W wyniku weryfikacji pisma Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków - Podgórze z dnia 01.10.2004 r. Nr PDP/423/25/04, stanowiącego pisemną informację w zak... - Interpretacja - PD-1/005/2-378/04/WK

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 13.10.2004, sygn. PD-1/005/2-378/04/WK, Izba Skarbowa w Krakowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W wyniku weryfikacji pisma Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków - Podgórze z dnia 01.10.2004 r. Nr PDP/423/25/04, stanowiącego pisemną informację w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, wydaną w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, działając na podstawie art. 14b § 2 w/w ustawy stwierdza, co następuje:

Spółka pismem z dnia 07.09.2004 r. zwróciła się z zapytaniem czy dochody uzyskane z tytułu realizacji kontraktu częściowo finansowanego z funduszu PHARE na dostawę w zakresie działań zewnętrznych Unii Europejskiej korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. Nr 54 z 2000r., poz. 654 ze zm.).

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że w dniu 26.07.2004r. Spółka - jako Kontrahent - podpisała kontrakt z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej reprezentowanym przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej i działającą w jego imieniu Fundacją (Jednostka Finansująca - Kontraktująca). Przedmiotem kontraktu jest dostawa, instalacja, konfiguracja i uruchomienie agregatów prądotwórczych finansowana częściowo z funduszy PHARE.
Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Brzmienie cyt. przepisu wskazuje, że zakresem podmiotowym tego zwolnienia objęte są podmioty, którym przyznano pomoc tzw. beneficjenci, a ze zwolnienia korzysta ta część dochodu uzyskanego w wyniku realizacji umowy, która jest finansowana ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących z Unii Europejskiej.

W przedmiotowej sprawie, jak wynika z załączonych dokumentów, Spółka występuje jako strona kontraktu zawartego z Funduszem Współpracy, działającym w imieniu Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej i bezpośrednio realizuje zadania finansowane ze środków pomocowych.
W związku z powyższym należy przyjąć że zostały spełnione przesłanki warunkujące korzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 powołanej ustawy. Zatem środki bezzwrotnej pomocy uzyskane w ramach tego kontraktu z funduszy PHARE korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, natomiast wydatki sfinansowane z tych środków - na mocy art.16 ust. 1 pkt 58 ustawy - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Nadmienia się przy tym, że jeżeli środki korzystające ze zwolnienia zostaną ulokowane na bankowych rachunkach terminowych, to odsetki od tych środków są wolne od podatku dochodowego - zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Izba Skarbowa w Krakowie