Czy przedstawiona w stanie faktycznym działalność Wnioskodawcy polegająca na hodowli ryb w basenach stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2... - Interpretacja - ITPB3/4510-81/15-2/PS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.04.2015, sygn. ITPB3/4510-81/15-2/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy przedstawiona w stanie faktycznym działalność Wnioskodawcy polegająca na hodowli ryb w basenach stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w związku z tym do przychodów z tej działalności stosuje się art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione
we wniosku z dnia 18 lutego 2015 r. (data wpływu 24 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie ustalenia, czy działalność prowadzona przez Wnioskodawcę, polegająca na hodowli ryb w basenach, stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie ustalenia, czy działalność prowadzona przez Wnioskodawcę, polegająca na hodowli ryb w basenach, stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka X sp. z o. o. (zwana dalej: Wnioskodawcą bądź Spółką) jest właścicielem nieruchomości gruntowej znajdującej się w miejscowości Y w gminie Z. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest przede wszystkim chów i hodowla ryb, a konkretnie hodowla Łososia atlantyckiego. Spółka prowadzi także uprawę zbóż i ich sprzedaż, a w związku z tym uzyskuje tzw. dotacje bezpośrednie.

Zgodnie z PKD Spółka prowadzi działalność m. in. w zakresie:

  • 03.1. RYBOŁÓWSTWO
  • 03.2. CHÓW 1 HODOWLA RYB ORAZ POZOSTAŁYCH ORGANIZMÓW WODNYCH
  • 10.20.Z. PRZETWARZANIE 1 KONSERWOWANIE RYB, SKORUPIAKÓW I MIĘCZAKÓW
  • 46.38.Z. SPRZEDAŻ HURTOWA POZOSTAŁEJ ŻYWNOŚCI, WŁĄCZAJĄC RYBY, SKORUPIAKI 1 MIĘCZAKI
  • 47.23.Z. SPRZEDAŻ DETALICZNA RYB, SKORUPIAKÓW I MIĘCZAKÓW PROWADZONA W WYSPECJALIZOWANYCH SKLEPACH.

Wnioskodawca realizuje obecnie projekt badawczy, którego celem jest wykorzystywanie technologicznych zasolonych wód geotermalnych do chowu i hodowli ryb. Projekt badawczy realizowany przez Spółkę został dofinansowany przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach Programu: "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". Środki finansowe na zrealizowanie tego programu pochodzą z środków krajowych, a także środków unijnych, a konkretnie Europejskiego Funduszu Rybackiego. Umowa o dofinansowanie została podpisana 15 października 2013 r. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. W ramach projektu tworzony jest zakład pilotażowy wykorzystujący do chowu i hodowli Łososia system basenowy RAS (System Recyrkulacyjny Wody w Akwakulturze). Wnioskodawca obecnie jest w trakcie budowy hali produkcyjnej wyposażonej w baseny i technologie przeznaczone do hodowli ryb. W basenach tych proces hodowlany rozpoczynać się będzie od inkubacji ikry, poprzez wychów narybku, aż do ryby towarowej. W uproszczeniu same baseny odpowiadają funkcjonującym w polskiej rzeczywistości stawom hodowlanym dla ryb i będą pełnić takie właśnie funkcje.

Hodowane przez Wnioskodawcę Łososie będą sprzedawane w postaci ryby całej poubojowej, ryby całej skrwawionej i oraz patroszonej tuszy ryby z głową. Sprzedaż i przygotowanie do sprzedaży nie będzie obejmować ryby w dzwonkach ani ryby filetowanej (czyli ryby przetworzonej).

Wnioskodawca zamierza także osobno zbywać wnętrzności ryb uzyskane w procesie patroszenia, o ile uda się mu pozyskać nabywcę na tego rodzaju odpady.

Może się także zdarzyć, że przedmiotem sprzedaży będą żywe ryby, na różnym etapie ich rozwoju.

Reasumując, Spółka zamierza prowadzić hodowlę i sprzedaż materiału zarybieniowego - obsadowego łososia na różnym etapie rozwoju, ale głównym celem prowadzonej działalności jest sprzedaż ryby towarowej, tj. tuszy z głową poubojową, tuszy z głową skrwawionej, tuszy z głową patroszonej i samej tuszy.

Istotne jest, że okres wzrostu łososia przekracza okres dwóch miesięcy, gdyż cały cykl hodowlany trwa ponad 20 miesięcy (uwzględniając okres inkubacji ikry). Wszystkie sprzedawane ryby będą pochodziły z hodowli własnej, przy czym materiał obsadowy w postaci ikry zaoczkowanej nabywany jest od wyspecjalizowanych dostawców zagranicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy przedstawiona w stanie faktycznym działalność Wnioskodawcy polegająca na hodowli ryb w basenach stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w związku z tym do przychodów z tej działalności stosuje się art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy?
  2. Czy przedstawiona w stanie faktycznym działalność Wnioskodawcy polegająca na sprzedaży ryby towarowej, tj. tuszy z głową poubojową, tuszy z głową skrwawionej, tuszy z głową patroszonej i samej tuszy, stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w związku z tym do przychodów z tej działalności stosuje się art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy?
  3. Czy przedstawiona w stanie faktycznym działalność Wnioskodawcy polegająca na sprzedaży ryby żywej stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w związku z tym do przychodów z tej działalności stosuje się art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy?
  4. Czy przedstawiona w stanie faktycznym działalność Wnioskodawcy polegająca na sprzedaży wnętrzności ryb uzyskanych w procesie patroszenia, bez ich obróbki, stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w związku z tym do przychodów z tej działalności stosuje się art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy?

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź w zakresie pytania pierwszego. Wniosek Spółki w zakresie pozostałych pytań będzie przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o CIT) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o CIT. Działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych uprawy albo hodowli lub chowu, w tym również hodowla ryb (art. 2 ust. 2 ustawy o CIT). Powyższe wynika z treści art. 2 ust. ustawy o CIT, który w całości brzmi: "Działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt,

  5. - licząc od dnia ich nabycia".

Z kolei działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym (art. 2 ust. 3 ustawy o CIT). Wnioskodawca będzie prowadził hodowlę łososi, spełniającą warunki działalności oznaczonej w Polskiej Klasyfikacji Działalności symbolem 03.22.Z, która stanowi podklasę działalności rybackiej. Nie jest to więc jeden z działów specjalnych produkcji rolnej. Hodowla łososi będzie prowadzona w wodach geotermalnych w ramach nowoczesnego systemu basenowego RAS. Pozostaje to jednak bez znaczenia dla samego faktu prowadzenia hodowli ryb. Ustawa o CIT nie różnicuje bowiem takiej hodowli ze względu na sposób jej prowadzenia.

W związku z tym działalność prowadzona przez Wnioskodawcę stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o CIT, a zatem do przychodów z tej działalności nie stosuje się przepisów tej ustawy, albo stosuje się je wyłącznie celem określenia dochodów wolnych od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o CIT.

Podsumowując, w zakresie pytania pierwszego należy uznać, że działalność prowadzona przez Wnioskodawcę, a opisana w stanie faktycznym, stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o CIT, a zatem do przychodów z tej działalności nie stosuje się przepisów tej ustawy, chyba że jest to konieczne do ustalenia dochodów wolnych o jakich mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Stosownie do treści art. 2 ust. 2 ustawy, działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

  5. - licząc od dnia nabycia.

W myśl definicji zawartej w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, działalnością rolniczą dla potrzeb tej ustawy, jest wszelka produkcja roślinna i zwierzęca (z zastrzeżeniem ust. 3) w stanie nieprzetworzonym, określonym tu jako naturalny, wykorzystująca materiał roślinny lub zwierzęcy pochodzący z własnych upraw, hodowli, chowu oraz wykorzystująca materiał roślinny i zwierzęcy nabyty od innych producentów. W przypadku nabycia przez podatnika roślin lub zwierząt od innych producentów, okresy ich przetrzymywania, w których następuje ich biologiczny wzrost (tzn. czas liczony od dnia nabycia do dnia zbycia) nie mogą być krótsze niż określone w ww. art. 2 ust. 2 ustawy, by można uznać tą działalność za działalność rolniczą.

Ponieważ ustawodawca zdefiniował pojęcie działalności rolniczej, to tylko w granicach wyznaczonych zakresem owej definicji można mówić o przychodzie z tego tytułu.

Zakresu wyłączenia przedmiotowego określonego w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stosuje się natomiast do przychodów wynikających z działalności związanej z działalnością rolniczą lub produkcją rolniczą. Do przychodów z działalności rolniczej zalicza się przychody pochodzące (a nie związane) z działalności wymienionej w art. 2 ust. 2 ww. ustawy. Wyłączenie nie ma więc zastosowania do przychodów pochodzących, np. z działalności przetwórczej płodów rolnych czy świadczenia usług związanych z działalnością rolniczą. Przychody z takich rodzajów działalności, jako przychody pochodzące z innej niż rolnicza działalności, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest przede wszystkim chów i hodowla ryb, a konkretnie hodowla Łososia atlantyckiego. Spółka prowadzi także uprawę zbóż i ich sprzedaż. Wnioskodawca realizuje obecnie projekt badawczy, w ramach którego tworzony jest zakład pilotażowy wykorzystujący do chowu i hodowli ryb morskich (łososia) zbiorniki i baseny pracujące w systemie RAS (System Recyrkulacyjny Wody w Akwakulturze). W uproszczeniu baseny odpowiadają w polskiej rzeczywistości tradycyjnym stawom hodowlanym dla ryb i będą pełnić taką właśnie funkcję.

Spółka wskazuje również, że okres wzrostu łososia przekracza okres dwóch miesięcy, gdyż cały cykl hodowlany trwa ponad 20 miesięcy (uwzględniając okres inkubacji ikry). Wszystkie sprzedawane ryby będą pochodziły z hodowli własnej, przy czym materiał obsadowy w postaci ikry zaoczkowanej nabywany jest od wyspecjalizowanych dostawców zagranicznych.

Z ww. przepisów wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w przepisie art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej podstawową jej cechą jest uzyskanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkcja roślinna), chowu lub hodowli (produkcja zwierzęca). Powyższe oznacza, że wszelkie produkty działalności rolniczej powstają wyłącznie na skutek działania normalnych biologicznych procesów wzrostu.

Zatem stanowisko Spółki, zgodnie z którym działalność prowadzona przez Wnioskodawcę stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zatem do przychodów z tej działalności nie stosuje się przepisów tej ustawy, albo stosuje się je wyłącznie celem określenia dochodów wolnych od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy jest co do zasady prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy