POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1471/DOD2/423-112/06/AB

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.10.2006, sygn. 1471/DOD2/423-112/06/AB, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14 a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. (tj. Dz.U.z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku X Sp. z o.o.o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełnionego pismem z dnia 10.10.2006r., Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia


- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że X uczestniczy w projektach dofinansowywanych ze źródeł zagranicznych, realizowanych przez międzynarodowe firmy, uczelnie, instytucje w ramach Szóstego Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Program ten ma na celu zwiększenie konkurencyjności europejskiej gospodarki. Z tytułu uczestnictwa w projektach Spółka ponosi wydatki, z których część lub całość jest refundowana przez w/w podmioty. Podmioty te są koordynatorami projektów i środki, które przekazują Spółce otrzymują z Komisji Europejskiej. Dany projekt prowadzony jest przez kilka lat. Do czasu ostatecznego rozliczenia projektu Spółka gromadzi poniesione wydatki na kontach kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, a otrzymane z zagranicy zaliczki na kontach przychodów przyszłych okresów (przychody niepodlegające opodatkowaniu). W piśmie z dnia 10.10.2006r. Strona wyjaśnia, że źródłem przychodów o których mowa we wniosku, jest decyzja Nr 1513/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27.06.2002r. dot. szóstego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji, przyczyniającego się do utworzenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej i innowacji (2002-2006), opublikowanego w Dz.U.UE L z dnia 29.08.2002r.

Zdaniem Spółki, otrzymane z zagranicy świadczenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są zwolnione z opodatkowania. Ustalenie dochodu możliwe jest dopiero w momencie zakończenia projektu i jego zatwierdzenia przez Komisję Europejską. Przed zatwierdzeniem projektu, Spółka nie ma wiedzy, czy będzie mogła zachować otrzymane z zagranicy zaliczki, czy też będzie musiała je zwrócić. Zaliczki wypłacone Spółce są zaliczkami na pokrycie kosztów. Brak zatwierdzenia danego kosztu skutkuje obowiązkiem zwrotu zaliczki. Dopiero w chwili ostatecznego zamknięcia i rozliczenia prac Spółka dowiaduje się o wartości przyznanych dotacji. Dlatego, zdaniem Spółki, rozliczenie podatkowe projektu powinno nastąpić w miesiącu zatwierdzenia sprawozdania dotyczącego projektu i polegać na porównaniu poniesionych wydatków oraz otrzymanych dotacji odpowiednio:

1.W przypadku, gdy poniesione koszty przewyższają przyznaną dotację - wydatki poniesione w ramach projektu mają związek z przyszłymi przychodami: prace mają na celu opracowanie nowych rozwiązań, które mogą być wykorzystywane przy świadczeniu usług, dlatego też Spółka ma prawo zaliczyć nadwyżkę kosztów do kosztów uzyskania przychodów, zaś wartość otrzymanej dotacji oraz wartość kosztów do wysokości otrzymanej dotacji spółka powinna odnieść na konta niepodatkowe,

2.W przypadku, gdy otrzymane dotacje przewyższają poniesione wydatki - nadwyżka przychodów powinna zostać wykazana w deklaracji CIT-2 jako przychody podlegające zwolnieniu, zaś wartość wydatków oraz wartość otrzymanych pieniędzy do wysokości poniesionych wydatków Spółka powinna odnieść na konta niepodatkowe.

Przedmiotowym wnioskiem Strona zwróciła się o potwierdzenie, że przyjęty przez nią sposób rozliczenia kosztów i przychodów dotyczących projektu prowadzonego w ramach Programu Ramowego Komisji Europejskiej w miesiącu, w którym nastąpiło zatwierdzenie sprawozdania dotyczącego tego projektu jest prawidłowe.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego przedstawiona przez Stronę argumentacja jest nieprawidłowa. Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1 pkt. 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Celem tego przepisu jest zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym konkretnych kwot przekazywanych przez rządy państw obcych lub zagraniczne instytucje finansowe od momentu przekazania do momentu ich uzyskania przez podmiot polski - beneficjenta takiej pomocy (podmiot, któremu ma służyć ta pomoc). Zatem zwolnieniu od podatku dochodowego podlegają dochody podmiotów, którzy uzyskują środki bezpośrednio od w/w podmiotów, jak też tych, którzy uzyskują te środki za pośrednictwem podmiotów, które zostały upoważnione do administrowania tymi środkami i przekazywania ich na konto beneficjentów. Przepis ten precyzuje zarówno rodzaj środków (bezzwrotna pomoc), źródło pochodzenia środków jak i podmiot, który te środki otrzymuje i u którego są one dochodem wolnym. Z treści cytowanego przepisu wynika zatem jednoznacznie, że przesłankami warunkującymi zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w tym przepisie jest:- ustalenie podmiotu, któremu ma służyć pomoc zagraniczna,- zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest finansowany (wynagradzany),- bezpośrednia realizacja przez podatnika programu finansowanego z określonych powyżej środków zagranicznej bezzwrotnej pomocy.Ponadto uzyskanie przedmiotowych środków musi nastąpić bezpośrednio od wskazanego w tym przepisie podmiotu lub za pośrednictwem podmiotu (podmiotów) upoważnionego do ich rozdzielenia. Celem programów ramowych jest współfinansowanie przez Komisję Europejską oraz grupę instytucji, zwaną konsorcjum, prac badawczych, prezentacji osiągniętych rezultatów oraz działań im towarzyszących na poziomie europejskim.Szósty Program Ramowy Unii Europejskiej jest głównym instrumentem unijnym finansowania badań w Europie. Program ten, wytyczony przez Komisję Europejską, a następnie zatwierdzony 03.06.2002r. przez Radę Ministrów i Parlament Europejski, skierowany jest zarówno do instytucji prywatnych jak i publicznych, bez względu na ich wielkość i funkcjonuje od końca 2002r. do 2006r. Realizowany Szósty Program Ramowy uchwalony został decyzją nr 1513/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 27.06.2002r., natomiast zagadnienia związane z uczestnictwem w tym Programie reguluje rozporządzenie nr 2321/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16.12.2002r. w sprawie zasad udziału przedsiębiorstw, ośrodków badawczych, uniwersytetów oraz zasad upowszechniania wyników badań celem realizacji Szóstego Programu Ramowego Wspólnoty Europejskiej (2002-2006). Dofinansowania Wspólnoty do poszczególnych projektów realizowanych w ramach Szóstego Programu Ramowego wypłacane są na podstawie kontraktów zawieranych pomiędzy Wspólnotą Europejską reprezentowaną przez Komisję Europejską z partnerami biorącymi udział w danym projekcie. W imieniu partnerów występuje podmiot pełniący rolę koordynatora projektu, który odpowiada za to, aby wszyscy uczestnicy przystąpili do kontraktu. Koordynator pełni też rolę łącznika pomiędzy uczestnikami projektu a Komisją Europejską, jest również odpowiedzialny za gromadzenie i prezentowanie wyników projektu oraz podział środków otrzymanych od Komisji. Pomoc z UE, w ramach Szóstego Programu Ramowego Komisji Europejskiej, przyjmuje formę grantu do budżetu beneficjenta wybranego na koordynatora, wypłacanego jako wkład w koszty faktycznie poniesione w trakcie trwania projektu. Koszty te powinny być konieczne i ekonomicznie uzasadnione oraz właściwie odnotowane w księgach rachunkowych uczestników. Komisja otrzymuje od konsorcjum roczne sprawozdanie wraz z potwierdzeniem kosztów poniesionych w tym okresie. Każdy z uczestników projektu ma obowiązek przedstawić m.in. uproszczone sprawozdanie finansowe oraz certyfikat potwierdzający całkowitą wysokość poniesionych kosztów, wystawionych przez niezależnego audytora. W kontrakcie zawartym pomiędzy Komisją Europejską a koordynatorem podawana jest wielkość dotacji przyznanej przez Komisję, ale nie sposób podziału grantu pomiędzy poszczególnych uczestników, co umożliwia konsorcjum sprawne zarządzanie swoimi finansami. Jak wynika z powyższego, Spółka spełnia w/w warunki art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ jest beneficjentem każdego z czterech przedstawionych we wniosku projektu.

Jednakże Naczelnik tut. Urzędu nie zgadza się ze sposobem rozliczenia przez Spółkę dotacji przyznanych w ramach Szóstego Programu Ramowego Unii Europejskiej. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kwoty otrzymane przez Stronę w związku z realizacją tego Programu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym. Z kolei na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 w/w ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy. Jak wynika z wniosku Spółki, przed zatwierdzeniem projektu, otrzymuje ona zaliczki na pokrycie poniesionych przez siebie kosztów, a brak zatwierdzenia projektu skutkuje zwrotem zaliczki. Do czasu ostatecznego rozliczenia projektu, Spółka gromadzi otrzymane z zagranicy zaliczki na kontach przychodów niepodlegających opodatkowaniu, a poniesione wydatki na kontach kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Warunkiem przyznania całej kwoty wsparcia jest rozliczenie realizacji programu objętego dotacją i jego zatwierdzenie przez Komisję Europejską. W przedmiotowej sprawie przyznane środki przeznaczane są na działania inwestycyjne w postaci prac badawczych i rozwojowych. Wydatki poniesione przez Spółkę na przedsięwzięcie objęte wsparciem finansowym, nie są kosztami uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków nie będą przychodami zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a w/w ustawy. Natomiast ewentualne odpisy amortyzacyjne od tych prac zakończonych wynikiem pozytywnym, od części wartości tych prac, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48 w/w ustawy.Odnosząc się wprost do rozwiązań przedstawionych przez Spółkę należy stwierdzić, że:1. w przypadku gdy poniesione koszty przewyższą przyznaną dotację konieczne jest rozróżnienie dwóch przypadków:prace badawcze zostały zakończone wynikiem pozytywnym - nadwyżka kosztów niepokrytych wsparciem może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów wyłącznie poprzez odpisy amortyzacyjne,prace badawcze zostały zakończone wynikiem negatywnym - nadwyżka kosztów niepokrytych wsparciem nie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b w/w ustawy;2. w przypadku gdy otrzymane dotacje przewyższają poniesione koszty - nadwyżka przychodów nad kosztami może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 w/w ustawy, natomiast poniesione wydatki pokryte w całości ze środków finansowych przyznanych z Programu Ramowego Komisji Europejskiej nie wpływają na koszty podatkowe według zasad omówionych w pkt. 1

Mając powyższe ma uwadze, postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie