Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60
ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 20.07.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 31.07.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
p o s t a n a w i a
uznać za prawidłowe stanowisko Spółki, że środki otrzymane z funduszy strukturalnych nie podlegają zwolnieniom od podatku dochodowego, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 21 i 41.
U Z A S A D N I E N I E
Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, Spółka uzyskała trzy promesy otrzymania dotacji z Sektorowego Programu Operacyjnego "Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw" z tytułu następujących przedsięwzięć:
1) dofinansowanie zakupu środków trwałych,
2) dofinansowanie kosztów dotyczących uzyskania certyfikatu jakości ISO,
3) pokrycie części kosztów uczestnictwa w targach międzynarodowych, które miały miejsce w marcu 2006 r.
Pomimo że żadna część dotacji nie została jeszcze wypłacona, Spółka ponosi na bieżąco wydatki. Poniesione wydatki Spółka traktuje jak koszty uzyskania przychodu, bądź w przypadku zakupu środków trwałych - jako nakłady inwestycyjne. Od faktur zakupowych Podatnik odlicza VAT w całości.
W momencie otrzymania dotacji, Spółka zamierza uznać przyznane jej środki za przychody podlegające opodatkowaniu.
W związku z przedstawionym stanem faktycznym Spółka wnosi o potwierdzenie stanowiska, że dotacje z funduszy unijnych nie podlegają zwolnieniom od podatku dochodowego, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 21 i 41.
Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie podziela stanowisko Spółki zawarte we wniosku uznające, że środki otrzymane z funduszy strukturalnych nie podlegają zwolnieniom od podatku dochodowego, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 21 i 41.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka ubiega się o przyznanie jej środków w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw".
Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 02.03.2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999 r. dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). Pomoc, jaką uzyskują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2005 r., jak i w art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30.06.2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), obowiązującej od dnia 01.01.2006 r. A zatem w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego na zasadach art. 17 ust. 1 pkt 21, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
Dotacjami są - w myśl art. 106 ust. 2 ww. ustawy - podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na:
1) finansowanie lub dofinansowanie:
a) zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
b) ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
c) bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
d) zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135), zwanym dalej "organizacjami pozarządowymi",
e) kosztów realizacji inwestycji,
- zwane dalej "dotacjami celowymi";
2) dofinansowanie działalności bieżącej ustawowo wskazanego podmiotu, zwane dalej "dotacjami podmiotowymi";
3) dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych, zwane dalej "dotacjami przedmiotowymi";
4) dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnej ustawie;
5) pierwsze wyposażenie w środki obrotowe nowo tworzonych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że środki pochodzące z funduszy strukturalnych nie mieszczą się w zakresie przedmiotowym pojęcia dotacji w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.
Tutejszy organ podatkowy podziela stanowisko Spółki, że w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, i 41. Wskazany we wniosku przepis art. 17 ust. 1 pkt 14a dotyczy bowiem dotacji otrzymywanych z budżetu państwa na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (SAPARD). Zawężony zakres przedmiotowy cytowanego przepisu nie pozwala na zastosowanie go w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym. Podobnie przepis art. 17 ust. 1 pkt 41 dotyczy dotacji celowych z budżetu państwa, środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz innych środków uzyskanych ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi, otrzymanych przez Krajowy Fundusz Kapitałowy. Bezpośrednim beneficjentem pomocy jest tutaj określony podmiot, Krajowy Fundusz Kapitałowy, powołany na mocy ustawy z dnia 4 marca 2005 r. o Krajowym Funduszu Kapitałowym (Dz. U. Nr 57, poz. 491). Powyższe nie pozwala na zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 41 we wskazanym we wniosku stanie faktycznym.
Zajmując stanowisko w zakresie podatkowego ujmowania przez Spółkę środków uzyskiwanych z funduszy strukturalnych po stronie przychodów podatkowych, zaś wydatków związanych z pozyskaniem tych środków - po stronie kosztów uzyskania przychodu, tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, co następuje.
W oparciu o obowiązujące przepisy można stwierdzić, że u podatników prowadzących działalność gospodarczą będących beneficjentami ostatecznej pomocy pochodzącej z funduszy strukturalnych współfinansowanej krajowymi środkami publicznymi, pomoc ta generalnie będzie obojętna podatkowo, bowiem wydatkowane środki pomocowe, jako koszty podatkowe, zrównoważą przychody z otrzymanej pomocy.
W przypadku natomiast przeznaczenia pomocy na inwestycje, wydatki na te przedsięwzięcia nie są kosztami podatkowymi, zaś u podatnika otrzymane środki pomocowe na ten cel (jako zwrot tych wydatków w formie refundacji ze środków funduszy strukturalnych oraz współfinansujących krajowych środków publicznych) nie będą przychodami podatkowymi na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W myśl tego artykułu nie zalicza się do przychodów podatkowych zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która zostanie zrefundowana środkami uzyskanymi z funduszy strukturalnych nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów - stosownie do dyspozycji art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.