Temat interpretacji
Czy rekompensata stanowiąca zwrot kosztów wynikających z wykonywania zadań własnych gminy będzie stanowić przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura 15 grudnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania rekompensaty (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 grudnia 2010r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania rekompensaty.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego, w której Gmina jest jedynym udziałowcem. Wnioskodawca wykonuje zadania własne Gminy polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym).
Fakt wykonywania zadań własnych gminy przez Spółkę wynika bezpośrednio z dokumentów założycielskich, jak też z odpowiedniej Uchwały Rady Miasta w sprawie przekształcenia komunalnego zakładu budżetowego w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością gminy. Spółka powołana jest do wykonywania zadań własnych Gminy dotyczących zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na zasadach określonych w uchwałach Rady Miasta oraz bezwzględnie obowiązujących przepisach prawa (par. 6.1 Aktu przekształcenia). Wnioskodawca pełni obecnie rolę podmiotu wewnętrznego Gminy, zgodnie z definicją zawartą w Rozporządzeniu (WE) Nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 12 października 2007r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego (...). Zgodnie z zapisami art. 177 KSH Gmina wnosi na rzecz Wnioskodawcy dopłatę z budżetu Gminy do kapitału rezerwowego Spółki w miesięcznych terminach rozliczeniowych zgodnie z harmonogramem wpłat zatwierdzonym przez Zgromadzenie Wspólników. Informacja na temat wysokości dopłaty dla Spółki jest zawarta w uchwale budżetowej i zapisana jako Dział 600 Rozdział 60004 Dopłaty w spółkach prawa handlowego. Dopłata nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług przewozowych, nie stanowi dopłaty do ceny świadczonej usługi, a jej istotą jest pokrycie kosztów działalności podstawowej, tak więc dopłata ta nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z czym, nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.
Od 1 stycznia 2010 r. Wnioskodawca przewiduje zmianę sposobu przekazywania i wyliczania dopłaty otrzymywanej z Gminy. W konsekwencji dopłata ta nie będzie stanowiła już dopłaty do kapitału rezerwowego Spółki lecz rekompensatę na pokrycie kosztów wynikających z wykonywania zadań własnych gminy w myśl Rozporządzenia (WE) Nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego (...). Nastąpi zmiana klasyfikacji budżetowej przekazywanej dopłaty na paragraf związany z wydatkami bieżącymi gminy. Przekazywana dopłata natomiast na podstawie noty księgowej stanowić będzie wartość przychodów operacyjnych Spółki i przychód Spółki w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Dopłata, a w szczególności jej wysokość, w dalszym jednak ciągu nie będzie uzależniona od ceny ani liczby wykonywanych przez Wnioskodawcę świadczeń i wynikać będzie z poniesionych przez niego kosztów, które związane są bezpośrednio z jego działalnością. W dalszym ciągu nie będzie również istniała możliwość przyporządkowania tego dofinansowania do konkretnych transakcji sprzedażowych, dlatego też wpływ tego dofinansowania na cenę nie będzie wystarczająco bezpośredni w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy rekompensata stanowiąca zwrot kosztów wynikających z wykonywania zadań własnych gminy będzie stanowić przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymywana rekompensata stanowiąca zwrot kosztów wynikających z wykonywania zadań własnych gminy stanowić będzie przychód Spółki.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. zwana dalej updop), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu. Jednakże, co do zasady, za przychód podatkowy można uznać każde przysporzenie majątkowe podatnika o trwałym charakterze. O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa tej osoby prawnej. Powyższe oznacza, że co do zasady przysporzenie majątkowe uznaje się za przychód podatkowy w dacie jego faktycznego uzyskania, a więc na zasadzie kasowej.
Zadania samorządów obejmują m.in. zapewnienie dostępu do usług użyteczności publicznej z zakresu gospodarki komunalnej w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997r. Nr 9, poz. 43 ze zm.). Gospodarka komunalna obejmuje zadania gminy z tytułu zapewnienia m.in. lokalnego transportu zbiorowego.
Otrzymane przez Wnioskodawcę od Gminy przysporzenie, mające charakter definitywny, w postaci rekompensaty stanowiącej zwrot kosztów wynikających z wykonywania zadań własnych gminy stanowi przychód podatkowy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 updop.
Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Nadmienia się, iż w zakresie pytania dotyczącego podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach