Temat interpretacji
Czy w związku z tym, że Wnioskodawca otrzymuje kwoty Dopłat na Rachunek odrębny, Wnioskodawca powinien wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów wyłącznie te wydatki, które (i) zostały sfinansowane bezpośrednio ze środków finansowych zdeponowanych na Rachunku odrębnym oraz (ii) co do zasady mogłyby stanowić koszty uzyskania przychodów, tj. koszty, które nie zostały wyłączone na podstawie przepisu innego niż art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Na
podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie
upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego
(Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w
Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że
stanowisko przedstawione
we wniosku z dnia 19 grudnia 2014 r. (data
wpływu 22 grudnia 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa
podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie
ustalania kosztów uzyskania przychodów jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalania kosztów uzyskania przychodów.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.
Wnioskodawca spółka z o. o. jest podatnikiem, o którym mowa
w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
podlegającym obowiązkowi podatkowemu
w Polsce od całości swoich
dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca prowadzi
działalność w zakresie głównie zbiorowego przewozu osób. Realizowane
przez Wnioskodawcę usługi obejmują regionalny transport pasażerski oraz
transport w komunikacji miejskiej. Wnioskodawca zawiera co roku z
Samorządem Województwa X
(w 2014 r. z Województwem X) umowy
dotyczące refundacji z budżetu państwa strat, ponoszonych przez
Wnioskodawcę w związku ze stosowaniem w regularnych krajowych
przewozach autobusowych ulg, które przysługują osobom uprawnionym na
mocy ustawy:
- z dnia 20 czerwca 1992 roku o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. nr 175, poz. 1440, ze zm.),
- z dnia 29 maja 1974 roku o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2002 r. nr 9, poz. 87, ze zm.),
- z dnia 24 stycznia 1991 roku o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz. U. z 2002 r. nr 42, poz. 371, ze zm.),
- z dnia 19 sierpnia 2011 roku o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. z 2011 r. nr 205, poz. 1203),
- z dnia 9 maja 1996 roku o wykonywaniu mandatu posła i
senatora
(Dz. U. z 2011 r. nr 7, poz. 29, ze zm.).
Na podstawie zawartych umów Wnioskodawca otrzymuje dopłaty z tytułu stosowania ulg wynikających z ww. ustaw przy przewozach osób na podstawie jednorazowych biletów ulgowych oraz imiennych miesięcznych biletów ulgowych (dalej: Dopłaty). Kwotę Dopłat stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg, a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi.
Kwoty
Dopłat są naliczane i przekazywane na rachunek bankowy Wnioskodawcy w
transzach miesięcznych. Wnioskodawca posiada osobny rachunek bankowy
(dalej: Rachunek odrębny), na który przekazywane są wyłącznie środki
finansowe, których źródło stanowią Dopłaty. Z Rachunku odrębnego
ponoszone są wydatki związane z działalnością bieżącą Wnioskodawcy, w
tym zarówno stanowiące jak i niestanowiące kosztów uzyskania
przychodów. Wnioskodawca nie wyklucza także, że część środków
zdeponowanych na Rachunku odrębnym może nie być wydatkowana, lecz
zostać przeznaczona na cele inwestycyjne, w tym przekazana na lokaty.
Jako, że Wnioskodawca przechowuje środki
z Dopłat na Rachunku
odrębnym, Wnioskodawca jest w stanie precyzyjnie określić jakie wydatki
zostały bezpośrednio sfinansowane ze środków finansowych, których
źródło stanowią Dopłaty, a w konsekwencji - ustalić kwotę kosztów
uzyskania przychodów bezpośrednio sfinansowanych z tego źródła.
Wnioskodawca zalicza otrzymywane Dopłaty do dotacji stanowiących dochód (przychód) wolny od podatku, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o PDOP.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy w związku z tym, że Wnioskodawca otrzymuje kwoty Dopłat na Rachunek odrębny, Wnioskodawca powinien wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów wyłącznie te wydatki, które (i) zostały sfinansowane bezpośrednio ze środków finansowych zdeponowanych na Rachunku odrębnym oraz (ii) co do zasady mogłyby stanowić koszty uzyskania przychodów, tj. koszty, które nie zostały wyłączone na podstawie przepisu innego niż art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Zdaniem Wnioskodawcy powinien on wyłączyć z kosztów
uzyskania przychodów wyłącznie te wydatki, które (i) zostały
sfinansowane bezpośrednio ze środków finansowych pochodzących z Dopłat,
czyli ze środków zdeponowanych na Rachunku odrębnym oraz
(ii) co do
zasady mogłyby stanowić koszty uzyskania przychodów tj. nie zostały
wyłączone na podstawie przepisu innego niż art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy
o PDOP.
Stanowisko Wnioskodawcy, znajduje oparcie w następujących argumentach.
Zgodnie z art. 16 ust. 1
pkt 58 ustawy o PDOP nie uważa się za koszty uzyskania przychodów
wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów),
o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48. 52 i 53,
lub ze środków,
o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24
kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
A zatem, na podstawie powołanego przepisu, z kosztów uzyskania
przychodów wyłączone zostały wydatki, które spełniają łącznie
następujące warunki:
- źródłem ich finansowania są dochody wolne od podatku, wyliczone enumeratywnie w powołanym przepisie,
- wydatki te zostały sfinansowane w sposób bezpośredni z ww. dochodów.
Odnośnie pkt a), jak wskazano w stanie faktycznym, Dopłaty mieszczą się w kategorii dotacji i jako takie stanowią dochody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o PDOP.
Odnośnie pkt b), ustawodawca nie
definiuje wyrażenia "bezpośrednio sfinansowane" dla potrzeb ustawy o
PDOP. W języku polskim "finansować" oznacza dostarczać finanse na
wykonanie jakiś prac, realizację przedsięwzięć, opłacać, dostarczyć
środków pieniężnych, pokryć koszty jakiegoś przedsięwzięcia (Słownik
współczesnego języka polskiego Wyd. Wilga, Warszawa 1996, s 253,
Słownik języka polskiego PWN, http//sjp.pwn.pl. Słownik języka
polskiego pod red. W Doroszewskiego, http://Doroszewski.pwn.pl).
"Bezpośrednio" oznacza natomiast "bez jakiegokolwiek pośrednictwa,
wprost, osobiście" (Słownik współczesnego języka polskiego, Wyd. Wilga,
Warszawa 1996, s. 52, Słownik języka polskiego PWN. http//sjp.pwn.pl.
Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego,
http.//Doroszewski.pwn.pl). Wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane
z kwot
w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o PDOP to zatem
wydatki i koszty podatnika, opłacone wprost z kwot, o których mowa w
art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o PDOP.
W tym miejscu Wnioskodawca zwraca uwagę, że Dopłaty nie stanowią pomocy przeznaczonej na sfinansowanie konkretnych wydatków. Celem otrzymywanych przez Wnioskodawcę Dopłat jest refundacja strat poniesionych w związku ze stosowaniem ulg ustawowych w regularnych krajowych przewozach autobusowych. Wskutek tego, z kwot otrzymanych Dopłat finansowane są wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem Wnioskodawcy jako podmiotu gospodarczego, w tym zarówno stanowiące, jak i niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.
Jako, że Wnioskodawca otrzymuje i przechowuje Dopłaty na Rachunku odrębnym, Wnioskodawca jest w stanie precyzyjne określić, jakie wydatki i koszty zostały sfinansowane z dochodów (przychodów) wolnych od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o PDOP, tj. z kwot Dopłat. W tej sytuacji, zdaniem Wnioskodawcy, powinien on wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty, które (i) zostały sfinansowane ze środków finansowych zdeponowanych na Rachunku odrębnym i (ii) co do zasady mogłyby stanowić koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP, gdyż nie zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisu innego niż art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o PDOP. Warunek oznaczony (i) oraz warunek oznaczony (ii) muszą być spełnione łącznie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej
przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego w zakresie podatku
dochodowego od osób prawnych. Inne kwestie,
w tym wynikające z
własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być
zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej
rozpatrzone.
Ponadto, podkreślić należy, że organ nie rozstrzyga o zindywidualizowanych obowiązkach podatkowych strony, gdyż może to nastąpić w ramach przeprowadzonego postępowania podatkowego. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia
skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu
jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po
uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w
terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się
dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa
(art. 52 § 3
ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do
WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie
trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do
usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na
wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego
wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy