Temat interpretacji
W dniu 7 lutego 2006r. Spółka złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, który następnie został uzupełniony w dniu 8 marca 2006r.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmować się będzie wydawaniem czasopisma specjalistycznego o tematyce szeroko pojętych zagadnień odnoszących się do działalności twórczej i społecznej (m.in. analizy trendów w architekturze, w tym w architekturze wnętrz, stylistyka wyrobów przemysłowych, nowoczesne wzornictwo mebli). Zamiarem Spółki jest przekazywanie nieodpłatnie czasopisma anonimowym odbiorcom w kraju i zagranicą.
W pierwszym okresie - około 6 miesięcy Spółka będzie ponosiła wyłącznie koszty związane z jego redagowaniem i drukowaniem. W późniejszym okresie, gdy czasopismo wzbudzi zainteresowanie czytelników, będzie zawierało również odpłatne reklamy, a więc pojawią się z tego tytułu przychody.
Pismo specjalistyczne, które Spółka będzie wydawać, rozdawane będzie w Jej sklepach firmowych, klientom odwiedzającym salon oraz rozsyłane na adresy imienne architektów w kraju i za granicą. Baza Architektów zawiera około 8 tysięcy pozycji, z tego losowo wybranych zostanie 2-3 tysiące adresów.
Zamieszczane w specjalistycznym piśmie artykuły opisywać będą aktualne kierunki rozwoju w zakresie projektowania mebli na świecie z uwzględnieniem aranżacji wnętrz. Egzemplarz czasopisma "X" DESIGN, oprócz słowa "X" w samej nazwie (stanowiącego element nazwy Wnioskodawcy), zawierać będzie jedną stronę prezentującą zdjęcia mebli Wnioskującej. Nie będzie natomiast zawierać artykułów zachwalających wyroby Spółki ani cenników. W celu zmniejszenia kosztów związanych z wydaniem ww. czasopisma Wnioskodawca zamierza przeznaczyć niewielką powierzchnię na odpłatne ogłoszenia reklamowe. W przypadku zdobycia rynku przez czasopismo Spółka zamierza rozpocząć jego sprzedaż.
Wnioskująca podnosi, iż czasopismo to ma za zadanie kierować gusty odbiorców w stronę nowoczesnych wyrobów przemysłowych powszechnego użytku, w tym także w zakresie awangardowych wystrojów wnętrz i ich wyposażenia. Jest zatem narzędziem informowania klientów również o produktach Spółki i kreowania popytu na wyroby stanowiące jej główny przedmiot działalności.
W związku z powyższym, Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy koszty wydawania (w szczególności: redagowania, drukowania, dystrybucji) nieodpłatnie przekazywanego czasopisma specjalistycznego będą kosztami uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zarówno w pierwszym, jak i w późniejszym okresie wydawania tego czasopisma?
Zdaniem Spółki, koszty związane z wydawaniem czasopisma będą kosztami uzyskania przychodów zarówno w pierwszym jak i w późniejszym okresie wydawniczym, ponieważ głównym przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest produkcja i sprzedaż mebli oraz wyposażenia wnętrz. Dopiero w późniejszym okresie wydawniczym powstaną pierwsze przychody z tytułu odpłatnego zamieszczania w nich tekstów reklamowych.
Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:
Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Oznacza to, że podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Wydatki ponoszone przez podatnika muszą być celowe, to znaczy ponoszone być muszą dla uzyskania, zwiększenia przychodów podatkowych, bądź dla zachowania źródła uzyskiwania tych przychodów.
Zauważyć należy, iż zdefiniowanie celu osiągnięcia przychodu nie może być traktowane jedynie w kategoriach formalnych, ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w przywołanym przepisie art. 15 ust. 1 nie wymaga wykazania, że konkretny przychód jest skutkiem poniesienia określonego kosztu. Najwłaściwsza i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:
- - przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu) oraz
- - potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.
Jednocześnie, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszt uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.
Wobec braku w przepisach podatkowych definicji pojęcia "reklama", należy zastosować wykładnię językową. Właściwe określenie jej zakresu ma istotne znaczenie dla ustalenia podatkowej kwalifikacji różnych działań podejmowanych przez podatników. Za reklamę uznać należy rozpowszechnianie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu; także: środki służące do tego celu, np. plakaty, ogłoszenia w prasie, radiu i telewizji (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003).
Reklama to działanie mające na celu zachęcanie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Reklama polega więc na rozpowszechnianiu informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś. Reklama zawiera: dane niezbędne o danym produkcie, informacje wartościujące, zachęcające do nabycia przedmiotu reklamy oraz właściwości mające na celu nakłonienie jak największej ilości nabywców do zakupu towarów.
Jak wskazuje Wnioskująca, będzie Ona wydawać specjalistyczne czasopismo, w którym oprócz słowa "X" w nazwie (stanowiącego element Jej firmy) jedna ze stron poświęcona będzie prezentacji zdjęć wyrobów Wnioskodawcy. Czasopismo nie będzie zawierało elementów zachwalających wyroby Wnioskującej ani cenników. Wskazane pismo stanowić będzie narzędzie do informowania klientów o produktach Spółki oraz kreowania popytu na wyroby stanowiące główny przedmiot działalności Wnioskującej.
W opinii tutejszego organu podatkowego, opisane przez Wnioskującą wydatki, ponoszone na wydawanie (redagowanie, drukowanie i dystrybucja) czasopisma, nie stanowią reklamy, która odpowiada przytoczonej definicji. Według powyższej definicji reklamy, stanowią ją działania polegające m.in. na rozpowszechnianiu informacji o towarach i zachwalaniu ich.
W stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę, brak jest elementów zachwalających i wartościujących produkty Wnioskującej. Czasopismo oprócz informacji o produktach Spółki zawiera także szereg informacji o podobnych produktach, innych producentów z branży.
Wobec powyższego, wskazane wydatki, poniesione przez Spółkę nie stanowią kosztów ponoszonych na reklamę. W efekcie nie będą one podlegać ograniczeniom przewidzianym w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Reasumując, mając na względzie przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż wskazane wydatki, jako pozostające w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, zarówno w pierwszym, jak i późniejszym okresie wydawania czasopisma, mogą zostać w całości zaliczone w poczet kosztów uzyskania przychodów, na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 ustawy podatkowej.
Obowiązkiem podatników, jako odnoszących ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego ust. 1 art. 15 ustawy podatkowej.
Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.