CIT - w zakresie obowiązków Spółki jako płatnika z tytułu dokonywanej na rzecz akcjonariusza Spółki wypłaty zysków - Interpretacja - IPPB3/423-614/11-2/JG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.09.2011, sygn. IPPB3/423-614/11-2/JG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

CIT - w zakresie obowiązków Spółki jako płatnika z tytułu dokonywanej na rzecz akcjonariusza Spółki wypłaty zysków

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11.07.2011 r. (data wpływu 14.07.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków Spółki jako płatnika z tytułu dokonywanej na rzecz akcjonariusza Spółki wypłaty zysków w zakresie pytania nr 1) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.07.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków Spółki jako płatnika z tytułu dokonywanej na rzecz akcjonariusza Spółki wypłaty zysków.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) ma siedzibę i zarząd na terytorium Polski i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W przyszłości planowane jest przekształcenie Wnioskodawcy w spółkę osobową tj. spółkę komandytowo-akcyjną (w odniesieniu do Spółki po przekształceniu również: SKA). Status akcjonariusza w SKA będzie posiadał fundusz inwestycyjny (dalej: fundusz) działający na podstawie przepisów ustawy z 27 maja 2004 roku o funduszach inwestycyjnych. Komplementariuszem SKA będzie spółka kapitałowa. SKA może też posiadać innych niż fundusz, akcjonariuszy mogą to być m.in. spółki kapitałowe z siedzibą w Polsce (w tym spółka będąca komplementariuszem). Fundusz będzie zatem posiadał akcje w SKA. Po przekształceniu Spółka może dokonywać wypłaty zysku na rzecz swoich akcjonariuszy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska, zgodnie z którym SKA nie będzie zobowiązana jako płatnik do pobrania i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu dokonywanej na rzecz jej akcjonariuszy wypłaty zysków.

  • W przypadku uznania stanowiska Spółki odnośnie do pytania 1 za nieprawidłowe, Spółka wnosi o potwierdzenie, że SKA nie będzie zobowiązana jako płatnik do pobrania i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu dokonywanej na rzecz funduszu wypłaty zysków.

    Stanowisko Spółki.

    Stanowisko podatnika w zakresie pytania pierwszego:

    Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w związku z wypłatą przez spółkę komandytowo-akcyjną zysków na rzecz akcjonariuszy, SKA (czyli Spółka po zmianie formy na spółkę komandytowo-akcyjną) nie będzie zobowiązana jako płatnik do pobrania i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatku dochodowego od osób prawnych.

    Spółka komandytowo-akcyjna zalicza się zgodnie z art. 125 kodeksu spółek handlowych do handlowych spółek osobowych, które nie posiadają osobowości prawnej. Spółka komandytowo-akcyjna podobnie jak wszystkie pozostałe spółki osobowe ma charakter transparentny na gruncie podatku dochodowego, co oznacza, iż sama spółka nie jest podatnikiem z tytułu osiąganych przez nią zysków, lecz podatnikami zobowiązanymi do zapłaty podatku są jej wspólnicy w proporcji odpowiadającej posiadanym przez nich udziałom w zysku. Dlatego też zarówno przychód wypracowywany przez SKA, jak i ponoszone przez nią wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodów będą zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397 ze zm.) - dalej: UPDOP alokowane bezpośrednio do jej wspólników, tj. akcjonariuszy oraz komplementariuszy.

    Z uwagi na to, że opodatkowaniu lub zwolnieniu u wspólników SKA podlegać będą już dochody osiągane przez SKA (odpowiednio do proporcji udziału danego wspólnika w zyskach SKA), sama wypłata zysków wygenerowanych przez SKA będzie neutralna dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, tj. nie stanowi przychodu wspólnika otrzymującego takie zyski. Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych) w tym m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 16 listopada 2010 r., znak ILPB3/423-690/10-4/MM oraz interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 23 grudnia 2010 r., znak IBPBl/2/423-1227/10/PP. Przyjęcie odmiennego poglądu oznaczałoby podwójne opodatkowanie tego samego zysku przez wspólnika spółki osobowej tj. zarówno w momencie jego osiągnięcia przez spółkę osobową a po drugie - w chwili dystrybucji zysku do wspólników. Dlatego też skoro dokonywane w przyszłości wypłaty zysku na rzecz akcjonariuszy SKA, m.in. na rzecz funduszu będą neutralne podatkowo, po stronie Wnioskodawcy nie będzie występował obowiązek do pobrania i odprowadzenia podatku dochodowego od osób prawnych na rachunek organu podatkowego, tj. Wnioskodawca nie będzie płatnikiem podatku dochodowego z tytułu wypłaty osiągniętego zysku.

    Obowiązek pobrania podatku związany jest ściśle m.in. z wypłatą dochodów z udziału w zyskach osób prawnych. Wypłacane w przyszłości przez SKA zyski nie będą zaś stanowić dochodu (przychodu) z zysków osób prawnych w rozumieniu art. 10 ust. 1 UPDOP.

    SKA nie będzie osobą prawną (a jedynie osobową spółką handlową), a zatem dochód z udziału w jej zyskach nie może być dochodem z udziału w zyskach osób prawnych. Ustawodawca w art. 10 ust. 1 UPDOP jednoznacznie określił szczególne kategorie dochodów, które zalicza się do dochodów w zyskach osób prawnych. Dochody uzyskiwane z tytułu uczestnictwa w zyskach SKA nie są w nich wymienione.

    Jak zauważył Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 15 lipca 2010 r. (lI FSK 3/10) użytego w KSH określenia dywidenda akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej nie można utożsamiać z dywidendą w rozumieniu przepisów podatkowych. (...) podatkowa definicja dywidendy odnosi się wyłącznie do dywidend uzyskiwanych z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, a nie w spółce komandytowo-akcyjnej, która osobowości prawnej nie posiada i w rezultacie sama nie jest podatnikiem podatku dochodoweg1. W związku z powyższym, w przypadku spółek osobowych fakt wypłaty zysku nie kreuje obowiązku podatkowego i powstania przychodu u wspólników.

    W konsekwencji, w przypadku wypłaty w przyszłości przez SKA zysku na rzecz jej akcjonariusza nie będzie na niej ciążył obowiązek płatnika wynikający z art. 26 ust. 1 UPDOP. Powyższy przepis nakłada na podmioty dokonujące wypłaty dochodów z udziału w zyskach osób prawnych obowiązek poboru podatku w momencie dokonania tych wpłat, a więc nie obejmuje on swoją hipotezą spółek komandytowo-akcyjnych, których zyski nie stanowią zysków osób prawnych.

    W świetle powyższej argumentacji, Spółka stoi na stanowisku, że w związku z wypłacanymi zyskami na rzecz akcjonariuszy, SKA nie będzie zobowiązana do pobrania i zapłaty na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu dokonywanych wypłat.

    Wyrażony przez Spółkę pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, w tym dla przykładu w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 listopada 2009 r. (znak ILPB3/423-690/09-2/MM).

    Stanowisko podatnika w zakresie pytania drugiego:

    Wnioskodawca stoi na stanowisku, że SKA nie będzie zobowiązana jako płatnik do pobrania i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu dokonywanej na rzecz Funduszu wypłaty zysków.

    Nawet w przypadku zajęcia przez Organ innego stanowiska niż zaprezentowane przez Wnioskodawcę w odniesieniu do pytania 1, stanowisko Wnioskodawcy do pytania 2 pozostałoby prawidłowe.

    Fundusz jest bowiem podmiotowo zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10 UPDOP i w związku z tym nie jest zobowiązany do uiszczenia podatku.

    W odniesieniu do tej części wypłacanego zysku, który przypada funduszowi inwestycyjnemu jako akcjonariuszowi SKA, na Wnioskodawcy nie powinien ciążyć obowiązek pobrania oraz wpłacenia podatku na rachunek urzędu skarbowego.

    Zajęcie odmiennego stanowiska oznaczałoby, że działanie SKA w charakterze płatnika rozpatrywane byłoby w oderwaniu od praw i obowiązków podatkowych podatnika, co byłoby sprzeczne zarówno z literalnym brzemieniem przepisów (zgodnie z którymi płatnik oblicza i pobiera podatek od podatnika art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa), jak i z ratio legis funkcjonowania tej instytucji w prawie podatkowym, której istotą jest ustalenie w określonych sytuacjach podmiotu odpowiedzialnego za obliczenie, pobór i wpłacenie podatku od podmiotu zobowiązanego do jego uiszczenia (podatnika).

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 1) uznaje się za prawidłowe.

    Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że pytanie numer 2) stało się bezprzedmiotowe.

    Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie