Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeni... - Interpretacja - PD-415/41/IW/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.09.2006, sygn. PD-415/41/IW/06, Urząd Skarbowy w Łomży

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ............................................................................................, ul. ........................ NIP: ........................ z dnia 28 czerwca 2006 roku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dofinansowania wynagrodzeń osób niepełnosprawnych

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łomży stwierdza, że dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych otrzymywane w 2006 roku z PFRON przez Stronę na zasadach określonych w art. 26a ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych wolne jest od podatku dochodowego od osób prawnych.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 28 czerwca 2006 roku Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ........................................................................ zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dofinansowania wynagrodzeń osób niepełnosprawnych.

Strona w piśmie przedstawiła następujący stan faktyczny:

Przedsiębiorstwo X "................................................................................................................................................... z siedzibą w ..........................................., aktem notarialnym Repertorium A Nr .... Akt Nr ... zawierającym Protokół Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki z dnia 18 maja 2006 roku zostało wniesione aportem w całości do "Y" sp. z o.o. Spółka posiada status Zakładu Pracy Chronionej.

Postanowieniem z dnia 01.06.2006r. sygn. Bl XII NS-REJ.KRS/..................... Sąd Rejonowy w Białymstoku XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego zarejestrował podwyższenie kapitału zakładowego w spółce z o.o. Wniesienie całego przedsiębiorstwa do spółki z o.o. objęło również pracowników (zgodnie z art. 23 Kodeksu Pracy), w tym pracowników niepełnosprawnych.

Przedsiębiorstwo przed wniesieniem korzystało z dofinansowania do wynagrodzeń na podstawie art. 26a ustawy z dnia 27.08.1997 o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Za miesiące marzec, kwiecień i maj 2006r. naliczenia dofinansowania ze środków funduszu dokonało to przedsiębiorstwo. Środki te natomiast wpłyną już na rachunek bankowy spółki.Na podstawie powyższego stanu faktycznego powstała wątpliwość, czy środki, które wpłyną do spółki do 31.12.2006 z tytułu dofinansowania z PFRON do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych za okres sprzed wniesienia będą wolne od podatku od osób prawnych?

Nadmieniamy, że wynagrodzenia za marzec i kwiecień wypłaciło przedsiębiorstwo osoby fizycznej zaliczając je do kosztów uzyskania przychodów. Wynagrodzenia za maj wypłacone zostały już przez spółkę w miesiącu czerwcu. Wynagrodzenia te nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, stanowią one bowiem zobowiązanie następcy prawnego jakim jest spółka, lecz nie są związane z jej przychodem.

Stanowisko podatnika

Zdaniem spółki otrzymane środki z PFRON w ramach dofinansowania wynagrodzeń osób niepełnosprawnych w całości będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.Uzasadnienie

Zgodnie z Art. 17 ust. 1 pkt 25 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są wolne od podatku dotacje otrzymane z PFRON przez Zakłady Pracy Chronionej. Jednocześnie na podstawie art. 16 ust 1 pkt 58 w/w Ustawy nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów sfinansowanych mi. z dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 25. Taki stan prawny obowiązuje do 31.12.2006r.

Na przytoczonych przepisach spółka oparła przedstawione powyżej stanowisko."

Po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz stanowiska Strony w sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łomży postanawia uznać stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ".......................................................................................... za prawidłowe, ponieważ:

Z dniem 1 stycznia 2004 roku przepisem art. 1 pkt 13 lit. a ustawy z dnia 12 listopada 2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957) uchylono art. 17 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowił, iż dotacje, subwencje i dopłaty otrzymywane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych są wolne od podatku. Jednakże zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 2003 roku ze zm., zwolnienia, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 roku stosuje się do dnia 31 grudnia 2006 roku w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003 roku. Wobec powyższego do dnia 31 grudnia 2006 roku stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku w związku z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 2003 roku wolne od podatku dochodowego są dotacje, subwencje, dopłaty otrzymane z PFRON przez podatnika posiadającego status Zakładu Pracy Chronionej, na podstawie przepisów o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Jednocześnie zgodnie z art. 5 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie zaliczenia wynagrodzeń do kosztów uzyskania przychodów należy stosować odpowiednio przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. Przepis ten stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14-14b, 23-25 i 27.

Dofinansowanie z PFRON, otrzymane przez zakład pracy chronionej na refundację wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych jest zaliczane do przychodów i jednocześnie jest wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast wydatki sfinansowane z tego źródła nie stanowią dla Spółki kosztów uzyskania przychodów.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łomży uznaje stanowisko podatnika za prawidłowe.

Dodatkowo informuję, że:

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę w stanie prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja powyższa przestanie być aktualna, jeżeli przepis prawa obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia zostanie zmieniony lub przestanie obowiązywać.

Interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla Strony; wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa).

Na postanowienie niniejsze służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łomży, w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie - art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa. W przypadku wniesienia odwołania należy dołączyć znaki opłaty skarbowej, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 roku o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2004 roku Nr 253, poz. 2532). Wysokość tej opłaty określona jest w "Szczegółowym wykazie przedmiotów opłaty skarbowej, stawek oraz zwolnień" stanowiącym załącznik do tej ustawy.

Urząd Skarbowy w Łomży