Czy wartość zakupionych wycieczek zagranicznych, stanowiących nagrody konkursowe Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? - Interpretacja - IPPB5/4510-105/16-4/BC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.05.2016, sygn. IPPB5/4510-105/16-4/BC, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy wartość zakupionych wycieczek zagranicznych, stanowiących nagrody konkursowe Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 09 lutego 2016 r. (data wpływu 15 lutego 2016 r.) uzupełnione pismem z dnia 8 kwietnia 2016 r. (data wpływu 11 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości zakupionych wycieczek zagranicznych  jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości zakupionych wycieczek zagranicznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca O. Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, posiadającym siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. W ramach prowadzonej działalności Spółka świadczy usługi w zakresie doradztwa finansowego i ubezpieczeń. Spółka świadczy usługi za pośrednictwem wykwalifikowanych doradców, wykonujących wskazane czynności na podstawie prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej (dalej: Podwykonawcy). Spółka w umowach z Podwykonawcami określiła kryteria wydajności dokonywanych przez Podwykonawców czynności, dających jednolitą miarę wartości sprzedaży produktów w zależności od rodzaju produktu, wysokości składki, a także wysokości otrzymanej przez Spółkę prowizji.

W celu zwiększenia sprzedaży oferowanych produktów Wnioskodawca organizuje i zamierza organizować w przyszłości konkursy sprzedażowe. Możliwość udziału w konkursie jest/będzie ograniczona do Podwykonawców. Zasady konkursu są/będą określone w regulaminie konkursu, który ustala/będzie ustalał zasady wyłaniania zwycięzców, termin rozstrzygnięcia konkursu, a także nagrody dla zwycięzców i sposób ich wydawania. Zgodnie z treścią regulaminu w konkursie zostaje wyłonionych 6 zwycięzców, którzy w określonym terminie osiągną najlepsze wyniki sprzedażowe. Zwycięzcy są/będą wybierani z poszczególnych grup po dwie osoby z każdej grupy zaszeregowania. Poziom sprzedaży zostaje ustalony w oparciu o jednolitą miarę wartości sprzedaży produktów. Nagrodą w konkursie jest/będzie możliwość zakupu wycieczki zagranicznej (dla Podwykonawcy i osoby towarzyszącej) po cenie znacząco odbiegającej od ceny rynkowej. Istnieje możliwość rezygnacji z nagrody przez któregoś z wyłonionych zwycięzców, w takim przypadku Wnioskodawca nie przewiduje wyboru na jego miejsce innej osoby z listy uczestników, która osiągnęła relatywnie wysoki wynik sprzedaży.

W piśmie z dnia 11 kwietnia 2016 r. Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny/zdarzenie przyszłe tj. wskazał, że:

W związku z wątpliwościami podjętymi przez tut. organ Wnioskodawca pragnie podkreślić, że przedmiotowe konkursy są/będą organizowane w celu wyróżnienia Podwykonawców, którzy osiągnęli najwyższy poziom sprzedaży produktów Spółki. Wobec tego głównym przeznaczeniem realizowania konkursów jest/będzie osiągnięcie wyższych zysków ze sprzedaży poprzez zmotywowanie Podwykonawców do uzyskania lepszych wyników sprzedażowych. W związku z powyższym, działania polegające na organizacji konkursów skierowanych do Podwykonawców sprzedających produkty Spółki mają/będą miały na celu wsparcie sprzedaży, a w rezultacie zwiększenie jej przychodów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

  1. Czy w związku z zakupem wycieczki zagranicznej stanowiącej nagrodę w konkursie sprzedażowym, po cenie znacząco odbiegającej od ceny rynkowej, po stronie Podwykonawcy powstanie jakikolwiek przychód podatkowy (w rozumieniu UPDOF), np. przychód z częściowo odpłatnych świadczeń w związku, z którym na Spółce mogą spoczywać jakiekolwiek obowiązki płatnika...
  2. Czy wartość zakupionych wycieczek zagranicznych, stanowiących nagrody konkursowe Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów...

Niniejsza interpretacja wydana została w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Ad. 2.

Poniesione wydatki na zakup wycieczki zagranicznej, stanowiącej nagrodę w konkursie sprzedażowym mogą zostać zaliczone przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów.

W myśl art. 15 ust. 1 UPDOP kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Do kosztów uzyskania przychodów zalicza się zatem wydatki, które przyczyniły się do uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła.

Na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, wszelkie wydatki spełniające definicję kosztów uzyskania przychodów z art. 15 ust. 1 UPDOP oraz niebędące wymienionymi w art. 16 ust. 1 ww. ustawy mogą zostać rozliczone jako koszty uzyskania przychodu, zmniejszając tym samym podstawę opodatkowania.

Zgodnie z brzmieniem cytowanych wyżej przepisów, aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki: wydatek musi zostać faktycznie poniesiony, celem jego poniesienia musi być osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów oraz nie może on znajdować się katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów wskazanym w art. 16 ust. 1 UPDOP.

W ocenie Wnioskodawcy wydatki na zakup nagród konkursowych bez wątpienia służą uzyskaniu oraz zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodu. Działania polegające na organizacji konkursu skierowanego do Podwykonawców sprzedających produkty Spółki mają na celu wsparcie sprzedaży, a w rezultacie zwiększenia jej przychodów.

Wobec powyższego, wydatki na zakup wycieczek zagranicznych oferowanych Podwykonawcom (za częściową odpłatnością) jako nagród w konkursie sprzedażowym, będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów.

Powyższe potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 30 grudnia 2015 r. o znaku ILPB3/4510-1-466/15-4/AO, w której organ potwierdził stanowisko zgodnie, z którym wydatki na zakup nagród w ramach promocji, jako że nie znajdują się w katalogu negatywnym (art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), jednocześnie spełniając obie przesłanki pozytywne z art. 15 ust. 1 ww. ustawy stanowić będą dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów..

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 grudnia 2013 r. o znaku IPPB5/423-838/13-2/JC.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy wydatki na nagrody w organizowanym konkursie sprzedażowym będą stanowiły koszty uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości zakupionych wycieczek zagranicznych - za prawidłowe.

Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014r., poz. 851 z późn. zm.; dalej: updop).

Art. 15 ust. 1 updop stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem a powstaniem przychodu lub zabezpieczeniem źródła uzyskiwania przychodów. Kosztem uzyskania przychodów będą przy tym zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia.

A zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest by wydatek łącznie spełniał następujące przesłanki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 updop. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

W tym miejscu należy podkreślić, że to obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 updop.

W myśl art. 9 ust. 1 updop, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Z tak udokumentowanych wydatków winno ponadto wynikać, że mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i bezpośrednio lub pośrednio wpływają na wielkość osiąganych przez podatnika przychodów.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca O. Sp. z o.o. w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi w zakresie doradztwa finansowego i ubezpieczeń za pośrednictwem wykwalifikowanych doradców, wykonujących wskazane czynności na podstawie prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej (Podwykonawców). W celu zwiększenia sprzedaży oferowanych produktów Wnioskodawca organizuje i zamierza organizować w przyszłości konkursy sprzedażowe. Możliwość udziału w konkursie jest/będzie ograniczona do Podwykonawców. Zasady konkursu są/będą określone w regulaminie konkursu, który ustala/będzie ustalał zasady wyłaniania zwycięzców, termin rozstrzygnięcia konkursu, a także nagrody dla zwycięzców i sposób ich wydawania. Zgodnie z treścią regulaminu w konkursie zostaje wyłonionych 6 zwycięzców, którzy w określonym terminie osiągną najlepsze wyniki sprzedażowe. Nagrodą w konkursie jest/będzie możliwość zakupu wycieczki zagranicznej (dla Podwykonawcy i osoby towarzyszącej) po cenie znacząco odbiegającej od ceny rynkowej. Istnieje możliwość rezygnacji z nagrody przez któregoś z wyłonionych zwycięzców, w takim przypadku Wnioskodawca nie przewiduje wyboru na jego miejsce innej osoby z listy uczestników, która osiągnęła relatywnie wysoki wynik sprzedaży. konkursy są/będą organizowane w celu wyróżnienia Podwykonawców, którzy osiągnęli najwyższy poziom sprzedaży produktów Spółki, Wobec tego głównym przeznaczeniem realizowania konkursów jest/będzie osiągnięcie wyższych zysków ze sprzedaży poprzez zmotywowanie Podwykonawców do uzyskania lepszych wyników sprzedażowych. W związku z powyższym, działania polegające na organizacji konkursów skierowanych do Podwykonawców sprzedających produkty Spółki mają/będą miały na celu wsparcie sprzedaży, a w rezultacie zwiększenie jej przychodów.

Opierając się na powyższym, należy uznać, że kosztami podatkowymi są wydatki ponoszone w celu osiągnięcie wyższych zysków ze sprzedaży. Niewątpliwie motywowanie Podwykonawców poprzez organizowane konkursy sprzedażowe wpłynie na uzyskanie lepszych wyników sprzedażowych a co za tym idzie zwiększenie przychodów.

Tym samym należy stwierdzić, że wydatki jakie Wnioskodawca ponosi na zakup wycieczek zagranicznych stanowiących nagrody konkursowe Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Tym samym stanowisko Spółki w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ww. wydatków jest prawidłowe.

Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, że interpretacje te co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie