Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że do opisanego połączenia odwróconego znajdzie zastosowanie art. 10 ust. 2 pkt 1 w zw. z ust. 4 ustawy... - Interpretacja - 2461-IBPB-1-3.4510.958.2016.1.KB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.11.2016, sygn. 2461-IBPB-1-3.4510.958.2016.1.KB, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że do opisanego połączenia odwróconego znajdzie zastosowanie art. 10 ust. 2 pkt 1 w zw. z ust. 4 ustawy o CIT, a nie art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 sierpnia 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 12 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy w przedstawionym opisie znajduje zastosowanie art. 10 ust. 2 pkt 1 w zw. z ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1 zdarzenie przyszłe) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2016 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy w przedstawionym opisie znajduje zastosowanie art. 10 ust. 2 pkt 1 w zw. z ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką kapitałową będącą polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: CIT) w Polsce. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. działalność związana z oprogramowaniem, produkcja komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych, telekomunikacja, działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana, działalność usługowa w zakresie informacji.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 2007 r.

Jedynym akcjonariuszem Wnioskodawcy jest od stycznia 2016 r. X Sp. z o.o. będąca polskim

rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w CIT w Polsce. Głównym przedmiotem działalności Spółki X jest m.in. działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki, działalność firm centralnych, pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, działalność związana z oprogramowaniem. Spółka X prowadzi działalność gospodarczą od 2014 r.

Jedynym udziałowcem Spółki X jest Spółka Y będąca brytyjskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w CIT w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Spółka Y posiada osobowość prawną spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prawa angielskiego.

Wnioskodawca, Spółka X i Spółka Y wchodzą w skład międzynarodowej Grupy kapitałowej.

Planowane jest połączenie Wnioskodawcy z Spółką X.

Połączenie ma nastąpić w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1578 ze zm., dalej: KSH), przez przeniesienie całego majątku spółki przejmowanej na spółkę przejmującą (łączenie się przez przejęcie).

W procesie połączenia Wnioskodawca wystąpi w roli spółki przejmującej, a Spółka X w roli spółki przejmowanej. Zamierzone połączenie będzie tzw. połączeniem odwróconym przez przejęcie (downstream merger), co oznacza, że spółka córka (tj. Wnioskodawca) przejmie swoją spółkę matkę (tj. Spółkę X).

W ramach połączenia przez przejęcie nastąpi podwyższenie kapitału zakładowego spółki przejmującej, tj. Wnioskodawcy, a nowo wyemitowane akcje Wnioskodawcy obejmie Spółka Y, tj. dotychczasowy jedyny udziałowiec Spółki X. Po połączeniu Spółka Y będzie jedynym akcjonariuszem Wnioskodawcy.

W wyniku połączenia Wnioskodawca nabędzie akcje własne posiadane przez Spółkę X, stanowiące główny składnik majątku Spółki X.

Zgodnie z regulacjami KSH, akcje własne nabyte na skutek rejestracji downstream merger powinny zostać zbyte albo umorzone.

Wnioskodawca rozważa automatyczne umorzenie akcji własnych bez wynagrodzenia, względnie dobrowolne umorzenie akcji własnych bez wynagrodzenia. Umorzenie akcji własnych będzie się wiązać z jednoczesnym obniżeniem kapitału zakładowego Wnioskodawcy, bez wypłaty jakichkolwiek świadczeń na rzecz Wnioskodawcy, jak również przyszłego akcjonariusza Wnioskodawcy, tj. Spółki Y.

Umorzenie akcji własnych będzie operacją na kapitałach własnych Wnioskodawcy polegającą na zmniejszeniu kwoty kapitału zakładowego wraz z jednoczesnym zmniejszeniem pozycji akcji własnych.

Dokonanie połączenia ukierunkowane jest na uproszczenie struktury kapitałowej Grupy oraz na zmniejszenie kosztów działalności związanych z funkcjonowaniem dwóch spółek o zbliżonym profilu działalności gospodarczej.

Dokonanie połączenia w formie połączenia odwrotnego wynika z tego, że spółką o ugruntowanej i długoletniej pozycji na europejskim rynku jest Wnioskodawca, a nie Spółka X.

Wnioskodawca prowadzi istotnie większą aktywną działalność gospodarczą aniżeli Spółka X, jest stroną umów handlowych z kontrahentami z Polski i zagranicy, posiada liczną grupę wyspecjalizowanych pracowników. W konsekwencji, zastosowanie downstream merger:

  • umożliwi kontynuowanie działalności operacyjnej Wnioskodawcy bez zmian i zakłóceń wywołanych wdrażaną reorganizacją korporacyjną,
  • pozwoli uniknąć ryzyka w obszarze pracowniczym, tj. ryzyka związanego z faktem, że w przypadku up stream merger pracownicy przejmowanej spółki zależnej mogą w terminie 2 miesięcy od rejestracji połączenia, bez wypowiedzenia a jedynie za siedmiodniowym uprzedzeniem, rozwiązać stosunek pracy,
  • będzie się wiązać z mniejszymi obowiązkami organizacyjnymi.

Innymi słowy połączenie Wnioskodawcy ze Spółką X będzie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn gospodarczych i ekonomicznych, i w żadnej mierze celem takiej operacji nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Wnioskodawca zaznacza, że jako podmiot przejmujący nie posiada strat z lat ubiegłych, ani też nie korzysta ze zwolnień w podatku CIT.& 

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że do opisanego połączenia odwróconego znajdzie zastosowanie art. 10 ust. 2 pkt 1 w zw. z ust. 4 ustawy o CIT, a nie art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, dla opisanego połączenia odwróconego znajdzie zastosowanie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT w zw. z art. 10 ust. 4 ustawy o CIT, a nie przepis art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT.

Innymi słowy, w sytuacji, gdy połączenie będzie dokonywane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych i jego głównym bądź jednym z głównych celów nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, opisana w zdarzeniu przyszłym transakcja będzie dla Wnioskodawcy neutralna podatkowo.

Stosownie do art. 10 ust. 2 ustawy o CIT, przy połączeniu lub podziale spółek:

  1. dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 przytoczonej ustawy, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej,
  2. dla spółki przejmującej, która posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości mniejszej niż 10%, dochód stanowi nadwyżka wartości przejętego majątku odpowiadająca procentowemu udziałowi w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 15 ust. 1k lub art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT; dochód ten określa się na dzień wykreślenia spółki przejmowanej lub dzielonej z rejestru albo na dzień wydzielenia.

Z powyższego wynika, że jeżeli spółka przejmująca wcale nie posiada udziału w spółce przejmowanej lub posiada udział w spółce przejmowanej w wysokości co najmniej 10%, zastosowanie znajdzie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT.

W konsekwencji, art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, znajdzie zastosowanie do opisanego w niniejszym wniosku zdarzenia przyszłego, tj. połączenia odwróconego.

Innymi słowy w sytuacji, gdy połączenie zostanie przeprowadzone z przyczyn ekonomicznych, i głównym bądź jedynym z głównych celów połączenia nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, nadwyżka wartości majątku otrzymanego przez Wnioskodawcę ponad nominalną wartość akcji jakie zostaną wydane przyszłemu akcjonariuszowi nie będzie stanowiła dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że:

  • w odniesieniu do planowanego połączenia odwróconego znajdzie zastosowanie przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 w zw. z ust. 4 ustawy o CIT,
  • w odniesieniu do planowanego połączenia odwróconego nie znajdzie zastosowania przepis art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT.

Co zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych, w tym wydawanych w odniesieniu do połączeń odwróconych jak np.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 12 listopada 2015 r., sygn. ITPB3/4510-448/15/MKo, w której organ podatkowy potwierdził, cyt.: Wskazany powyżej przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, formułuje ogólną zasadę, iż przy połączeniu/dzieleniu spółek dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu z udziału w zyskach osób prawnych nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej. Jednak w przypadku inkorporacji Dyrektywy Rady 90/434/EWG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, wydzieleń, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów dotyczących spółek różnych Państw członkowskich oraz przeniesienia statutowej siedziby SE lub SCE pomiędzy państwami Członkowskimi polski ustawodawca przewidział (art. 10 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy) możliwość opodatkowania dochodu spółki przejmującej, w szczególnym przypadku, gdy między łączącymi się spółkami na dzień połączenia istnieje więź kapitałowa, w której spółka - matka jest spółką przejmującą a spółka - córka przejmowaną a więź ta jest relatywnie słaba. Przepis ten znajduje bowiem (wprost) zastosowanie w sytuacji, gdy spółka przejmująca ma w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział mniejszy niż 10%. Natomiast w sytuacji gdy spółka przejmująca/nowo zawiązana nie posiada wcale udziału w spółce przejmowanej/dzielonej lub posiada udział w spółce przejmowanej/dzielonej w wysokości co najmniej 10%, zastosowanie znajdzie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
    W konsekwencji w sytuacji przedstawionej w zdarzeniu przyszłym gdy, mająca siedzibę na terytorium Polski, spółka przejmująca (Wnioskodawca) Spółki 2 i 3 z siedzibami na terytorium Polski nie będzie posiadać na dzień połączenia udziałów w każdej ze spółek przejmowanych, zastosowanie znajdzie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W wyniku dokonanego połączenia dojdzie do przejęcia przez spółkę przejmującą majątku spółek przejmowanych (w przypadku Spółki 3 nastąpi to w trybie tzw. połączenia odwrotnego).
    W konsekwencji do sytuacji przedstawionej w zdarzeniu przyszłym gdy mająca siedzibę na terytorium Polski, spółka przejmująca (Wnioskodawca) Spółki 2 i 3 z siedzibami na terytorium Polski, nie będzie posiadać na dzień połączenia udziałów w spółkach przejmowanych odnosi się regulacja art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji wartość przejętego majątku spółek przejmowanych nie będzie stanowić dochodu podatkowego dla Wnioskodawcy (spółki przejmującej) na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile zostaną spełnione warunki określone w art. 10 ust. 4 tej ustawy.
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 września 2014 r., sygn. ILPB4/423-289/14-2/ŁM, w której organ podatkowy odstępując od uzasadnienia prawnego potwierdził, cyt.: W konsekwencji w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie będzie posiadać na dzień połączenia udziałów spółki przejmowanej, zastosowanie znajduje art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT.
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23 marca 2015 r. o sygn. IBPBI/2/423-1547/14/BG, w której organ podatkowy odstępując od uzasadnienia prawnego potwierdził, cyt.: Art. 10 ust. 2 pkt 1 updop, formułuje ogólną zasadę, że przy połączeniu/dzieleniu spółek kapitałowych dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu z udziału w zyskach osób prawnych nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej. Polski ustawodawca przewidział jednak w przypadku inkorporacji Dyrektywy Rady 90/434/EWG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, wydz12ieleń, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów dotyczących spółek różnych Państw członkowskich oraz przeniesienia statutowej siedziby SE lub SCE pomiędzy państwami Członkowskimi, możliwość opodatkowania dochodu spółki przejmującej w szczególnym przypadku, gdy między łączącymi się spółkami na dzień połączenia istnieje więź kapitałowa, w której spółka - matka jest spółką przejmującą a spółka - córka przejmowaną a więź ta jest relatywnie słaba. Do sytuacji tej odnosi się art. 10 ust. 2 pkt 2 updop. Przepis ten znajduje wprost zastosowanie w sytuacji, gdy spółka przejmująca ma w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział mniejszy niż 10%. Natomiast w sytuacji, gdy spółka przejmująca i nowo zawiązana nie posiada wcale udziału w spółce przejmowanej/dzielonej lub posiada udział w spółce przejmowanej/dzielonej w wysokości co najmniej 10%, zastosowanie znajdzie art. 10 ust. 2 pkt 1 updop.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: ustawa o CIT), dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji).

Jednak, w myśl art. 10 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, przy połączeniu lub podziale spółek kapitałowych, dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu, o którym mowa w ust. 1, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej.

Natomiast, zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, przy połączeniu lub podziale spółek dla spółki przejmującej, która posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości mniejszej niż 10 %, dochód stanowi nadwyżka wartości przejętego majątku odpowiadająca procentowemu udziałowi w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie art. 15 ust. 1k lub art. 16 ust. 1 pkt 8; dochód ten określa się na dzień wykreślenia spółki przejmowanej lub dzielonej z rejestru albo na dzień wydzielenia.

Warunkiem zastosowania powołanego wyżej art. 10 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT, jest przeprowadzenie połączenia z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych (art. 10 ust. 4 ustawy). Jeśli natomiast warunek powyższy nie zostanie spełniony, lecz głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania art. 10 ust. 2 nie ma zastosowania.

W myśl natomiast art. 10 ust. 5 ww. ustawy, przepis ust. 2 ma zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami:

  • o których mowa w art. 3 ust. 1 (a więc spółek podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu), przejmujących majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo
  • o których mowa w art. 3 ust. 1, przejmujących majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo
  • o których mowa w art. 3 ust. 2 (a więc podlegających w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu), podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym ma nastąpić połączenie dwóch spółek kapitałowych, gdzie spółką przejmującą będzie Wnioskodawca, a spółką przejmowaną Spółka X.

Połączenie Spółek zostanie przeprowadzone jako tzw. połączenie odwrotne. Wnioskodawca nie posiada akcji przejmowanej Spółki X na dzień połączenia. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. podatnikiem mającym siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegającym obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania). Natomiast Spółka X jest spółką z o.o. będącą polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w CIT w Polsce.

Jako przyczynę połączenia Wnioskodawca wskazał:

  • ukierunkowanie na uproszczenie struktury kapitałowej grupy,
  • zmniejszenie kosztów działalności związanych z funkcjonowaniem dwóch spółek o zbliżonym profilu działalności gospodarczej.

Ponadto, Wnioskodawca prowadzi istotnie większą aktywną działalność gospodarczą aniżeli Spółka X. Jest stroną umów handlowych z kontrahentami z Polski i zagranicy, posiada liczną grupę wyspecjalizowanych pracowników. W konsekwencji zastosowanie downstream merger:

  • umożliwi kontynuowanie działalności operacyjnej Wnioskodawcy bez zmian i zakłóceń wywołanych wdrażaną reorganizacją korporacyjną,
  • pozwoli uniknąć ryzyka w obszarze pracowniczym, tj. ryzyka związanego z faktem, że w przypadku up stream merger pracownicy przejmowanej spółki zależnej mogą w terminie 2 miesięcy od rejestracji połączenia, bez wypowiedzenia a jedynie za siedmiodniowym uprzedzeniem, rozwiązać stosunek pracy,
  • będzie się wiązać z mniejszymi obowiązkami organizacyjnymi.

Odnosząc zatem powołane powyżej uregulowania prawne do treści wniosku uznać należy, że jeśli tak jak wskazuje Wnioskodawca, połączenie spółek zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, nie zaś w celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania, to nadwyżka wartości majątku przejętego przez Wnioskodawcę w wyniku połączenia nad wartością nominalną akcji, które zostaną wydane udziałowcom spółki przejmowanej, nie będzie stanowić dochodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dla Wnioskodawcy jako spółki przejmującej.

Zauważyć należy, że weryfikacja ewentualnych przesłanek i celów połączenia a więc zbadanie czy istotnie został spełniony warunek, o którym mowa w art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest możliwa dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego, które przeprowadzić może właściwy organ podatkowy. Wnioskodawca stosujący przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w trakcie tych postępowań będzie zobowiązany do wykazania, że połączenie spółek zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, nie zaś w celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należały uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Nadmienić należy, że w zakresie stanu faktycznego oraz pytania oznaczonego Nr 2 zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach