Temat interpretacji
Koszt wytworzenia srodka trwalego.
Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613) oraz ? 4 pkt 2 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, dzialajacy w imieniu Ministra Finansow, stwierdza, ze stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 lipca 2015 r., (data wplywu do tut. Biura 5 sierpnia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego, dotyczacej podatku dochodowego od osob prawnych w zakresie mozliwosci podwyzszenia wartosci poczatkowej srodka trwalego, stanowiacej podstawe naliczania odpisow amortyzacyjnych o wydatki zwiazane z:
- przebudowa, rozbudowa i termomodernizacja budynku administracyjnego - jest prawidlowe,
- najmem budynku tymczasowego, kontenerow biurowych, kontenera socjalnego, koszty przystosowania kontenerow do uzywania przez pracownikow Spolki oraz koszty adaptacji pomieszczenia garazu i warsztatu na cele biurowe - jest nieprawidlowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 sierpnia 2015 r. wplynal do tut. Biura ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczacej podatku dochodowego od osob prawnych, w zakresie mozliwosci podwyzszenia wartosci poczatkowej srodka trwalego, stanowiacej podstawe naliczania odpisow amortyzacyjnych o wydatki zwiazane z przebudowa, rozbudowa i termomodernizacja budynku administracyjnego, najmem budynku tymczasowego, kontenerow biurowych, kontenera socjalnego, koszty przystosowania kontenerow do uzywania przez pracownikow Spolki oraz kosztow adaptacji pomieszczenia garazu i warsztatu na cele biurowe.
We wniosku zostal przedstawiony nastepujacy stan faktyczny:
Wnioskodawca prowadzi dzialalnosc gospodarcza glownie w zakresie dostarczania wody oraz odbioru i oczyszczania sciekow. Ponadto, swiadczy m.in. uslugi dotyczace badan laboratoryjnych wody i sciekow, inspekcji rurociagow kamera telewizyjna, cisnieniowego czyszczenia sieci kanalizacyjnej, remontow elementow uzbrojenia, a takze budowy oraz diagnostyki sieci i przylaczy wodociagowych. Wnioskodawca (dalej: ?Spolka?) rozpoczal inwestycje o nazwie ? ...?.
Zakres inwestycji obejmuje przebudowe, rozbudowe i termomodernizacje budynku administracyjnego w tym:
- Roboty budowlane, tj. roboty rozbiorkowe, wyburzenia i demontaze w istniejacym budynku i poza nim; wykonanie prac renowacyjnych; wymiana slusarki i stolarki budowlanej; tynki i licowania scian; posadzki; dach; dobudowa nowej czesci budynku; montaz konstrukcji stalowych; ocieplenie calego budynku; w ramach zagospodarowania terenu wykonanie nowych nawierzchni oraz renowacja terenu i nasadzenia zieleni.
- Roboty instalacyjne, tj. wykonanie instalacji wody zimnej, cieplej, hydrantowej; kanalizacji sanitarnej; centralnego ogrzewania; wody lodowej; wentylacji mechanicznej; czesci technologicznej i A. wezla cieplnego; przylacza kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
- Roboty elektryczne, tj. wykonanie instalacji zasilania; rozdzielnicy glownej budynku; tablic elektrycznych pietrowych; instalacji oswietlenia ogolnego, awaryjnego i ewakuacyjnego; instalacji gniazd wtykowych; glowne trasy kablowe, kanaly kablowe; instalacji wentylacji i klimatyzacji; ochrony przeciwporazeniowej; przeciwprzepieciowej; uziemiajacej i odgromowej. Wykonanie instalacji slabopradowej: sieci komputerowej i telefonii IP; instalacji przeciwpozarowej; systemu kontroli dostepu, rejestracji czasu pracy, monitoringu wizyjnego budynku i otoczenia, systemu alarmowego budynku i otoczenia.
- Wykonanie zwiazanej infrastruktury podziemnej, w zakresie odpowiednim do rozbudowanego i przebudowanego obiektu, w tym uzbrojenia terenu w przewody kanalizacyjne kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
- Wykonanie zwiazanej infrastruktury nadziemnej, w zakresie odpowiednim do rozbudowanego i przebudowanego obiektu, w tym drog, chodnikow i placow wewnetrznych, oswietlenia oraz zieleni, likwidacja stacji wody lodowej.
Inwestycja ta zostala ujeta w planie inwestycyjnym Spolki na lata 2015-2016. Skala projektu jest bardzo duza, dlatego Spolka podjela decyzje o wynajmie budynku tymczasowego, dzierzawie kontenerow biurowych, dzierzawie kontenera socjalnego oraz adaptacji pomieszczenia garazu i warsztatu na cele biurowe.
W sklad nakladow inwestycyjnych na dzien dzisiejszy wchodza przede wszystkim koszty dzierzawy budynku tymczasowego, kontenerow oraz koszty ich przystosowania do uzywania dla pracownikow Spolki.
Naleza do nich:
- poswiadczenie daty zawarcia umowy najmu budynku - kancelaria notarialna,
- czynsz najmu budynku biurowego,
- usluga dodatkowego sprzatania po malowaniu budynku tymczasowego oraz warsztatu,
- konfiguracja urzadzenia ASA 5512 oraz przelacznikow Cisco SG300-52 w celu zapewnienia lacznosci do budynku tymczasowego,
- budowa sieci komputerowej w pomieszczeniach warsztatu, garazu i kontenerach,
- postawienie kontenerow na potrzeby modernizacji biurowca,
- wynajem kontenerow biurowych i kontenera socjalnego,
- sprzatanie po drobnych pracach adaptacyjnych w budynku tymczasowym,
- materialy wykorzystane do przylaczenia kontenerow do sieci wodno-kanalizacyjnej,
- dostawa i montaz urzadzen schladzania powietrza - klimatyzatorow do kontenerow biurowych,
- zwiekszenie kosztu wynajmu kontenerow po zamontowaniu wyposazenia (klimatyzatory),
- oklejenie pylonu reklamowego przed wejsciem do budynku tymczasowego,
- kolportaz ulotek dot. zmiany lokalizacji Biura Obslugi Klienta,
- wynajem sprzetu (koparko-ladowarka, wywrotka) pod wykopy pod siec wodno-kanalizacyjna do kontenerow,
- opinia ornitologiczna dla budynku administracyjnego,
- tablice zewnetrzne i wewnetrzne w tymczasowej lokalizacji siedziby Spolki,
- wykonanie uslugi przeprowadzki mebli oraz wyposazenia biurowego z budynku biurowego do budynkow tymczasowych,
- prace zwiazane z przystosowaniem budynku do najmu,
- opracowanie projektu wykonawczego przebudowy, rozbudowy budynku administracyjnego,
- dzierzawa powierzchni pod reklame na budynku nieruchomosci polozonej w poblizu budynku biurowego - ogloszenie o zmianie lokalizacji,
- baner reklamowy wraz z systemem mocujacym na elewacji budynku przy drodze dojazdowej do budynku biurowego,
- dzierzawa powierzchni pod baner reklamowy przy drodze dojazdowej do budynku biurowego,
- dzierzawa wlokien swiatlowodowych pomiedzy budynkiem biurowym, a budynkiem tymczasowym,
- montaz rolet oraz przerobka zaluzji pionowych wraz z montazem,
- oznakowanie parkingu przy budynku tymczasowym.
Poniesione powyzsze wydatki Spolka zaklasyfikowala, jako element wartosci poczatkowej srodka trwalego, kierujac sie zasada, ze sa to wydatki, co do ktorych nie ma watpliwosci, ze nie wystapilyby, gdyby Spolka nie wytwarzala we wlasnym zakresie srodka trwalego.
W zwiazku z powyzszym zadano nastepujace pytanie:
Czy Spolka ma prawo zakwalifikowac wydatki zwiazane z przebudowa, rozbudowa oraz termoizolacja budynku administracyjnego, jako koszty wytworzenia srodka trwalego... (stan faktyczny)
Zdaniem Wnioskodawcy, Spolka ma prawo zakwalifikowac wydatki zwiazane z przebudowa, rozbudowa oraz termoizolacja budynku administracyjnego, jako koszty wytworzenia srodka trwalego.
Zgodnie z art. 16g ust. 4 updop, za koszt wytworzenia uwaza sie wartosc, w cenie nabycia, zuzytych do wytworzenia srodkow trwalych: rzeczowych skladnikow majatku i wykorzystanych uslug obcych, kosztow wynagrodzen za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dajace sie zaliczyc do wartosci wytworzonych srodkow trwalych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza sie: kosztow ogolnych zarzadu, kosztow sprzedazy oraz pozostalych kosztow operacyjnych i kosztow operacji finansowych, w szczegolnosci odsetek od pozyczek (kredytow) i prowizji, z wylaczeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania srodka trwalego do uzywania.
W swietle powyzszego, uzyty zwrot ?koszty dajace sie zaliczyc do wartosci wytworzonych srodkow trwalych? oznacza wydatki, ktore sa ponoszone w wyniku podjecia procesu wytwarzania srodka trwalego. Scisly zwiazek tych wydatkow z procesem inwestycyjnym skutkuje tym, ze skladaja sie one lacznie na wartosc wytwarzanego srodka trwalego. Spolka klasyfikujac wydatki, jako element wartosci poczatkowej srodka trwalego, kieruje sie zasada, ze sa to wydatki, co do ktorych nie ma watpliwosci, ze nie wystapilyby, gdyby Spolka nie wytwarzala we wlasnym zakresie srodka trwalego. Nie istnieje mozliwosc ich poniesienia w innych okolicznosciach, niz wlasnie wytworzenie srodka trwalego.
Do wartosci poczatkowej wytworzonego srodka trwalego zalicza sie ogol kosztow poniesionych w zwiazku z jego wytworzeniem od momentu rozpoczecia inwestycji, az do momentu przekazania srodka do uzywania. Do kosztu wytworzenia srodka trwalego zalicza sie ?koszty dajace sie zaliczyc do wartosci wytworzonych srodkow trwalych? oznacza, ze katalog wydatkow poniesionych w zwiazku z wytworzeniem srodka trwalego powiekszajacych jego wartosc poczatkowa jest otwarty, co wskazuje na to, ze mieszcza sie w nim rowniez niewymienione wprost koszty, ktore beda mialy wplyw na wartosc poczatkowa danego skladnika majatku. Natomiast o tym, czy wydatki stanowic powinny koszt poprzez odpisy amortyzacyjne decyduje zwiazek kosztu z realizowanym przedsiewzieciem inwestycyjnym.
Naklad inwestycyjny w mysl regulacji art. 16g ust. 4 updop, oznacza wszystkie koszty poniesione dla realizacji inwestycji, w tym takze na dzialania wstepne, przygotowujace proces inwestycyjny i warunkujace jego rozpoczecie, prowadzenie i zakonczenie.
Z wyzej przytoczonej regulacji wynika, ze decydujace znaczenie dla zaliczenia okreslonego wydatku do wydatkow inwestycyjnych, a wiec stanowiacych koszt wytworzenia srodka trwalego, ma mozliwosc powiazania danego wydatku z konkretna inwestycja, ktorej efektem bedzie okreslony srodek trwaly. Tym samym wymienione wydatki w czesci G, stanowia niezbedny element procesu inwestycyjnego.
W swietle powyzszego, wydatki zwiazane z przebudowa, rozbudowa oraz termoizolacja budynku sa scisle zwiazane z inwestycja, w zwiazku z czym powinny byc zaliczone do wartosci srodkow trwalych w budowie, a nastepnie stanowic element wartosci poczatkowej, od ktorej dokonywane beda odpisy amortyzacyjne stanowiace koszt uzyskania przychodu.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co nastepuje:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osob prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: ?updop?), kosztami uzyskania przychodow sa koszty poniesione w celu osiagniecia przychodow lub zachowania albo zabezpieczenia zrodla przychodow, z wyjatkiem kosztow wymienionych w art. 16 ust. 1 (?).
Zgodnie z tym przepisem, kosztami uzyskania przychodow sa koszty poniesione w celu osiagniecia przychodow lub zachowania albo zabezpieczenia zrodla przychodow, z wyjatkiem kosztow wymienionych w art. 16 ust. 1.
Powolany przepis ma charakter ogolny (tzw. klauzula generalna). Z tego wzgledu, kazdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegac indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej.
Kosztami uzyskania przychodow sa wylacznie takie koszty, ktore spelniaja kumulatywnie warunki okreslone w cytowanym art. 15 ust. 1, tj.:
- zostaly poniesione przez podatnika,
- ich poniesienie mialo na celu uzyskanie przychodow lub zachowanie albo zabezpieczenie zrodla przychodow,
- nie zostaly wylaczone z kategorii kosztow podatkowych moca art. 16 ust. 1 updop.
Katalog wylaczen z kategorii kosztow uzyskania przychodow zawarty w art. 16 ust. 1 updop, ma charakter zamkniety. Wsrod wydatkow wylaczonych z kosztow uzyskania przychodow, ustawodawca wymienil m.in. wydatki na:
- nabycie gruntow lub prawa wieczystego uzytkowania gruntow, z wyjatkiem oplat za wieczyste uzytkowanie gruntow,
- nabycie lub wytworzenie we wlasnym zakresie innych niz wymienione w lit. a) srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych, w tym rowniez wchodzacych w sklad nabytego przedsiebiorstwa lub jego zorganizowanych czesci,
- ulepszenie srodkow trwalych, ktore zgodnie z art. 16g ust. 13 powiekszaja wartosc srodkow trwalych, stanowiaca podstawe naliczania odpisow amortyzacyjnych
-wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrebnymi przepisami, pomniejszone o sume odpisow amortyzacyjnych, o ktorych mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, sa jednak kosztem uzyskania przychodow, w przypadku odplatnego zbycia srodkow trwalych lub wartosci niematerialnych i prawnych, bez wzgledu na czas ich poniesienia.
Wydatki te w momencie ich poniesienia nie stanowia bezposrednio kosztow uzyskania przychodow. Koszt taki stanowia natomiast − zgodnie z art. 15 ust. 6 updop − odpisy z tytulu zuzycia srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wylacznie zgodnie z przepisami art. 16a−16m, z uwzglednieniem art. 16.
Za srodki trwale podlegajace amortyzacji, w swietle art. 16a ust. 1 ustawy, uznaje sie stanowiace wlasnosc lub wspolwlasnosc podatnika, nabyte lub wytworzone we wlasnym zakresie, kompletne i zdatne do uzytku w dniu przyjecia do uzywania m.in. budowle i budynki, oraz lokale bedace odrebna wlasnoscia (...) o przewidywanym okresie uzywania dluzszym niz rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby zwiazane z prowadzona dzialalnoscia gospodarcza albo oddane do uzywania na podstawie umowy najmu, dzierzawy lub umowy okreslonej w art. 17a pkt l updop.
Podstawe naliczania odpisow amortyzacyjnych stanowi wartosc poczatkowa srodkow trwalych, ustalona zgodnie z zasadami ustalonymi w art. 16g updop.
Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 updop, za wartosc poczatkowa srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych, z uwzglednieniem ust. 2-14, uwaza sie w razie odplatnego nabycia cene ich nabycia, natomiast stosownie do pkt 2 w razie wytworzenia we wlasnym zakresie ? koszt wytworzenia.
Zgodnie z art. 16g ust. 4 updop, za koszt wytworzenia uwaza sie wartosc, w cenie nabycia, zuzytych do wytworzenia srodkow trwalych: rzeczowych skladnikow majatku i wykorzystanych uslug obcych, kosztow wynagrodzen za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dajace sie zaliczyc do wartosci wytworzonych srodkow trwalych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza sie: kosztow ogolnych zarzadu, kosztow sprzedazy oraz pozostalych kosztow operacyjnych i kosztow operacji finansowych, w szczegolnosci odsetek od pozyczek (kredytow) i prowizji, z wylaczeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania srodka trwalego do uzywania.
Przy czym, stosownie do art. 16g ust. 13 updop, jezeli srodki trwale ulegly ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartosc poczatkowa tych srodkow, ustalona zgodnie z ust. 1 i 3-11, powieksza sie o sume wydatkow na ich ulepszenie, w tym takze o wydatki na nabycie czesci skladowych lub peryferyjnych, ktorych jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zl. Srodki trwale uwaza sie za ulepszone, gdy suma wydatkow poniesionych na ich przebudowe, rozbudowe, rekonstrukcje, adaptacje lub modernizacje w danym roku podatkowym przekracza 3500 zl i wydatki te powoduja wzrost wartosci uzytkowej w stosunku do wartosci z dnia przyjecia srodkow trwalych do uzywania, mierzonej w szczegolnosci okresem uzywania, zdolnoscia wytworcza, jakoscia produktow uzyskiwanych za pomoca ulepszonych srodkow trwalych i kosztami ich eksploatacji.
Z cyt. powyzej art. 16g ust. 13 ww. ustawy wynika, ze ulepszenie polega na przebudowie, rozbudowie, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji srodka trwalego. Wyliczenie zawarte w omawianym przepisie stanowi katalog zamkniety, co oznacza, ze tylko wydatki zwiazane chociaz z jedna z tych prac, ktore w konsekwencji skutkuja wymienionymi efektami, moga zostac uznane za wydatki ulepszajace ten srodek. Przebudowa jest rezultat prac budowlanych, ktorego istota jest zmiana struktury wewnetrznej obiektu juz istniejacego, nie powodujaca jednak zwiekszenia, ani jego powierzchni, ani tez kubatury. Rozbudowa polega na zwiekszeniu, w wyniku prac budowlanych, powierzchni lub kubatury okreslonego skladnika majatku. Rekonstrukcja to ponowna budowa, w efekcie ktorej nastapi odtworzenie okreslonych elementow obiektu w tej przestrzeni, ktora dotychczas elementy te zajmowaly. Zazwyczaj dotyczy elementow zuzytych lub zniszczonych. Adaptacja polega natomiast na przystosowaniu obiektu do nowej funkcji, ktorej dotychczas nie pelnil, a modernizacja to unowoczesnienie, tj. wyposazenie obiektu, badz jego elementow skladowych w takie urzadzenia lub cechy, ktorych wczesniej nie mial, a ktore sa wytworem nowszej mysli technicznej.
Ulepszenie srodka trwalego polega zatem na dokonywaniu nakladow na tenze srodek, ktore powoduja wzrost wartosci uzytkowej tego srodka. Wydatki o charakterze ulepszeniowym, podlegaja zaliczeniu do ww. kosztow poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane od podwyzszonej wartosci poczatkowej srodka trwalego. Jezeli jednak wydatki te nie przekrocza kwoty 3.500 zl, moga podlegac zaliczeniu do kosztow uzyskania przychodu jednorazowo w dacie poniesienia.
Z wniosku wynika, ze Spolka rozpoczela inwestycje w zakresie przebudowy, rozbudowy i termomodernizacji budynku administracyjnego, ktora bedzie obejmowala wskazane we wniosku roboty budowlane, instalacyjne, elektryczne oraz wykonanie zwiazanej infrastruktury podziemnej i nadziemnej. Spolka podjela decyzje o wynajmie budynku tymczasowego, dzierzawie kontenerow biurowych, socjalnych oraz adaptacji pomieszczenia garazu i warsztatu na cele biurowe. Na dzien dzisiejszy poniesiono, wskazane we wniosku, wydatki zwiazane z dzierzawa budynku tymczasowego, kontenerow oraz koszty ich przystosowania do uzywania dla pracownikow Spolki. Watpliwosci Spolki budzi kwestia, czy wskazane we wniosku wydatki beda stanowic element wartosci poczatkowej, od ktorej dokonywane beda odpisy amortyzacyjne stanowiace koszt uzyskania przychodu.
Odnoszac przedstawiony stan faktyczny do powolanych powyzej przepisow updop nalezy stwierdzic, ze wydatki ponoszone przez Spolke, w zwiazku z przebudowa, rozbudowa i termomodernizacja budynku administracyjnego, tj. zwiazane z robotami budowlanymi, instalacyjnymi, elektrycznymi oraz z wykonaniem infrastruktury podziemnej i nadziemnej, ktorych skutkiem bedzie wzrost wartosci uzytkowej budynku, w mysl art. 16g ust. 13 updop, stanowic beda wydatki na ulepszenie istniejacego srodka trwalego; w zwiazku z powyzszym winny powiekszac wartosc poczatkowa tego srodka, a zatem beda stanowily koszty uzyskania przychodow poprzez odpisy amortyzacyjne.
Z kolei, wydatki, ktore poniosla Spolka w zwiazku z dzierzawa budynku tymczasowego, kontenerow oraz koszty adaptacji pomieszczenia garazu i warsztatu na cele biurowe nie moga zostac odniesione bezposrednio do wartosci poczatkowej ulepszanego w ramach inwestycji budynku administracyjnego. Powyzsze twierdzenie wynika z faktu, ze wskazane wydatki nie maja bezposredniego wplywu na wytworzenie (ulepszenie) srodka trwalego, bowiem nie przekladaja sie na wartosc inwestycji. Co prawda opisane dzialania sa konieczne, aby przeprowadzic inwestycje, jednakze stopien ich powiazania z sama inwestycja jest na tyle odlegly, ze nie uzasadnia zwiekszania wartosci poczatkowej srodka trwalego.
Zatem, wydatki te moga zostac zaliczone bezposrednio do kosztow uzyskania przychodow, o ile nie sa to wydatki dotyczace inwestycji w obcym srodku trwalym, badz wydatki zmierzajace do wytworzenia odrebnych srodkow trwalych. Kwestia ta jednak nie byla przedmiotem niniejszej interpretacji.
Wobec powyzszego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie mozliwosci podwyzszenia wartosci poczatkowej srodka trwalego, stanowiacej podstawe naliczania odpisow amortyzacyjnych o wydatki zwiazane z:
- przebudowa, rozbudowa i termomodernizacja budynku administracyjnego jest prawidlowe,
- najmem budynku tymczasowego, kontenerow biurowych, kontenera socjalnego, koszty przystosowania kontenerow do uzywania przez pracownikow Spolki oraz koszty adaptacji pomieszczenia garazu i warsztatu na cele biurowe jest nieprawidlowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowiazujacego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Nadmienic nalezy, ze w zakresie dotyczacym zdarzenia przyszlego wydane zostanie odrebne rozstrzygniecie.
Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszynskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy).
Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Bialej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biala.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach