaplecza. Strony umowy nie ustalają minimalnej ilości Produktów do zmagazynowania jak też minimalnej, dostępnej powierzchni składowej. Magazynowanie będzie świadczone na niejednoznacznie określonej powierzchni w zależności od zmieniającej się dostępnej powierzchni składowej i będzie rejestrowane w elektronicznym systemie do zarządzania zasobami magazynowymi. X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech nie będzie posiadać tytułu do konkretnej powierzchni na terenie Zaplecza, na której składowane będą Produkty. X Sp. z o.o. powinna sprawdzać wszystkie przyjmowane Produkty otrzymywane od X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech natychmiast po dostawie i przed ich rozlokowaniem na terenie Zaplecza. X Sp. z o.o. będzie zobowiązana do natychmiastowego informowania X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech w zakresie jakichkolwiek wad i braków w dostawie w formie pisemnej wraz z ich udokumentowaniem (dokumentacja towarzyszącą).

W przypadku dostawy Produktów przez podmioty trzecie (np. przewoźnik) X Sp. z o.o. przejmuje i dba o interesy (prawa) X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech, w szczególności o roszczenia z tytułu uszkodzeń i niezwłocznie powiadamia o tym X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech. X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech lub inny desygnowany jego przedstawiciel ma w dowolnym czasie dostęp do Zaplecza, w czasie normalnych godzin pracy, w celu dokonania inspekcji Produktów.

PRZEMIESZCZENIA PRODUKTÓW I KONSEKWENCJE ROZWIĄZANIA UMOWY, X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech będzie miało prawo żądania relokacji Produktów w dowolnym czasie. W takiej sytuacji X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech powinno poinformować X Sp. z o.o. z odpowiednim wyprzedzeniem: Relokacja Produktów może mieć miejsce tylko w czasie normalnych godzin pracy X Sp. z o.o. Na żądanie X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech, X Sp. z o.o. powinna mieć skomisjonowany (przygotowany według standardów grupy X) materiał, gotowy do wysyłki.

X Sp. z o.o. zachowuje prawo roszczeń w zakresie niekwestionowanych kwot, uznanych przez X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech lub wiążących na gruncie formalno-prawnym. Po wygaśnięciu umowy X Sp. z o.o. na żądanie X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech będzie współpracowała w zakresie niezbędnej pomocy na rzecz X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech zmierzającej do pozyskania usług logistycznych z alternatywnego źródła i zapewni płynny transfer świadczonych usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy kompleksowe usługi logistyczne świadczone przez X Sp. z o.o. na rzecz podmiotu zagranicznego X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech powodują powstanie w Polsce zakładu niemieckiej spółki, w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, art. 5 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku a także wytycznych OECD?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi logistyczne przez X Sp. z o.o. na rzecz podmiotu zagranicznego X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech nie powodują powstania w Polsce zakładu niemieckiej spółki.

Wskazano, że zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654) osoba prawna (spółka z o.o.), jeżeli nie ma na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlega obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiąga na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przepis ten stosuje się przy uwzględnieniu przepisów wynikających z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Powyższy przepis wskazuje, iż ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podlegają podatnicy, którzy nie spełniają kryteriów rezydencji, tj. nie mają siedziby, ani zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W sytuacji gdy podatnicy niebędący rezydentami, osiągają dochody na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wówczas dochody te podlegają opodatkowaniu w Polsce. Jeżeli nierezydent uzyskuje dochody na terenie Polski poprzez położony tu zakład wówczas dochód ten podlega opodatkowaniu w Polsce.

Ustawodawca zdefiniował pojęcie zagranicznego zakładu w art. 4a pkt 11 u.p.o.p. jako:

  1. stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
  2. plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,
  3. osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje

- chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej;

Zasady opodatkowania dochodów osiąganych z tytułu działalności gospodarczej reguluje art. 7 umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku oraz powstania obowiązku podatkowego w Polsce (Dz. U. z 2005 r., Nr 12 poz. 90) zgodnie z którym zyski z przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa mogą być opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład.

Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Umawiającym się Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy zyski X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech, o ile nie posiada on zakładu na terytorium Polski. Jeżeli X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech wykonuje działalność gospodarczą poprzez zakład położony w Polsce, to zyski jego mogą być opodatkowane w Polsce, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Definicja zakładu zawarta jest w art. 5 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, który stanowi, iż określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.

Art. 5 ust 2 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku stanowi, że określenie "zakład" obejmuje w szczególności:

  1. miejsce zarządu,
  2. filię,
  3. biuro,
  4. fabrykę,
  5. warsztat i
  6. kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

Art. 5 ust 3 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku stanowi, że plac budowy lub prace budowlane albo instalacyjne stanowią zakład tylko wtedy, jeżeli trwają one dłużej niż dwanaście miesięcy.

Tak więc aby można było mówić o zakładzie musi istnieć placówka, która ma stały charakter i za pośrednictwem której wykonywana jest działalność przedsiębiorstwa.

Zatem w analizowanym zdarzeniu przyszłym należy rozstrzygnąć, czy usługi logistyczne wykonywane przez X Sp. z o.o. na terytorium Polski na rzecz X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech decydować będą o powstaniu zakładu. Od stwierdzenia istnienia zakładu czyli stałej placówki, w której prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa (także częściowa), zależy sposób opodatkowania zysków przedsiębiorstwa.

Art. 5 ust. 4 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku stanowi, że bez względu na postanowienia artykułu 5 ust. 1, art. 5 ust. 2, art. 5 ust. 3 powyższej umowy "zakład" nie obejmuje:

  1. użytkowania placówek, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania lub dostarczania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa;
  2. utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub dostarczania;
  3. utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo;
  4. utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo zbierania informacji dla przedsiębiorstwa;
  5. utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym;
  6. utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia któregokolwiek rodzaju działalności, o których mowa pod literami od a) do e), pod warunkiem jednak, że całkowita działalność stałej placówki, wynikająca z takiego połączenia rodzajów działalności, ma charakter przygotowawczy lub pomocniczy.

Analizując zdarzenie przyszłe należy stwierdzić zdaniem Wnioskodawcy, iż X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech poprzez wykonywane na jego rzecz usługi logistyczne przez X Sp. z o.o. na terenie Polski nie prowadzi działalności w formie zakładu, ponieważ X Sp. z o.o. będzie wykonywać na jego rzecz jedynie czynności pomocnicze. Działalność będzie miała charakter przygotowawczy lub pomocniczy, co warunkuje zastosowanie wyłączenia z definicji zakładu.

Czynności przygotowawcze poprzedzają wykonanie czynności podstawowej, natomiast czynności pomocnicze jej towarzyszą lub po niej następują. Różnią się one jednak od czynności podstawowej działalności podatnika. W opisanym zdarzeniu przyszłym czynnością podstawową dla działalności X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech jest produkcja Produktów a następnie ich sprzedaż lub dzierżawa. Produkcja produktów odbywa się w Niemczech, natomiast czynności usług logistycznych takie jak komisjonowanie produktów zgodnie z wymaganiami X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech, serwisowanie Produktów, składowanie Produktów, czyszczenie i remonty Produktów, przeróbki Produktów, znakowanie Produktów, pakowanie skomisjonowanych Produktów, inwentaryzowanie i raportowanie bieżących ilości magazynowanych Produktów, zarządzanie magazynem, relokacje, organizacje i przygotowanie do transportu Produktów lub ich odbioru przez X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech lub na rzecz podmiotów trzecich (podatników posiadających siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej poza terytorium kraju), inne usługi logistyczne uzgodnione między X Sp. z o.o. a X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech stanowią zdaniem Wnioskodawcy czynności pomocnicze, które będą odbywać się w Polsce zgodnie z umową. Podkreślono, że ocena, czy działalność wykonywana poprzez placówkę ma charakter przygotowawczy lub pomocniczy, zależy od całokształtu działalności X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech. Działalność pomocnicza nie może bowiem stanowić samoistnej działalności, lecz ma mieć podrzędne znaczenie w stosunku do działalności podstawowej, czyli ma sens gospodarczy tylko w powiązaniu z pozostałą działalnością X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech, co ma miejsce w opisanym zdarzeniu. W przedmiotowej sprawie czynności usług logistycznych wykonywane przez X Sp. z o.o. w Polsce mają charakter pomocniczy, ponieważ są jednym z końcowych etapów koniecznych do wytworzenia Produktów finalnych, w następstwie ich sprzedaży. Zatem działalność pomocnicza wykonywana w Polsce nie generuje udziału w zysku przedsiębiorstwa.

Reasumując zdaniem Spółki działalność X GmbH z siedzibą w Weissenhorn w Niemczech na terenie Polski nie prowadzi do powstania zakładu, bowiem prace wykonywane przez X Sp. z o.o. w Polsce mają charakter jedynie pomocniczy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie powstania zakładu Wnioskodawcy w Polsce jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo należy poinformować, że w obwieszczeniu Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 maja 2014 r. opublikowanym w Dzienniku Ustaw z dnia 27 czerwca 2014 r., poz. 851 został ogłoszony jednolity tekst ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie