Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony, z dnia 29.08.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu 30.08.2006r.), uzupełnionego pismem z dnia
13.09.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu 14.09.2006r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. potwierdzenia, że środki finansowe otrzymane na realizację projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego winny być zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz koszty związane z realizacją w/w projektu nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu w części, w jakiej korzystają z w/w zwolnienia z podatku, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że Spółka w dniu 14 grudnia 2005r. podpisała umowę na realizację Projektu "Program
szkolenia kadr dla rozwoju produktów turystycznych" finansowaną z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004-2006 Działanie 2.3. (ustanowionego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 22 lutego 2005r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich, oraz rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 30 stycznia 2006r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia w/w Programu. W umowie tej Spółka jest partnerem w konsorcjum utworzonym przez 5 podmiotów. Projekt jest w 75% finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego - EFS, a w 25% przez budżet państwa. Instytucją upoważnioną do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).
W imieniu całego Konsorcjum umowę z PARP podpisał lider. On też otrzymuje dofinansowanie z PARP, a następnie rozdziela środki na realizację poszczególnych zadań dla poszczególnych partnerów. Z otrzymanych środków Spółka realizuje następujące działania:
- przeprowadza badania potrzeb szkoleniowych uczestników grup zadaniowych oraz diagnozę ich
- możliwości budowania regionalnych produktów turystycznych w formule sieciowej,
- opracowuje pod względem merytorycznym materiały szkoleniowe na potrzeby konferencji,
- spotkań rekrutacyjnych i szkleń,
- wspiera organizacyjnie przeprowadzane szkolenia,
- opracowuje przewodnik dobrych praktyk zebranych podczas projektu wraz ze wskazaniem
- najbardziej obiecujących produktów turystycznych.
Spółka stoi na stanowisku, że to konsorcjum (lider i partnerzy) są beneficjentami środków otrzymanych za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy z Europejskiego Funduszu Społecznego. Otrzymane środki służą realizacji celów programu, czyli organizacji szkoleń, które mają na celu podnoszenie kwalifikacji firm z sektora turystycznego.
Wg Spółki, w rozpatrywanym przypadku realizacja celów programu nie jest usługą, gdyż nie jest świadczeniem na rzecz konkretnej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej. Konsorcjum ustalane jest dla realizacji generalnych celów i idei, a nie świadczenia konkretnych usług. W trakcie realizacji zadań projektu brak jest konkretnego usługobiorcy, nie istnieje więź prawna między wykonawcami programu a podmiotami, które w przyszłości będą uzyskiwać korzyści wynikające z realizacji programu. Tak więc uczestnicy umowy o współpracy działają w celu wytworzenia "wspólnego dobra" i w stosunkach między nimi nie dochodzi do świadczenia usług, ani nie można mówić tu o zleceniu usług przez PARP. Konsorcjum (lider i partnerzy) związani umową bezpośrednio realizują cel programu, jakim jest przeprowadzenie szkoleń dla rozwoju produktów turystycznych.
Zdaniem Spółki otrzymane środki finansowe na realizację projektu w części, w której pochodzą ze środków EFS, będą zwolnione z podatku dochodowego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 w/w ustawy koszty związane z realizacją w/w projektu nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu w części, w jakiej korzystają z w/w zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.
Ponadto Spółka stoi na stanowisku, iż spełnia wymogi postawione w ustawie do w/w zwolnienia, tj. dochody pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych między państwami, organizacjami i instytucjami przez radę ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowany z bezzwrotnej pomocy.
Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po dokonaniu analizy przedstawionego stanu faktycznego oraz prawnego sprawy uznaje stanowisko Spółki zawarte we wniosku za nieprawidłowe.
Kwestię zwolnienia od podatku dochodowego zagranicznych środków pomocowych reguluje art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
W świetle tego przepisu wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadku, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.
Z powyższego przepisu wynika, iż skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia możliwe jest wówczas, gdy środki pochodzą z wyżej wymienionych źródeł oraz mają charakter bezzwrotny, gdy istnieje beneficjent, któremu ta pomoc ma służyć, tj. podmiot, który otrzymuje w/w środki od wskazanych w cyt. przepisie podmiotów zagranicznych, bezpośrednio lub za pośrednictwem krajowego podmiotu bądź podmiotów upoważnionych do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Ponadto zwolnienie może być stosowane wyłącznie w sytuacji, gdy dotacja została faktycznie otrzymana i uwzględniona przez podatnika w przychodzie podatkowym.
Status prawny środków finansowych pochodzących z funduszy strukturalnych, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego, regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych (Dz.Urz. WE L 161, z 26.06.1999r.), Rozporządzenia Komisji (WE) nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych (Dz.Urz. WE L 063, z 03.03.2001r.) oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 w związku z ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 30.06.2005r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2005r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) środki funduszy strukturalnych pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i są środkami publicznymi.
Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju Plan ten (dalej NPR) jest dokumentem określającym cele rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, w tym wspierane cele rozwoju regionalnego, oraz sposoby ich osiągania w okresie zgodnym z okresem programowania obejmującym lata 2004-2006. Szczegółowe cele Planu na podstawie art. 3 ust. 2 tej ustawy mogą być realizowane na wyodrębnionym obszarze określonym w programach (sektorowe i regionalne programy operacyjne), współfinansowanych między innymi z publicznych środków wspólnotowych. Za publiczne środki wspólnotowe uważa się zaś, w świetle art. 2 pkt 11 w/w ustawy, środki finansowe pochodzące z budżetu wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej, między innymi w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, służące realizacji NPR. Dofinansowanie realizacji NPR odbywa się na podstawie umowy o dofinansowanie projektu, zawartej z beneficjentami przez instytucję zarządzającą programem, instytucję wdrażającą lub działającą w imieniu instytucji zarządzającej instytucją pośredniczącą albo na podstawie decyzji (art. 26 ust. 5 w/w ustawy). Przez beneficjenta należy rozumieć, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, korzystające z publicznych środków wspólnotowych i publicznych środków krajowych, zaś przez instytucję wdrażającą stosownie do art. 2 pkt 4 tej ustawy - podmiot publiczny lub prywatny, odpowiedzialny za realizację działania w ramach programu operacyjnego na podstawie umowy z instytucją zarządzającą. Na mocy art. 27 ust. 1 ustawy dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych polega na zwrocie części kwalifikowanych wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem sprawy jest projekt realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich (SPO RZL) 2004-2006, działanie 2.3. "Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki". Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 22 lutego 2005r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia SPO RZL (Dz.U. Nr 40, poz. 382 ) instytucją wdrażającą (beneficjentem końcowym) program SPO RZL działanie 2.3 jest Państwowa Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej PARP). Jako ostateczny odbiorca (beneficjent) w zakresie schematu B "Promocji rozwiązań systemowych w zakresie potencjału adaptacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy" występuje także PARP. W w/w rozporządzeniu wskazani zostali również ostateczni beneficjenci, tj. osoby, instytucje lub grupy społeczne bezpośrednio korzystające z wdrażanej pomocy. Powyższe przedsięwzięcie jest finansowane ze środków publicznych, przy czym 75% stanowi wkład UE, a 25% - wkład krajowy. Jak już wskazano powyżej, środki, przeznaczone na realizację projektu realizowanego w ramach programu SPO RZL 2004-2006, działanie 2.3., pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i jako środki publiczne uwzględnione są w budżecie państwa. Instytucją płatniczą w tym przypadku jest minister właściwy do spraw finansów publicznych, a nie instytucja zagraniczna. Uzyskane w ten sposób środki pomocowe sfinansowane są ze środków budżetu, tym samym nie pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy.
Biorąc powyższe pod uwagę, otrzymana przez Spółkę pomoc ze środków pochodzących z EFS, nie podlega przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Dofinansowanie projektu jako otrzymane pieniądze należy zaliczyć więc do przychodów na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast jako koszty uzyskania przychodów - wartość wydatków poniesionych w związku z tym projektem, których dofinansowanie dotyczyło. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, zaś zgodnie z art. 15 ust. 1 powyższej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Tym samym przychody z otrzymanej pomocy zostaną zrównoważone kosztami, na które wydatkowano środki pomocowe.
Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.