Temat interpretacji
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2015 r. (data wpływu 17 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 lipca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest osobą prawną posiadającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT dochody Wnioskodawcy podlegają opodatkowaniu w Polsce bez względu na miejsce ich położenia (nieograniczony obowiązek podatkowy). Rok podatkowy Wnioskodawcy jest zbieżny z rokiem podatkowym.
W 2015 r. Wnioskodawca stanie się akcjonariuszem w spółce komandytowo-akcyjnej, która do końca obecnego roku obrotowego, tj. do 31 października nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej SKA). Wnioskodawca nie będzie komplementariuszem w SKA.
Do SKA inna osoba wniesie swój udział (ogół praw i obowiązków komandytariusza w rozumieniu art. 8 Kodeksu spółek handlowych) w polskiej spółce komandytowej jako aport (dzień, w którym dokonany zostanie aport; dalej jako Dzień Aportu). Spółka komandytowa prowadzi działalność gospodarczą w zakresie działalności deweloperskiej i projektowej (dalej SPK).
W wyniku aportu SKA stanie się komandytariuszem w SPK.
Po zakończeniu obecnego roku obrotowego SKA stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Zarówno w trakcie obecnego roku obrotowego, jak i po jego zakończeniu SKA nie będzie wypłacała dywidendy ani zaliczek na poczet dywidendy.
W dalszej kolejności planowane jest przekształcenie SKA w spółkę komandytową (dalej SPK2). W związku z przekształceniem opodatkowana zostanie wartość ewentualnych niepodzielonych zysków znajdujących się w SKA oraz wartość ewentualnych kapitałów własnych spółki utworzonych z zysków. Dzień, w którym nastąpi przekształcenie SKA w SPK2, określany jest dalej jako Dzień Przekształcenia.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
W jaki sposób Wnioskodawca będzie zobowiązany do ustalenia dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych za 2015 r. z tytułu udziału Wnioskodawcy w SKA i SPK2...
Zdaniem Wnioskodawcy ustalając podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:
- powinien rozpoznać:
- przychody (oraz odpowiadające im koszty podatkowe), które stały się należne lub zostały otrzymane przez SPK oraz SPK2 w okresie od Dnia Przekształcenia do dnia 31 grudnia 2015 r., zgodnie z udziałem Wnioskodawcy w zysku SPK2 oraz udziałem SPK2 w zysku SPK w tym okresie,
- nie powinien
rozpoznawać:
- przychodów (oraz odpowiadających im kosztów podatkowych), które stały się należne lub zostały otrzymane przez SKA do dnia poprzedzającego Dzień Przekształcenia,
- przychodów (oraz odpowiadających im kosztów podatkowych), które stały się należne lub zostały otrzymane przez SPK w okresie od Dnia Aportu do Dnia Przekształcenia.
Zgodnie z konstrukcją przyjętą przez ustawodawcę w zakresie podatków dochodowych ocena skutków podatkowych zdarzeń gospodarczych związanych z działalnością spółki niebędącej osobą prawną po stronie wspólnika takiej spółki będącego osobą prawną powinna obejmować ocenę możliwości uznania przysporzeń spółki za przychody wspólnika na podstawie art. 12 w zw. z art. 5 ust. 1 ustawy o CIT oraz kosztów tej spółki za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 w zw. z art. 5 ust. 2 tej ustawy.
Podatnik powinien więc uwzględniać przychody i koszty uzyskania przychodów z udziału w takiej spółce w celu ustalenia dochodu albo straty, o których mowa w art. 7 ustawy. Powinien zatem każdorazowo:
- ocenić możliwość uznania przysporzeń/kosztów spółki niebędącej osobą prawną za przychody/koszty uzyskania przychodów na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
- przypisać sobie odpowiednią część tych przychodów/kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z proporcją, o której mowa w art. 5 ust. 1 tej ustawy (proporcją wynikającą z posiadanego prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną).
Ustalone w powyższy sposób − tj. z uwzględnieniem ogólnych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i proporcji wynikającej z posiadanego przez wspólnika prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną − przychody i koszty uzyskania przychodów podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z udziału w spółce niebędącej osobą prawną powinny być przez niego uwzględniane na bieżąco przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy, a następnie − dla potrzeb rocznego rozliczenia podatku.
Zgodnie z przywołanymi wyżej przepisami przychody (dochody) z udziału w spółce osobowej podlegają bowiem opodatkowaniu u każdego wspólnika proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku − co stanowi naturalną konsekwencję pozbawienia spółki osobowej statusu podatnika podatku dochodowego. Tym samym środki stanowiące przychody spółki osobowej stanowią już w momencie ich powstania (sprecyzowanego w poszczególnych ustępach art. 12 ustawy o CIT) przychody jej wspólników i u nich też są opodatkowane dochody uzyskane z tego tytułu na przestrzeni roku podatkowego z zachowaniem proporcji określonej przepisem art. 5 ust. 1 ustawy o CIT.
Według wskazanych wyżej zasad Wnioskodawca powinien rozpoznać przychody (i odpowiadające im koszty) wynikające z bezpośredniego uczestnictwa w SPK2 w okresie od Dnia Przekształcenia do końca roku oraz przychody (i odpowiadające im koszty) wynikające z pośredniego (przez SPK2) uczestnictwa w SPK w okresie od Dnia Przekształcenia do końca roku. Z punktu widzenia Wnioskodawcy to, że w okresie od Dnia Przekształcenia do końca roku komandytariuszem w SPK będzie SPK2 będzie należało uwzględnić w ten sposób, że najpierw przychody i koszty SPK będzie należało alokować do SPK2 zgodnie z udziałem SPK2 w zysku SPK, a następnie alokować do Wnioskodawcy zgodnie z jego udziałem w zysku SPK2.
Powyższe zasady nie znajdą jednak zastosowania do przychodów i kosztów podatkowych generowanych przez SPK w okresie od Dnia Aportu do ostatniego dnia obecnego roku obrotowego SKA. W tym okresie, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy nowelizującej, stosowane będą reguły obowiązujące akcjonariuszy spółek komandytowo-akcyjnych obowiązujące przed 1 stycznia 2014 r. wyrażone m.in. w interpretacjach ogólnych Minister Finansów z 25 listopada 2013 r. sygn. DD5/033/1/13/KSM/RD-122180/13 oraz z 11 maja 2012 r. sygn. DD5/033/1/12/KSM/DD-125.
W ich świetle przychód akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej (która na mocy ustawy nowelizującej nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych) powstaje w momencie wypłaty dywidendy. Akcjonariusz takiej spółki nie jest więc zobowiązany do bieżącego rozpoznawania przychodów (i odpowiadających im kosztów) generowanych przez spółkę komandytowo-akcyjną.
Dotyczy to również przychodów (i odpowiadających im kosztów) uzyskiwanych przez taką spółkę komandytowo-akcyjną z tytułu uczestnictwa w innych spółkach osobowych.
Oznacza to, że przychody, które staną się należne lub zostaną otrzymane przez SKA (w tym z tytułu uczestnictwa w SPK), wpłyną na wynik podatkowy Wnioskodawcy dopiero w momencie wypłaty dywidendy. Ze względu na to, że w 2015 r. nie jest planowana wypłata dywidendy przychód podatkowy nie powstanie. Jeśli przychody generowane przez SKA i SPK w tym okresie spowodują powstanie zysku w SKA, to w momencie przekształcenia SKA w spółkę komandytową zostanie on opodatkowany jako tzw. zysk niepodzielony.
Wnioskodawca w swoim wyniku podatkowym nie uwzględni również przychodów (i odpowiadających im kosztów) generowanych przez SPK i przypadających na SKA w okresie od pierwszego dnia kolejnego roku obrotowego SKA do dnia poprzedzającego Dzień Przekształcenia. W tym okresie SKA będzie bowiem funkcjonowała jako odrębny podatnik podatku dochodowego od osób prawnych i to ona będzie zobowiązana do rozpoznania przychodów (i odpowiadających im kosztów) wynikających z jej uczestnictwa w SPK.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, ustalając podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, powinien on rozpoznać przychody (oraz odpowiadające im koszty podatkowe), które stały się należne lub zostały otrzymane przez SPK oraz SPK2 w okresie od Dnia Przekształcenia do dnia 31 grudnia 2015 r., zgodnie z udziałem Wnioskodawcy w zysku SPK2 oraz udziałem SPK2 w zysku SPK w tym okresie.
W ramach opisanego zdarzenia przyszłego w podstawie opodatkowania Wnioskodawcy nie powinny natomiast zostać uwzględnione przychody (oraz odpowiadające im koszty podatkowe), które stały się należne lub zostały otrzymane przez SKA do dnia poprzedzającego Dzień Przekształcenia i przychody (oraz odpowiadające im koszty podatkowe), które stały się należne lub zostały otrzymane przez SPK w okresie od Dnia Aportu do Dnia Przekształcenia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 549 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu