D E C Y Z J A - Interpretacja - I-1/423-22/06

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.06.2006, sygn. I-1/423-22/06, Izba Skarbowa w Zielonej Górze

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

D E C Y Z J A


Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu zażalenia E. S.A. w Gorzowie Wlkp. z dnia 3 kwietnia 2006 r. na postanowienie Naczelnika Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze z dnia 23 marca 2006 r. Nr LUS/I-3/423/2/P/06/EM w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie ustania obowiązku stosowania ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w przypadku dokonania zbycia akcji tej spółki, Dyrektor Izby Skarbowej w Zielonej Górze:


odmawia zmiany zaskarżonego postanowienia.


U Z A S A D N I E N I E


E. S.A. w Gorzowie Wlkp. pismem z dnia 4 stycznia 2006 r. wniosła o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej (Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm.) dotyczącej zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie ustania obowiązku stosowania ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w przypadku dokonania zbycia akcji tej spółki.


Spółka we wniosku przedstawiła następujący stan faktyczny.


W dniu 10 marca 2005 r. Minister Skarbu Państwa podpisał umowę, na mocy której 69 % akcji E. (dotychczas jednoosobowej spółki Skarbu Państwa) stało się własnością spółki P.S.E. S.A. z siedzibą w Warszawie. Pozostałe 31 % akcji E. S.A. pozostało nadal własnością Skarbu Państwa. Sąd Rejonowy XIX Wydział Gospodarczy KRS postanowieniem z dnia 10 listopada 2005 r. podwyższył P.S.E. S.A., na jej wniosek o rejestrację, kapitał zakładowy pokryty wkładem niepieniężnym w postaci 69 % akcji E. S.A.


Podatnik pismem z dnia 4 stycznia 2006 r. wniósł zapytanie, z jaką datą ustał wobec E. S.A. obowiązek dokonywania wpłat z zysku na zasadach dotyczących jednoosobowych spółek Skarbu Państwa.


We wniosku przedstawiono obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego, tj.:


  • ustawa z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. z dnia 30 grudnia 1995 r. nr 154, poz. 792),
  • rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. z 1996 r. nr 21, poz. 100).


Następnie wnioskodawca zaprezentował swoje stanowisko, a mianowicie.


Według oceny spółki E. S.A. od dnia 1 kwietnia 2005 r. przestała podlegać ww. przepisom podatkowym. Wpłacona za I kwartał 2005 r. zaliczkowa kwota wpłat z zysku w wysokości 884.956,30 zł powinna być rozliczona deklaracją ostateczną, biorąc za podstawę zysk po opodatkowaniu należnym podatkiem dochodowym za I kwartał 2005 r. (zaliczka na poczet wpłat z zysku za I kwartał 2005 r. ustalona została wg zysku za I kwartał po pomniejszeniu o wpłacone zaliczki podatku dochodowego wg formuły uproszczonej).


Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze postanowieniem z dnia 23 marca 2006 r. nr LUS/I-3/423/2/P/06/EM uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy zawarte w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym.


Organ podatkowy dokonując oceny prawnej stanowiska pytającego potwierdził, że według przedstawionego we wniosku z 4 stycznia 2006 r. stanu faktycznego ustał obowiązek dokonywania wpłat z zysku z końcem miesiąca, w którym nastąpiły przedmiotowe zmiany własnościowe, a więc z dniem 31 marca 2005 r.


Odnosząc się do przedstawionego przez wnioskodawcę sposobu rozliczeń z tytułu wpłat z zysku za I kwartał 2005 r. organ podatkowy w postanowieniu wskazał na przepisy mające zastosowanie w niniejszej sprawie. Zgodnie z treścią art. 2 ust. 5 cyt. ustawy o wpłatach z zysku, podstawą ustalania wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym. Organ dalej przedstawił, że w przypadku stosowania (wybranej przez spółkę) uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych na podstawie art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.), podstawę obliczenia wysokości wpłat z zysku stanowi zysk osiągnięty w zadeklarowanym okresie rozliczeniowym, pomniejszony o podatek dochodowy wynikający z uproszczonej formy wpłaty zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób prawnych.


Następnie organ podatkowy zważył, że treść § 4 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z 21 lutego 1996 r. stanowi, iż jeśli wpłata z zysku dotyczy okresu krótszego od okresu za jaki spółka dokonuje wpłat zaliczek, wówczas wpłatę za ten okres łączy się z wpłatą za następny pełny okres. Z uwagi na powyższe organ wskazał, że w celu rozliczenia z zysku za okres I-III/2005 r. podatnik winien ustalić w rachunku narastającym swój zysk bilansowy uzyskany od początku roku obrachunkowego do końca miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (tj. do końca marca 2005 r.) i od tak ustalonego zysku potrącić kwotę zapłaconych zaliczek na podatek dochodowy, określonych zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym w deklaracji o wysokości zysku osiągniętego przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa i o wpłatach z zysku za rok obrotowy - WZS-1R, wnioskodawca obowiązany jest wykazać dane za okres od 1 stycznia 2005 r. do 31 marca 2005 r.


Spółka pismem z dnia 3 kwietnia 2006 r. wniosła zażalenie na postanowienie Naczelnika Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze z dnia 23 marca 2006 r. nr LUS/I-3/423/2/P/06/EM w przedmiocie uznania stanowiska wnioskodawcy za prawidłowe, nie zgadzając się z przedstawionym w nim stwierdzeniem organu w zakresie dotyczącym sposobu obliczania należnej wpłaty z zysku za okres od 1 stycznia do 31 marca 2005 r. W przedmiocie ustania obowiązku dokonywania wpłat z zysku po dniu 31 marca 2005 r. natomiast zażalająca stwierdziła, że stanowisko organu podatkowego i wnioskodawcy jest zbieżne.


W ocenie spółki nieprawidłowo organ podatkowy nakazał zysk osiągnięty w zadeklarowanym okresie rozliczeniowym pomniejszyć o podatek dochodowy, wynikający z uproszczonej formy wpłaty zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób prawnych. W tym zakresie według spółki powyższe stanowisko organu narusza art. 2 ust. 5 ustawy o wpłatach z zysku. Dalej wskazano, że prawidłowy sposób obliczania należnej wpłaty z zysku za okres od 1 stycznia do 31 marca 2005 r. powinien polegać na pomniejszeniu zysku osiągniętego w zadeklarowanym okresie rozliczeniowym o podatek dochodowy ustalony na zasadach ogólnych z art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Spółka zarzuciła organowi podatkowemu bezzasadne uznanie, iż spółka ma spójny z organem pogląd w zakresie sposobu obliczenia należnej wpłaty z zysku. Dla pokreślenia różnicy poglądów w tym zakresie zażalająca przedstawiła poniższe argumenty:

  • organ podatkowy stoi na stanowisku, iż w sytuacji gdy spółka wybrała uproszczoną formę wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych na podstawie art. 25 ust. 6 ustawy podatkowej, podstawę obliczenia wysokości wpłat z zysku stanowi osiągnięty w zadeklarowanym okresie rozliczeniowym zysk pomniejszony o podatek dochodowy wynikający z uproszczonej formy wpłaty zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób prawnych;
  • Spółka stoi na stanowisku, że należną wpłatę z zysku za okres od 1 stycznia do 31 marca 2005 r. należy obliczyć poprzez pomniejszenie zysku osiągniętego w zadeklarowanym okresie rozliczeniowym o podatek dochodowy ustalony na zasadach ogólnych wynikających z art. 25 ust. 1 cyt. ustawy podatkowej.


E. S.A w zażaleniu podkreśliła, że nie może zgodzić się ze stanowiskiem organu podatkowego, iż wskazany w zaskarżonym postanowieniu sposób obliczania wpłaty z zysku na podstawie ostatecznej deklaracji WZS-1R za okres trzech miesięcy, jest sposobem zgodnym z przepisami prawa i jest zgodny z wyrażonym stanowiskiem spółki w zapytaniu. Zażalająca wyjaśniła, że użyte we wniosku z dnia 4 stycznia 2006 r. sformułowanie w odniesieniu do kwoty zaliczki na poczet wpłat z zysku za I kwartał 2005 r.:

  • "rozliczona deklaracją ostateczną" oraz
  • "biorąc za podstawę zysk po opodatkowaniu należnym podatkiem dochodowym"

oznaczało, że spółka w deklaracji ostatecznej WZS-1R rozliczy się przy zastosowaniu do podstawy (zysku) należnego podatku dochodowego, tzn. podatku należnego na koniec tego okresu według zasad ustalania należnego podatku na koniec roku obrachunkowego. W powyższym sformułowaniu chodziło spółce o zastosowanie zasad opodatkowania wynikających z art. 25 ust. 1 ustawy podatkowej.


Spółka następnie dokonała wykładni językowej przepisu art. 2 ust. 5 ustawy o wpłatach z zysku wskazując, że podstawę obliczenia wpłaty z zysku stanowi zysk pomniejszony o podatek dochodowy.


W dalszej części zażalenia spółka podkreśliła, że nie powinno być różnicy pomiędzy sytuacją podmiotu, który zostaje zobowiązany do złożenia deklaracji WZS-1R za okres 3 miesięcy (z uwagi na utratę statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa), a sytuacją podmiotu składającego taką samą deklarację za pełny rok obrachunkowy. "Pierwszy podmiot zdaniem organu podatkowego ustala należną wpłatę z zysku przy zastosowaniu uproszczonej formy obliczania zaliczek na podatek dochodowy, a drugi podmiot zysk ten ustala ostatecznie według rzeczywistego stanu faktycznego, wykazywanego na koniec roku obrachunkowego, kiedy wychodzi różnica między zaliczkami wpłacanymi w formie uproszczonej a zaliczkami należnymi według danych rzeczywistych". Powyższe zróżnicowanie jest zdaniem spółki naruszeniem przepisu art. 2 ust. 5 ustawy o wpłatach z zysku. W przypadku jednostki, pomniejszenie zysku powinno nastąpić o podatek dochodowy, który był należny nie według ustalonych zaliczek zgodnie z wybraną formą uproszczoną, ale według ustalonego za ten okres (I kwartał 2005 r.) ostatecznego rozliczenia i ustalenia podatku faktycznie należnego zgodnie z zasadami z art. 25 ust. 1 cyt. ustawy podatkowej.


Organ odwoławczy po rozpatrzeniu sprawy stwierdza, że stanowisko spółki, dotyczące sposobu ustalenia podstawy obliczania wpłaty z zysku w przypadku wybrania przez podatnika uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, przedstawione w zażaleniu z dnia 3 kwietnia 2006 r. jest nieprawidłowe.


Ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. nr 141, poz. 1179) wprowadzono zmiany w zakresie uproszczonych zasad wpłacania zaliczek na podatek dochodowy przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy mogą bez obowiązku składania deklaracji miesięcznych, wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Art. 25 ust. 7 pkt 2) cyt. ustawy podatkowej stanowi, że podatnicy, którzy wybrali formę wpłacania zaliczek na zasadach określonych w ust. 6 i 6a, są obowiązani stosować tę formę wpłacania zaliczek w całym roku podatkowym. Punkt 5) ww. przepisu obliguje do dokonania rozliczenia podatku za rok podatkowy zgodnie z art. 27. Przepis art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. nr 154, poz. 792) stanowi, że podstawą ustalania wysokości zaliczki jest zysk, po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym.


We wzorze WZS-1M oraz WZS-1K Deklaracji o wysokości zysku osiągniętego przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa i o wpłatach z zysku odpowiednio za miesiąc lub kwartał w dziale "C. Podstawa naliczenia wysokości wpłat z zysku", których wzory zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw z 1996 r. nr 21, poz. 100, należy podać następujące dane:

  • poz. 28 Zysk brutto narastająco od początku roku obrotowego,
  • poz. 29 Strata brutto jw.,
  • poz. 30 Podatek dochodowy od początku roku obrotowego,
  • poz. 31 Zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym (od kwoty z poz. 28 należy odjąć kwotę z poz. 30).


We wzorze WZS-1R Deklaracji o wysokości zysku osiągniętego przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa i o wpłatach z zysku za rok obrotowy w dziale "C. Podstawa naliczenia wysokości wpłat z zysku" (Dz. U. z 1996 r. nr 21, poz. 100), należy podać następujące dane:

  • poz. 28 Zysk brutto wg zatwierdzonego sprawozdania finansowego,
  • poz. 29 Strata brutto jw.,
  • poz. 30 Podatek dochodowy wg ostatecznego rozliczenia,
  • poz. 31 Zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym wg zatwierdzonego sprawozdania finansowego (od kwoty z poz. 28 należy odjąć kwotę z poz. 30).


Przy ustalaniu miesięcznych lub kwartalnych zaliczek w ciągu roku obrotowego w oparciu o deklaracje wg wzoru WZS-1M i WZS-1K, w przypadku gdy jednostka wybrała uproszczoną formę wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych na podstawie art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zdaniem organu odwoławczego podstawę obliczenia wysokości wpłat z zysku stanowi zysk osiągnięty w zadeklarowanym okresie rozliczeniowym pomniejszony o podatek dochodowy wynikający z wybranej przez podatnika uproszczonej formy wpłaty zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób prawnych.


W deklaracji według wzoru WZS-1R spółka obowiązana jest wykazać dane dotyczące:

  • zysku brutto (straty brutto) według zatwierdzonego sprawozdania finansowego,
  • podatku dochodowego według ostatecznego rozliczenia

i zgodnie z § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.


W niniejszej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której nastąpiło zbycie akcji jednoosobowej spółki Skarbu Państwa (umowa z dnia 10 marca 2005 r.) i obowiązek dokonywania wpłat z zysku, określony w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku, ustał z końcem miesiąca, w którym spółka dokonała zbycia akcji, czyli z dniem 31 marca 2005 r. (art. 3 ww. ustawy). Bezspornym jest, że zdarzenia zaistniałe po dniu 31 marca nie mają żadnego wpływu na dokonanie ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku obciążających stronę jedynie w okresie od 1 stycznia do 31 marca z racji posiadania w tym czasie statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa.


W związku z powyższym spółka jest zobowiązana do dokonania wpłat z zysku za okres od 1 stycznia do 31 marca 2005 r. według następujących zasad. W celu rozliczenia wpłat z zysku za okres 01.03.2005 r. - 31.03.2005 r. spółka winna ustalić w rachunku narastającym swój zysk brutto uzyskany w tym okresie i od tak ustalonego zysku potrącić kwotę zapłaconych zaliczek na podatek dochodowy ustalonych wg formy uproszczonej zgodnie z art. 25 ust. 6 cyt. ustawy podatkowej. Przepis art. 25 ust.7 pkt 2) ustawy podatkowej zobowiązuje spółkę do stosowania wybranej przez siebie formy uproszczonej wpłacania zaliczek przez cały rok i ustawodawca nie przewidział możliwości odstąpienia od tego obowiązku z dniem 31 marca 2005 r., w którym to nastąpiła zmiana statusu spółki skutkująca ustaniem obowiązku do dokonywania wpłat z zysku.

Izba Skarbowa w Zielonej Górze