POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1435/DP1/423-42/06/IS

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.09.2006, sygn. 1435/DP1/423-42/06/IS, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.06.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 07.07.2006 r.) uzupełnionego pismem z dnia 25.07.2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 27.07.2006 r.) i pismem z dnia 27.07.2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 31.07.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych


postanawia


potwierdzić stanowisko podatnika.


Uzasadnienie


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (związek stowarzyszeń) realizuje wewnętrzny system pożyczkowy uruchomiony w celu wsparcia ośrodków (organizacji) Wnioskodawcy w ramach grantów Fundacji Ch. S. Motta. Pożyczki udzielane są w formie pieniężnej, natomiast naliczone oprocentowanie zostaje odliczone w chwili udzielenia pożyczki. Oznacza to, że organizacja otrzymuje wartość pożyczki po potrąceniu odsetek za czas udzielenia pożyczki. Po upływie określonego terminu organizacja zwraca wartość nominalną pożyczki. Jeżeli w oznaczonym terminie organizacja nie zwróci kwoty pożyczki, wówczas naliczona zostanie kara pieniężna w wysokości 10% wartości nominalnej pożyczki.

Do zadań statutowych Wnioskodawcy należy m. in. działalność wspomagająca technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe i inne podmioty realizujące zadania pożytku publicznego. Z treści statutu wynika również, że Wnioskodawca może pozyskiwać majątek z innych środków finansowych.

Zdaniem Wnioskodawcy uzyskane odsetki oraz należne kary w części nie przeznaczonej na realizację celów statutowych podlegają opodatkowaniu wg stawki 19%. Jeżeli oprocentowanie zostanie przeznaczone na "budowanie funduszu" oraz na koszty administracyjne, w ocenie podatnika, nie będzie korzystało ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Jeżeli natomiast oprocentowanie i kary przeznaczone zostaną na realizację celów statutowych (programy i/lub projekty) wówczas - jego zdaniem - nie będą podlegały opodatkowaniu.

Zapytanie Wnioskodawcy dotyczy zwolnienia z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych w przypadku wewnętrznego systemu pożyczkowego uruchomionego w celu wsparcia ośrodków Wnioskodawcy, jako działalności statutowej, w ramach grantów w Fundacji Ch. S. Motta.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów - w części przeznaczonej na te cele.

Powyższy przepis ma zastosowanie zarówno do podatników, których celem statutowym jest realizacja działalności wymienionej w art. 17 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy, jak i do podatników wspierających taką działalność, o ile wynika to wprost ze statutu tych podmiotów. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że celem statutowym Wnioskodawcy jest wspomaganie organizacji pozarządowych i innych podmiotów realizujących zadania pożytku publicznego, zatem dochody osiągane z tytułu odsetek oraz należnych kar, będą zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych, pod warunkiem, że zostaną przeznaczone na wspieranie działalności wymienionej w art. 17 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze powyższe ustalenia faktyczne i prawne tutejszy organ podatkowy potwierdza stanowisko Strony.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście