czy dochód netto uzyskany ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania działek gruntu, budynków, budowli oraz wyposażenia ruchomego Stowarzyszenia, kt... - Interpretacja - 2641-IBPB-1-2.4510.84.2017.3.BKD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.05.2017, sygn. 2641-IBPB-1-2.4510.84.2017.3.BKD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

czy dochód netto uzyskany ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania działek gruntu, budynków, budowli oraz wyposażenia ruchomego Stowarzyszenia, który ma zostać przekazany zgodnie z uchwałą Walnego Zebrania Członków innemu Stowarzyszeniu, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2017 r. (data wpływu 22 lutego 2017 r.), uzupełnionym 24 kwietnia 2017 r, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód netto uzyskany ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania działek gruntu, budynków, budowli oraz wyposażenia ruchomego Stowarzyszenia, który ma zostać przekazany zgodnie z uchwałą Walnego Zebrania Członków innemu Stowarzyszeniu, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód netto uzyskany ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania działek gruntu, budynków, budowli oraz wyposażenia ruchomego Stowarzyszenia, który ma zostać przekazany zgodnie z uchwałą Walnego Zebrania Członków innemu Stowarzyszeniu, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 10 kwietnia 2017 r. Znak: 2461-IBPB-1.2.4510.84.2017.2.BKD wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 24 kwietnia 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem wpisanym do KRS przy Sądzie Rejonowym. Stowarzyszenie jest organizacją samorządną, posiadająca osobowość prawną, działającą na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach, ustawy o sporcie (dawniej ustawy o kulturze fizycznej) i własnego statutu.

Celem statutowym stowarzyszenia jest między innymi:

  1. Uczestniczenie w rozwoju kultury fizycznej, upowszechnianie rekreacji ruchowej i profilaktyki zdrowotnej.
  2. Rozwijanie działalności prowadzącej do utrzymania i podnoszenia sprawności fizycznej społeczeństwa, dorosłych, młodzieży i dzieci.
  3. Krzewienie zamiłowania do systematycznego uprawiania rekreacji fizycznej i sportu.

Realizacja celów następuje poprzez:

  1. Propagowanie i organizowanie uprawiania kultury fizycznej i sportu.
  2. Nauczanie w zakresie podstawowych umiejętności z dziedziny rekreacji ruchowej.
  3. Prowadzenie pośrednictwa w zakresie kultury fizycznej i rekreacji ruchowej.
  4. Organizowanie zlotów, festynów, turniejów, konkursów, spartakiad i innych masowych imprez sportowo-rekreacyjnych.
  5. Organizowanie specjalistycznych sekcji i zespołów o charakterze sportowo-rekreacyjnym.

Na majątek stowarzyszenia składają się prawa do nieruchomości oraz ruchomości. Prawo do nieruchomości to: prawo użytkowania wieczystego dwóch działek gruntu o łącznej powierzchni 5141 m2, oraz własność budynku gastronomiczno-noclegowego o powierzchni użytkowej 639,93 m2 oraz budowli trwale związanych z gruntem tj. taras z zadaszeniem, ogrodzenie, wybrukowany wjazd wraz z wyasfaltowanym parkingiem. Prawo wieczystego użytkowania działek gruntu będących własnością Gminy Stowarzyszenie nabyło nieodpłatnie w roku 1987 na podstawie umowy użytkowania wieczystego, natomiast budynek na podstawie umowy sprzedaży budynków. Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz czynnym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z postanowieniami statutu dochody Stowarzyszenia na realizacje jego celów statutowych mogą pochodzić ze środków pozyskanych z zewnątrz (dotacje, darowizny, zapisy) jak również z własnej działalności gospodarczej prowadzonej według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Z uwagi na ograniczone środki zewnętrzne na finansowanie działalności statutowej, Stowarzyszenie rozpoczęło w roku 1988 prowadzenie działalności gospodarczej. Najpierw w zakresie usług hotelowych, natomiast od roku 1996 w zakresie działalności gastronomicznej. Na przestrzeni ostatnich kilku lat działalność statutowa Stowarzyszenia była ograniczona do minimum, z uwagi na brak środków finansowych. Było to spowodowane trudnościami w pozyskaniu środków ze źródeł zewnętrznych a także ponoszeniem straty na działalności gospodarczej. Wobec utraty przez Stowarzyszenie płynności finansowej Walne Zebranie Członków podjęło uchwałę o rozwiązaniu się Stowarzyszenia. W uchwale określono między innym tryb likwidacji i cel na jaki ma być przeznaczony majątek Stowarzyszenia. Zgodnie ze statutem członkowie Stowarzyszenia na Walnym Zebraniu Członków zadecydowali, że majątek Stowarzyszenia ma zostać sprzedany a uzyskany dochód po pokryciu wszelkich zgłoszonych wierzytelności oraz kosztów likwidacji, przekazany Stowarzyszeniu Dobroczynnemu, które jest organizacją pożytku publicznego z terenu gminy, którego głównym celem statutowym jest działalność społecznie użyteczna na rzecz ogółu społeczności w tym: osób, rodzin, środowisk dotkniętych patologią, biednym, niepełnosprawnym, słabym, bezradnym, uzależnionym i upośledzonym społecznie, materialnie i zdrowotnie. Główny cel stowarzyszenie realizuje m.in. poprzez organizowanie pomocy rzeczowej i finansowej, opiekę nad dziećmi, organizowanie imprez sportowo-rekreacyjnych, rehabilitację dzieci niepełnosprawnych.

W uzupełnieniu wniosku z 19 kwietnia wskazano, że środki pieniężne pozostałe na rachunku stowarzyszenia po zakończeniu procesu jego likwidacji zostaną zgodnie z decyzją Walnego Zebrania Członków przekazane Stowarzyszeniu Dobroczynnemu. Zgodnie z zapisem w statucie Celem Stowarzyszenia jest działalność społecznie użyteczna na rzecz ogółu społeczności miedzy innymi w zakresie:

  1. wspierania i upowszechniania kultury fizycznej,
  2. turystyki i krajoznawstwa.

W/w cele Stowarzyszenie realizuje poprzez organizowanie i finansowanie przedsięwzięć edukacyjnych, turystycznych i sportowo-rekreacyjnych, w tym poprzez prowadzenie edukacji, terapii i rehabilitacji w zakresie zdobywania umiejętności ruchowych, organizowanie specjalistycznych warsztatów, szkoleń i imprez o charakterze sportowo-rekreacyjnym oraz propagowanie i organizowanie uprawiania kultury fizycznej i sportu w tym wśród seniorów i osób niepełnosprawnych (zacytowano zapis ze Statutu Stowarzyszenia). Nadto zwrócić uwagę należy, iż Stowarzyszenie Dobroczynne jest organizacją pożytku publicznego realizująca działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w Ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Zgodnie z art. 4 w/w ustawy cel wskazany powyżej mieści się w zamkniętym katalogu zadań publicznych. Cel ten pokrywa się z celami Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dochód netto (przychód ze sprzedaży pomniejszony o koszty uzyskania przychodu, w tym koszty likwidacji stowarzyszenia) uzyskany ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania działek gruntu, budynków, budowli oraz wyposażenia ruchomego Stowarzyszenia, który ma zostać przekazany zgodnie z uchwałą Walnego Zebrania Członków innemu Stowarzyszeniu, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, przeznaczenie środków finansowych uzyskanych ze sprzedaży likwidowanego majątku Stowarzyszenia na rzecz wytypowanego przez Walne Zebranie Członków innego Stowarzyszenia, które prowadzi działalność statutową preferowaną przez ustawodawcę i podlegającą zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 (winno być: art. 17 ust. 1 pkt 6c) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, oznacza również wydatkowanie środków pozyskanych przez Stowarzyszenie na te cele. Należy zwrócić uwagę, że art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, nie wskazuje w jakiej formie powinny być wydatkowane środki finansowe, aby uzyskane przez Stowarzyszenie dochody mogły być zwolnione z opodatkowania. Należy zatem przyjąć, że również taka pośrednia forma wydatkowania środków powinna korzystać ze zwolnienia z opodatkowania. W ocenie Podatnika przeznaczenie środków finansowych uzyskanych ze sprzedaży likwidowanego majątku Stowarzyszenia na rzecz innego wytypowanego przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia, które prowadzi działalność statutową preferowaną przez ustawodawcę i podlegającą zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 (winno być: art. 17 ust. 1 pkt 6c) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, oznacza również wydatkowanie środków pozyskanych przez Stowarzyszenie na te cele. Należy zwrócić uwagę, że art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, nie wskazuje w jakiej formie powinny być wydatkowane środki finansowe, aby uzyskane przez Stowarzyszenie dochody mogły być zwolnione z opodatkowania. Należy zatem przyjąć, że również taka pośrednia forma wydatkowania środków powinna korzystać ze zwolnienia z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stowarzyszenia funkcjonują na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U. z 2017 r., poz. 210). Jak stanowi art. 2 ust. 1-3 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

  • stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych;
  • stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności;
  • stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, statut stowarzyszenia określa w szczególności cele stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Zgodnie z art. 33 ust. 1 i 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej. Stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej. Ponadto, w myśl art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków. Ponadto zgodnie z art. 38 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, majątek zlikwidowanego stowarzyszenia przeznacza się na cel określony w statucie lub w uchwale walnego zebrania członków (zebrania delegatów) o likwidacji stowarzyszenia. W razie braku postanowienia statutu lub uchwały w tej sprawie, sąd orzeka o przeznaczeniu majątku na określony cel społeczny.

Zgodnie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., delej: updop), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Natomiast w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 updop, dochodem z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia.

Ze zwolnienia nie mogą korzystać podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c updop, a mianowicie:

  1. przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  2. przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
  3. samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Wśród wyżej wymienionych podmiotów brak jest stowarzyszeń, w związku z powyższym ustawodawca nie wyłączył ich podmiotowo z możliwości skorzystania ze zwolnienia, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Podkreślenia wymaga, że zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop dotyczy tylko tej części uzyskanych dochodów, która jest przeznaczona na cele wymienione w tym przepisie.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a pkt 1, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k. Zgodnie natomiast z art. 17 ust. la pkt 2 updop zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach. Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b updop zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Zatem, w świetle cytowanych przepisów wskazać należy, że omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby z niego skorzystać konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) w zakresie określonym w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop;
  • dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej, wymienione w tym przepisie,
  • dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu;
  • podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c ww. ustawy;
  • dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a updop.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Należy wskazać, że zwolnienie o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, z zastrzeżeniem dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej, czy inne. W związku z tym, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) nie można w tym zakresie stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego na pokrywanie wydatków związanych z całokształtem działalności podmiotów. Zatem, wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub na nabycie środków trwałych niesłużących bezpośrednio realizacji celów, o których w nim mowa, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w przypadku Wnioskodawcy mamy do czynienia z sytuacją, kiedy Stowarzyszenie ulega rozwiązaniu i pozostały po uregulowaniu zobowiązań Stowarzyszenia dochód ze sprzedaży majątku zostanie przekazany innemu Stowarzyszeniu Dobroczynnemu. Stowarzyszenie, do którego zostanie przekazany dochód jest organizacją pożytku publicznego z terenu gminy, w której Stowarzyszenie prowadziło swoją działalność, i którego głównym celem statutowym jest działalność społecznie użyteczna na rzecz ogółu społeczności. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca w treści wniosku, organizacja ta prowadzi działalność statutową podlegającą zwolnieniu z tyt. art. 17 ust. 1 pkt 6c updop. W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z zapisem w statucie Stowarzyszenia Dobroczynnego celem Stowarzyszenia jest działalność społecznie użyteczna na rzecz ogółu społeczności między innymi w zakresie:

  1. wspierania i upowszechniania kultury fizycznej,
  2. turystyki i krajoznawstwa.

Istotą podniesionego problemu interpretacyjnego jest zagadnienie, które dotyczy rozstrzygnięcia, czy dochody Wnioskodawcy uzyskane w wyniku sprzedaży majątku zlikwidowanego Stowarzyszenia przeznaczone na rzecz innego stowarzyszenia będą podlegały zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Biorąc pod uwagę fakt, że Stowarzyszenie zgodnie z podjętą uchwałą zaprzestało działalności, a pozostały po uregulowaniu zobowiązań dochód przeznaczyło na wskazaną w uchwale inną organizację pożytku publicznego, której cele są zbieżne z celami realizowanymi przez Stowarzyszenie, tj. na rzecz wspierania i upowszechniania kultury fizycznej oraz turystyki i krajoznawstwa, dochód uzyskany ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania działek gruntu, budynków, budowli oraz wyposażenia ruchomego Stowarzyszenia, przekazany innemu Stowarzyszeniu na ww. cel, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust.1 pkt 4 updop jako wydatkowany na cele w przepisie tym wymienione. Stanowisko Wnioskodawcy należy zatem uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej