CIT - w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z dywidendy wypłacanej przez luksemburską spółkę posiadającą status specjalistycznego funduszu i... - Interpretacja - IPPB5/4510-734/16-3/AJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.09.2016, sygn. IPPB5/4510-734/16-3/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

CIT - w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z dywidendy wypłacanej przez luksemburską spółkę posiadającą status specjalistycznego funduszu inwestycyjnego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2016 r. (data wpływu 20 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 września 2016 r. (data wpływu 8 września 2016 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu podatkowego z dnia 25 sierpnia 2016 r. (data nadania 25.08.2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z dywidendy wypłacanej przez luksemburską spółkę posiadającą status specjalistycznego funduszu inwestycyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z dywidendy wypłacanej przez luksemburską spółkę posiadającą status specjalistycznego funduszu inwestycyjnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej również: Wnioskodawca albo Spółka), jest spółką podlegającą w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, tj. posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm, dalej również: ustawa o CIT). Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

W zdarzeniu przyszłym Spółka przewiduje, że stanie się akcjonariuszem w spółce: société anonyme (dalej również: SA) lub société en commandite par actions (dalej również: SCA, utworzonej według prawa luksemburskiego, tj. uregulowanej w przepisach Kodeksu spółek handlowych z dnia 10 sierpnia 1915 r. (fr. Loi du 10 aout 1915 sur les societes commerciales, dalej również: Prawo korporacyjne), wymienionej w Załączniku nr 1 do Dyrektywy Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. Urz. UE L 46 z 21.02.2008) oraz w Załączniku nr 4 do ustawy o CIT (dalej: Spółka luksemburska). Spółka luksemburska będzie ubiegać się o objęcie reżimem prawnym właściwym dla specjalistycznego funduszu inwestycyjnego (ang. specialized investment fund, fr. un fonds dinvestissement spécialisé dalej również: SIF), uregulowanym wg prawa luksemburskiego ustawą o specjalnych funduszach inwestycyjnych z dnia 13 lutego 2007 r. (fr. Loi du 13 fevrier 2007 relative aux fonds dinvestissement specialises, dalej również: ustawa o SIF). Objęcie reżimem SIF będzie wynikało również z postanowień umowy Spółki luksemburskiej oraz prospektu emisyjnego SIF. SIF utworzony będzie w formie funduszu typu korporacyjnego (spółka inwestycyjna) o kapitale zmiennym (fr. société dinvestissement a capital variabie, dalej również: SICAV). Spółka luksemburska będzie zatem podlegać przepisom Prawa korporacyjnego, o ile nie będą one modyfikowane odpowiednimi regulacjami ustawy o SIF.

Przewidywany bezpośredni udział Wnioskodawcy w kapitale Spółki luksemburskiej będzie nie mniejszy niż 10%. Wnioskodawca będzie posiadać akcje lub udziały Spółki luksemburskiej nieprzerwanie przez okres dwóch lat, W przypadku wypłaty przez Spółkę luksemburską do Wnioskodawcy dochodów (przychodów) z tytułu dywidend albo innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych może się zdarzyć, że okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów lub akcji w kapitale Spółki luksemburskiej w wysokości nie mniejszej niż 10% może upłynąć po dniu wypłaty tych dochodów (przychodów).

W świetle art. 1 ustawy o SIF, specjalistyczny fundusz inwestycyjny stanowi instytucję wspólnego inwestowania w Luksemburgu, której wyłącznym przedmiotem działalności jest wspólne inwestowanie środków funduszu w aktywa ze szczególnym uwzględnieniem zasad ograniczania ryzyka inwestycyjnego oraz interesu uczestników czerpiących korzyści z zarządzania ich aktywami. Co do zasady, Spółka luksemburska w reżimie SIF będzie mogła inwestować w dowolne papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego, inne prawa majątkowe lub aktywa z zastrzeżeniem, że SIF albo jego kompartyment (dana klasa aktywów lub akcjonariuszy w SIF będąca odpowiednikiem subfunduszu, tzw. compartment) nie będzie mógł jednak inwestować więcej niż 30% swoich aktywów w podobne papiery wartościowe emitowane przez jeden podmiot.

Spółka luksemburska będzie mogła zatem inwestować m.in. w takie aktywa, jak: akcje, udziały, obligacje, jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych czy udziały w funduszach niepłynnych (np. private eqmty, hedge funds). Jednocześnie Spółka luksemburska w ramach inwestowania może nabywać udziały i akcje w innych spółkach osobowych i kapitałowych, w tym udziały lub akcje w spółkach zagranicznych. Spółka luksemburska może osiągać przychody m.in. z tytułu udziału w zyskach z działalności operacyjnej spółek zagranicznych, zbywania udziałów lub akcji tych spółek zagranicznych, jak również szeroko pojęte przychody z dywidend, inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, przychody ze zbycia papierów wartościowych (akcji, obligacji, jednostek uczestnictwa), wierzytelności oraz odsetek od pożyczek.

Działalność Spółki luksemburskiej w reżimie specjalistycznego funduszu inwestycyjnego pozwoli na osiągnięcie szeregu celów bezpośrednio przez Wnioskodawcę i pośrednio przez grupę kapitałową, do której Wnioskodawca należy - m.in. utworzenie SIF ma służyć:

  1. pozyskaniu finansowania zewnętrznego celem rozszerzania zasięgu działalności i ekspansji międzynarodowej spółek (w tym spółek zagranicznych), w których Spółka luksemburska będzie posiadać udziały lub akcje;
    Finansowanie działalności operacyjnej spółek ze źródeł zewnętrznych, tj. z kapitału zainwestowanego w jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego przez inwestorów spoza grupy kapitałowej pozwoli tym podmiotom w długookresowej perspektywie rozszerzyć zakres i profil swojej działalności.
  2. dywersyfikacji i alokacji kapitału w różne aktywa (przedsięwzięcia) na rynkach krajowych i zagranicznych;
    Po stronie potencjalnych inwestorów alokacja nadwyżek środków finansowych w nowe przedsięwzięcia i ich dywersyfikacja w obrębie aktywów różnego rodzaju na rynku polskim oraz rynkach zagranicznych pozwala ograniczyć ryzyko wahań walutowych, jak również ryzyko niestabilności politycznej lub gospodarczej wpływające na wartość aktywów.
  3. wsparciu finansowym innowacyjnych przedsięwzięć / działalności podmiotów rozpoczynających innowacyjną działalność na rynku;
    Jednym z celów działania funduszu inwestycyjnego będzie możliwość finansowania działalności podmiotów rozpoczynających innowacyjną działalność na rynku oraz innowacyjnych przedsięwzięć, m.in. związanych z szeroko pojętą działalnością badawczo-rozwojową (B+R) prowadzoną na skalę międzynarodową, inwestycjami venture capital, projektami inwestycyjnymi, szkoleniowymi i społecznymi.

Spółka luksemburska będzie posiadać siedzibę oraz zarząd na terenie Luksemburga w rozumieniu art, 4 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 14 czerwca 1995 r. (Dz. U. z 1996 r. nr 110 poz. 527, dalej: Konwencja w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, zmienionej Protokołem z dnia 7 czerwca 2012 r., Dz. U. z 2013 r. poz. 964, dalej: Protokół do konwencji) oraz będzie traktowana - na gruncie przepisów prawa polskiego - jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych objęty ograniczonym obowiązkiem podatkowym na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy o CIT.

W związku z powyższym, na gruncie przepisów prawa polskiego, Spółka luksemburska będzie podlegać w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, w rozumieniu art. 20 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT.

Spółka luksemburska podlega wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych Corporate Income Tax (fr. Loi concernant limpôt sur le revenu) oraz komunalnym podatkiem handlowym Municipal Business Tax (niem. Gewerbesteuergesetz) w łącznej wysokości 29,22%, jak również podatkiem od majątku netto Net Wealth Tax (niem. Vermögensteuergesetz).

W związku z uzyskaniem przez Spółkę luksemburską statusu SIF, zgodnie z art. 66 ust. 1 ustawy o SIF, będzie ona podlegać jedynie rocznym opłatom subskrypcyjnym (ang. annual subscription tax) w wysokości 0,01% kalkulowanym w oparciu o całkowitą wartość aktywów netto funduszu i płatnymi w okresach kwartalnych. Jednocześnie Spółka luksemburska będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania w Luksemburgu (podatkiem dochodowym od osób prawnych, komunalnym podatkiem handlowym oraz podatkiem od majątku netto) w odniesieniu do uzyskiwanego dochodu (przychodu) bądź zysków kapitałowych. Na podstawie przepisów prawa luksemburskiego, jeżeli Spółka luksemburska nie uzyska statusu SIF, dochód Spółki luksemburskiej działającej w formie spółki kapitałowej société anonyme lub société en commandite par actions, posiadającej rezydencję podatkową w Luksemburgu, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania. Z chwilą ewentualnej utraty takiego statusu Spółka luksemburska utraci również prawo do korzystania z ww. zwolnienia. Spółka luksemburska, będąc rezydentem podatkowym Luksemburga, zasadniczo podlega więc opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów w Luksemburgu, bez względu na miejsce ich osiągnięcia.

Co do zasady, z punktu widzenia luksemburskich przepisów prawa, fundusze SIF są objęte regulacjami umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, w tym Konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, zmienionej Protokołem do konwencji. Spółka luksemburska (zarówno działając w formie SA, jak i SCA otrzyma certyfikat rezydencji wydany przez właściwe władze podatkowe w Luksemburgu zaświadczający, że posiada ona status rezydenta podatkowego w Luksemburgu w rozumieniu Konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Spółka luksemburska, kwalifikująca się jako SICAV-SIF, będzie ponadto klasyfikowana jako alternatywny fundusz inwestycyjny w rozumieniu przepisów Części II ustawy o SIF, będącej wynikiem implementacji Dyrektywy 2011/61/EU z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010, ustanawiającej jednolite warunki uznawania i zarządzania funduszami inwestycyjnymi na szczeblu unijnym.

W związku z implementacją przedmiotowej Dyrektywy do polskiego porządku prawnego oraz Dyrektywy 2014/91/UE z dnia 23 lipca 2014 r. zmieniającej dyrektywę 2009/65/WE w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) w zakresie funkcji depozytariusza, polityki wynagrodzeń oraz sankcji, tj. wejściem w życie ustawy z dnia 31 marca 2016 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 615), przepisy ustawy o funduszach inwestycyjnych obejmują swoją regulacją, zgodnie z art. 1 ww. ustawy, zasady prowadzenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności przez fundusze zagraniczne i spółki nimi zarządzające.

Oferowanie wspólnego inwestowania przez fundusze zagraniczne na terytorium Polski podlega wobec powyższej nowelizacji rygorom przepisów polskiej ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (tj. Dz. U. z 2014 r. poz. 157 z późn. zm., dalej również: u.f.i.)., na podstawie których alternatywny fundusz inwestycyjny jest zgodnie z art. 2 pkt 10b u.f.i., tzw. unijnym AFI i może po odpowiedniej notyfikacji oferować uczestnictwo w inwestycji w swoich aktywach wówczas, gdy:

  • zostanie zarejestrowany jako alternatywny fundusz inwestycyjny przez właściwy organ w państwie członkowskim lub
  • uzyska zezwolenie właściwego organu w państwie członkowskim na prowadzenie działalności jako alternatywny fundusz inwestycyjny,
  • w przypadku braku wymogu uzyskania zezwolenia lub rejestracji - prowadząc taką działalność, ma siedzibę na terytorium państwa członkowskiego.

W związku z powyższym, Spółka luksemburska posiadająca status SIF będzie podmiotem spełniającym warunki uznania za fundusz inwestycyjny działający na podstawie u.f.i.

W zdarzeniu przyszłym planuje się, że wyłącznym przedmiotem działalności Spółki luksemburskiej będzie lokowanie środków pieniężnych zebranych na zasadzie oferowania wspólnego inwestowania w aktywa - zarówno spółkom z grupy kapitałowej, do której należy Wnioskodawca, jak innym podmiotom spoza grupy kapitałowej (podmiotom zewnętrznym) zgodnie z postanowieniami ustawy o SIF oraz u.f.i.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym niewykluczone jest, że Spółka luksemburska (spółka wypłacająca) wypłaci dywidendę Wnioskodawcy (spółce otrzymującej).

Wypłata dywidendy nie będzie dokonywana w wyniku likwidacji spółki dokonującej wypłaty, tj. Spółki luksemburskiej (w myśl art. 20 ust. 11 ustawy o CIT).

Kwoty wypłacane przez Spółkę luksemburską z tytułu dywidendy nie będą podlegać w jakiejkolwiek formie zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, odliczeniu od dochodu, podstawy opodatkowania lub od podatku spółki wypłacającej (w rozumieniu art. 20 ust. 16 ustawy o CIT).

Wnioskodawca chciałby niniejszym potwierdzić, czy ma on prawo, na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o CIT, skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania w stosunku do dywidendy wypłacanej przez Spółkę luksemburską.

Nadto w uzupełnieniu wniosku o wydanie interpretacji Wnioskodawca wskazał, że utworzenie i działalność Spółki luksemburskiej, w tym pośrednio osiąganie dochodów z dywidend wypłacanych przez Spółkę luksemburską, pozwoli Wnioskodawcy oraz grupie kapitałowej, do której Wnioskodawca należy, na osiągnięcie szeregu uzasadnionych ekonomicznie celów.

W szczególności, jak Wnioskodawca wskazał we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, działalność Spółki luksemburskiej pozwoli Wnioskodawcy na:

  • pozyskanie finansowania zewnętrznego na rynkach międzynarodowych celem rozszerzania zasięgu działalności i kontynuacji ekspansji międzynarodowej spółek (w tym spółek zagranicznych), w których Spółka luksemburska będzie posiadać udziały lub akcje;
  • dywersyfikację i alokację kapitału w różne aktywa (przedsięwzięcia) na rynkach krajowych i zagranicznych;
  • inwestowanie środków na rynkach międzynarodowych, w tym prowadzenie działalności mającej na celu pozyskanie nowych mocy produkcyjnych w krajach, w których prowadzona jest działalność dystrybucyjna. Grupa S. posiada spółki dystrybucyjne w siedemnastu krajach Unii Europejskiej, Europy Wschodniej, Azji, Ameryki Południowej i Północnej,
  • wsparcie finansowe innowacyjnych przedsięwzięć/działalności podmiotów rozpoczynających innowacyjną działalność na rynku.

W związku z powyższym, nie znajdą zastosowania okoliczności wskazane w art. 22c ustawy o CIT. Należy bowiem wskazać, że:

  1. osiągnięcie dochodów (przychodów) z dywidend nie nastąpi w związku z zawarciem umowy iub dokonaniem innej czynności prawnej, lub wielu powiązanych ze sobą czynności prawnych, których głównym celem lub jednym z głównych celów było uzyskanie zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o CIT, a uzyskanie tego zwolnienia nie będzie skutkować wyłącznie wyeliminowaniem podwójnego opodatkowania tych dochodów (przychodów) oraz
  2. powyższe czynności będą miały rzeczywisty charakter, tj. dokonywane będą z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Planowane czynności mają uzasadnienie biznesowe i stanowią element strategii ekspansji międzynarodowej grupy kapitałowej, której Spółka luksemburska będzie częścią.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo, na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz, 851 z późn. zm.), skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania w stosunku do dywidendy wypłacanej przez Spółkę luksemburską, podmiot utworzony na gruncie przepisów prawa luksemburskiego, posiadający status specjalistycznego funduszu inwestycyjnego ?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo, na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.), skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania w stosunku do dywidendy wypłacanej przez Spółkę luksemburską, podmiot utworzony na gruncie przepisów prawa luksemburskiego, posiadający status specjalistycznego funduszu inwestycyjnego.

Prawo do zwolnienia z opodatkowania wypłacanych dywidend uwarunkowane jest spełnieniem ściśle określonych warunków przewidzianych w art. 20 ust 3 ustawy o CIT. Powyższe zwolnienie z opodatkowania, tzw. zwolnienie dywidendowe, zostało wprowadzone do polskiego porządku prawnego wskutek implementacji Dyrektywy Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich.

W świetle art. 20 ust. 3 ustawy o CIT:

Zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) uzyskiwane przez podatników, o których mowa w ust. 1, z tytułu dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Poiska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;
  4. spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Pkt 1) Warunek rezydencji podatkowej spółki wypłacającej dywidendę (SIF)

Zgodnie z art. 20 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, warunkiem zastosowania zwolnienia dywidendowego w niniejszym przypadku jest, aby wypłacającym dywidendę była spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Wymóg podlegania opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, zgodnie z nomenklaturą przyjętą w polskiej ustawie o CIT, dotyczy miejsca rezydencji podatnika wypłacającego dywidendę. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, spółką wypłacającą dywidendę jest Spółka luksemburska, która ze względu na to, iż posiada siedzibę i zarząd na terytorium Luksemburga podlega opodatkowaniu podatkami dochodowymi zgodnie z tamtejszym systemem podatkowym.

Jednocześnie nieuprawnionym byłoby utożsamianie wymogu podlegania opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów z brakiem następczego zwolnienia z opodatkowania CIT w stosunku od Spółki luksemburskiej, np. w związku z uzyskaniem statusu specjalistycznego funduszu inwestycyjnego. Zastrzeżenie, aby Spółka luksemburska nie podlegała zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych, został przewidziany natomiast na poziomie spółki otrzymującej dywidendę jako podmiotu, na którym spoczywa obowiązek podatkowy.

Na gruncie niniejszej sprawy należy przyjąć, że spółka inwestycyjna SICAV, w formie której działa specjalistyczny fundusz inwestycyjny, utworzony na podstawie przepisów luksemburskich, jest podatnikiem podatku dochodowego w Luksemburgu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wraz z momentem uzyskania przez Spółkę luksemburską statusu funduszu inwestycyjnego jej dochody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jednak następczy fakt uzyskania prawa do zwolnienia z opodatkowania nie ma wpływu na miejsce rezydencji Spółki luksemburskiej.

W związku z powyższym należy uznać, że Spółka luksemburska spełnia warunki uznania jej za rezydenta luksemburskiego, tj. spółkę podlegającą w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, w myśl art. 20 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT.

Pkt 2) i 4) Warunek kwalifikowania spółki otrzymującej dywidendę jako podatnika podatku CIT oraz warunek braku zastosowania zwolnienia z opodatkowania CIT

W stosunku do spółki otrzymującej dywidendę formułowane są dwa warunki - spółka otrzymująca dywidendę powinna być, po pierwsze, podatnikiem podatku dochodowego mającym siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, po drugie - nie może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Wnioskodawca jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce kwalifikowany jest, na gruncie polskich przepisów ustawy o CIT, jako podatnik podatku dochodowego. Ponadto w stosunku do Wnioskodawcy nie znajduje zastosowania zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

W związku z powyższym, warunki przewidziane w art. 20 ust. 3 pkt 2 i 4 ustawy o CIT są spełnione.

Pkt 3) Warunek istnienia powiązań kapitałowych między spółką wypłacającą i spółką otrzymującą dywidendę

Na gruncie przepisów ustawy o CIT, przewidziany został wymóg istnienia powiązań kapitałowych między spółką wypłacającą oraz spółką otrzymującą dywidendę. Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 3 pkt 4 ustawy o CT zwolnienie dywidendowe znajduje zastosowanie wówczas, gdy: spółka, o której mowa w pkt 2 [spółka otrzymująca - przyp. red.], posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1 [spółka wypłacająca - przyp. red.].

Dodatkowo, w myśl art. 20 ust. 10 ustawy o CIT, zwolnienie z opodatkowania wypłaconej dywidendy ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) w wysokości co najmniej 10% upływa po dniu uzyskania tych przychodów (dochodów).

Wobec powyższego, jako że zachowany zostanie wymóg powiązań kapitałowych między Wnioskodawcą a Spółką luksemburską z art. 20 ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT, nawet jeżeli okres nieprzerwanego posiadania udziałów upłynie po dniu wypłaty dywidendy, Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania wypłaconej dywidendy.

Reasumując należy stwierdzić, że zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca spełnia warunki niezbędne do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 20 ust. 3 ustawy o CIT. Tym samym, ma on prawo skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania w stosunku do dywidendy wypłacanej przez Spółkę luksemburską, podmiot utworzony na gruncie przepisów prawa luksemburskiego, posiadający status specjalistycznego funduszu inwestycyjnego.

Nadto w uzupełnieniu wniosku o wydanie interpretacji Wnioskodawca wskazał na przepisy prawne stanowiące uzupełnienie uzasadnienia w zakresie wskazanych przez Organ dodatkowych okoliczności:

W świetle przepisów art. 22c ust. 1 ustawy o CIT przewidziane zostało wyłączenie stosowania zwolnienia dywidendowego (tzw. mała klauzula obejścia prawa), zgodnie z którymi:

Przepisów art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 nie stosuje się, jeżeli:

  1. osiągnięcie dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych następuje w związku z zawarciem umowy tub dokonaniem innej czynności prawnej, lub wielu powiązanych czynności prawnych, których głównym lub jednym z głównych celów było uzyskanie zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 20 ust. 3 lub art. 22 ust. 4, a uzyskanie tego zwolnienia nie skutkuje wyłącznie wyeliminowaniem podwójnego opodatkowania tych dochodów (przychodów), oraz
  2. czynności, o których mowa w pkt 1, nie mają rzeczywistego charakteru.

W myśl art. 22c ust. 2 omawianej ustawy: Dla celów ust. 1 uznaje się, że umowa lub inna czynność prawna nie ma rzeczywistego charakteru w zakresie, w jakim nie jest dokonywana z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. W szczególności dotyczy to sytuacji, gdy w drodze czynności, o których mowa w ust. 1, przenoszona jest własność udziałów (akcji) spółki wypłacającej dywidendę lub spółka osiąga przychód (dochód), wypłacany następnie w formie dywidendy lub innego przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym, nie znajdą zastosowania okoliczności zawarte w art. 22c ustawy o CIT, które wyłączają możliwość skorzystania ze zwolnienia dywidendowego. Należy mieć na względzie, że głównym lub jednym z głównych celów przeprowadzonej transakcji nie będzie uzyskanie zwolnienia od podatku dochodowego. Ponadto podejmowane czynności będą miały charakter rzeczywisty, tj. dokonywane będą z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.

Reasumując, Wnioskodawca spełnia warunki niezbędne do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 20 ust. 3 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie