Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 13 kwietnia 2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób
prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) tj. czy wynagrodzenie z tytułu opłat licencyjnych, które Spółka wypłaca na rzecz firmy z siedzibą na Cyprze z tytułu zakupu od tego podmiotu licencji na system operacyjny w formie oprogramowania komputerowego systemowego podlega opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia
uznać stanowisko Spółki za nieprawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka podpisała umowę licencyjną dotyczącą zakupu licencji na system operacyjny w formie oprogramowania komputerowego systemowego z firmą z siedzibą na Cyprze. Oprogramowanie zgodnie z postanowieniami umowy oznacza standardowe programy komputerowe w formie kodu wynikowego, dostarczone przez
firmę z/s na Cyprze. W ramach umowy firma ta udziela Spółce następujących rodzajów licencji:
1.Licencja na korzystanie z oprogramowania systemowego; zgodnie z postanowieniami umowy Spółka może kopiować dokumentację i kod maszynowy tylko w uzasadnionych przypadkach (archiwizacja, sytuacje awaryjne, zamiana kopii na uszkodzonym nośniku, teksty),
2.Licencja na oprogramowanie dostosowane; zgodnie z postanowieniami umowy firma rozszerzy oprogramowanie systemowe zgodnie z wymaganiami Spółki. Spółka będzie korzystała z oprogramowania dostosowanego na takich samych zasadach jak dla oprogramowania systemowego,
3.Licencja odnawialna; zgodnie z postanowieniami umowy firma zagraniczna zobowiązuje się dostarczać wszystkie uaktualnienia, poprawki, wydania, wersje i inne rozszerzenia.
Z załączonej do w.w wniosku umowy licencyjnej wynika, że licencja udzielona Spółce przez firmę z/s na Cyprze na korzystanie z oprogramowania systemowego wraz z dokumentacją na systemie komputerowym Spółki
jest niewyłączna, nieprzenoszalna (z wyjątkiem podmiotów zależnych, które Spółka kontroluje i sytuacji, w której wystąpi sprzedaż pakietu akcji Spółki wynoszącego 50% lub więcej jego kapitału akcyjnego, lub w przypadku połączenia, w wyniku którego Spółka utraci byt prawny) oraz bez prawa do udzielania sublicencji.
Z tytułu w.w licencji Spółka wypłaca firmie z/s na Cyprze wynagrodzenie w wysokości i terminach określonych w umowie.
Według Spółki w przedstawionym stanie faktycznym opłaty licencyjne wypłacane firmie z/s na Cyprze nie mieszczą się w kategorii przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, a co za tym idzie na Spółce nie ciąży obowiązek poboru i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych (art. 26 w.w ustawy).
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54,
poz. 654 ze zm.) ustala się podatek dochodowy w wysokości 20% przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, którzy nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu od przychodów między innymi z praw autorskich lub praw pokrewnych, w tym również ze sprzedaży tych praw.
Powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, zawartej z krajem, na terytorium którego podatnik ma siedzibę, o czym stanowi art. 21 ust. 2 w/w ustawy.
W myśl art. 12 ust. 2 Umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz.U. z 1993 r. Nr 117 poz. 523) należności licencyjne, powstające w Umawiającym się Państwie, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się
Państwie, mogą być także opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, lecz jeżeli podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5 % kwoty brutto należności licencyjnych.
Prawa do programów komputerowych stanowią formę własności intelektualnej, co jednoznacznie rozstrzyga ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o ochronie praw autorskich i praw pokrewnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 80 poz. 904 ze zm.). Zgodnie z przyjętym stanowiskiem wyrażonym w Komentarzu do Modelowej Konwencji OECD (pkt 13 Komentarza do art. 12 ? wersja z 2000 r.), oprogramowanie komputerowe, o ile ustawodawstwo wewnętrzne dotyczące praw autorskich bezpośrednio tego nie stanowi, ma być traktowane jako utwór literacki, artystyczny czy naukowy, przy czym, o ile ustawodawstwo wewnętrzne nie stanowi inaczej, najbardziej realistyczne jest traktowanie programu jak dzieła naukowego. Zgodnie z art. 74 w/w ustawy programy komputerowe podlegają ochronie jak dzieła literackie, co
w pełni potwierdza sposób rozumowania wyrażony w Komentarzu, gdyż dzieło literackie podlega zawsze w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania identycznemu traktowaniu jak dzieło naukowe.Powyższe znalazło odzwierciedlenie również w Umowie zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru. Pojęcie należności licencyjnych zostało zdefiniowane w art. 12 ust. 3 w/w Umowy, zgodnie z którym ?należności licencyjne? oznaczają wszelkiego rodzaju należności uzyskiwane z tytułu użytkowania każdego prawa autorskiego do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego, włącznie z filmami dla kin oraz filmami i taśmami dla telewizji lub radia, patentu, znaku towarowego, wzoru lub modelu, planu, tajemnicy lub technologii produkcji albo za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej. Na treść autorskiego prawa majątkowego do
programu komputerowego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, składa się:
w myśl art. 17 ustawy ? wyłączne prawo do korzystania z utworu oraz rozporządzania tym prawem na wszystkich polach eksploatacji,w myśl art. 74 ust. 4 z zastrzeżeniem art. 75 ust. 2 i 3 ustawy ? prawo do reprodukcji, prawo do tłumaczenia i adaptacji oraz wprowadzenia innych zmian.
Z należnościami licencyjnymi mamy więc do czynienia w sytuacji, gdy dysponent programu komputerowego może z niego korzystać w zakresie przeniesionych na niego autorskich praw majątkowych na polach eksploatacji określonych na podstawie umowy oraz ustawy. Tak, więc jeśli zakup programu na podstawie umowy, w której właściciel praw autorskich za wynagrodzeniem wyraża zgodę na określone tą umową korzystanie przez inny podmiot z programu komputerowego ? zgodnie z jego przeznaczeniem ? stanowi formę umowy licencyjnej i podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób
prawnych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Natomiast zakup egzemplarza programu komputerowego bez przejścia autorskich praw majątkowych do programu (z możliwością skopiowania go następnie na twardy dysk czy też sporządzenia kopii archiwalnej) nie stanowi należności licencyjnej. W powyższym przypadku dochodzi bowiem do transakcji kupna sprzedaży programu (towaru) a nie do nabycia praw autorskich. W takim przypadku płatności dokonywane przez podmiot polski podlegają opodatkowaniu w państwie rezydencji odbiorcy należności jako zyski z przedsiębiorstwa.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż skutkiem umowy na mocy której została udzielona Spółce niewyłączna, nieprzenoszalna oraz bez prawa do udzielania sublicencji licencja na korzystanie z oprogramowania systemowego wraz z dokumentacją na systemie komputerowym Spółki a także licencja na oprogramowanie dostosowane, z którego Spółka będzie korzystała na
takich samych zasadach jak dla oprogramowania systemowego oraz licencja odnawialna jest powstanie należności licencyjnych w rozumieniu 12 ust. 2 Umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, co z kolei zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 oraz art. 26 ust. 1 ustawy powoduje, że Spółka jest zobowiązana jako płatnik do pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 5% osiągniętych przez kontrahenta cypryjskiego przychodów, pod warunkiem przedłożenia przez podatnika certyfikatu rezydencji.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
P o u c z e n i e
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony
#8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa).
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy ? Ordynacja podatkowa).