Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 15 ust. ... - Interpretacja - PDP 4211/IN/CIT/28/2006

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.10.2006, sygn. PDP 4211/IN/CIT/28/2006, Urząd Skarbowy w Krośnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19.09.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych, stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.

Pismem z dnia 19.09.2006 r. Kółko Rolnicze w L. zwróciło się z wnioskiem do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji z zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie - czy można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu, zwrot kosztów przejazdu dla prezesa zarządu lub innego członka zarządu w związku z załatwianiem spraw kółka rolniczego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż kółko rolnicze powierzyło prowadzenie dokumentacji księgowej innemu podmiotowi, którego siedziba znajduje się w K. W związku z powyższym raz w miesiącu prezes zarządu lub inny członek zarządu własnym samochodem lub autobusem zawozi dokumenty do rozliczenia. Uchwałą zarządu kółka rolniczego popartą uchwałą walnego zgromadzenia zezwolono na wypłatę tych kosztów. Zdaniem wnioskodawcy wydatki związane z załatwieniem spraw rozliczeń finansowych kółka rolniczego stanowią koszt uzyskania przychodu kółka rolniczego.

Uwzględniając powyższy wniosek oraz biorąc pod uwagę, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym przez wnioskodawcę informuje, iż stanowisko tut. organu podatkowego w przedmiocie zapytania jest następujące:

Ustawową definicję kosztów uzyskania przychodu podatników będących osobami prawnymi zawiera art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w tym artykule kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Uwzględniając powyższe, za koszt uzyskania przychodów mogą być uznane tylko takie wydatki, które spełniają jednocześnie dwa warunki, tj.:

  • zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów,
  • nie zostały wyszczególnione w art. 16 ust. 1 ustawy.

Ocena czy w konkretnym przypadku pomiędzy poniesieniem kosztu związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwością uzyskania przychodu zachodzi związek przewidziany w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, winna doprowadzić do ustalenia, czy poniesiony wydatek przyczynił się lub mógł się przyczynić do osiągnięcia, zabezpieczenia lub zachowania przez podatnika przychodu z danego źródła. Ustawodawca w omawianym przepisie nie stawia wprost wymogu, by poniesiony koszt przyniósł określony przychód, lecz był poniesiony w celu jego osiągnięcia. Zatem kosztem uzyskania przychodu są uzasadnione racjonalnie i gospodarczo nakłady i wydatki związane z działalnością gospodarczą podatnika, który przez ich poniesienie zmierza do osiągnięcia, zabezpieczenia lub zachowania przychodów z tego źródła.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż wydatki na rzecz osób wchodzących w skład zarządu związane ze zwrotem kosztów podróży są kosztem uzyskania przychodu, jeżeli zostały w tym celu poniesione. Uwzględniając, iż z punktu widzenia przepisów prawa podatkowego brak jest regulacji wyznaczających zasady zwracania kosztów podróży służbowych innym osobom niż pracownikom, kwestie ewentualnych uprawnień do zwrotu kosztów podróży członkom władz statutowych osoby prawnej niebędących jej pracownikami należy rozpatrywać na tle przepisów bądź postanowień regulaminów, uchwał i statutów osoby prawnej, określających ich prawa i obowiązki, zakres oraz warunki zwrotu ww. należności. W sytuacji, gdy postanowienia regulaminów, uchwał lub statutów przewidują zwrot należności z tytułu podróży osób niebędących pracownikami pozostających w związku z realizacją zadań osoby prawnej zwrot kosztów stanowi koszt uzyskania przychodu osoby prawnej.

Urząd Skarbowy w Krośnie