POSTANOWIENIE - Interpretacja - US.15/PO-I/423/13/06/JK

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.02.2006, sygn. US.15/PO-I/423/13/06/JK, Urząd Skarbowy w Ostrołęce

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1, § 3 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (DZ. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.11.2005 r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego opodatkowania osób prawnych za 2005 r.

postanawia

uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2005 r. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zakład pracy chronionej z siedzibą w Ostrołęce przy ul. Bohaterów Westerplatte 5 zwrócił się z wnioskiem do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostrołęce o interpretację przepisów prawa w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Na wezwanie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostrołęce, pismem z dnia 5 grudnia 2005 r. jednostka uzupełniła przedmiotowy wniosek. Stan faktyczny przedstawiła następująco:

Spółka posiada status zakładu pracy chronionej.

Raz na dwa miesiące składa w PFRON wniosek o refundację wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, na podstawie którego dokonywany jest przelew środków na rachunek bankowy pracodawcy.

Finansowanie przez PFRON i budżet składek na ubezpieczenie społeczne polega na tym, iż Spółka zmniejsza należne ZUS składki na ubezpieczenie społeczne o kwotę składek finansowanych, zamieszczając stosowną informację w deklaracji ZUS P DRA.

W związku z powyższym zarząd Spółki zakład pracy chronionej zwraca się z zapytaniem do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostrołęce:

- czy przysługująca ulga w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne finansowana z PFRON i z budżetu państwa powinna wykazana zostać jako pozostałe przychody operacyjne czy winna zmniejszyć koszty działalności.

Zdaniem Spółki przysługująca zpch ulga w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne powinna zostać zakwalifikowana do pozostałych przychodów operacyjnych z dniem przekazania przez firmę składek na konto ZUS.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce po dokonaniu oceny stanu faktycznego i prawnego przedstawionego przez podatnika w złożonym wniosku stwierdza co następuje:

W zakładach pracy chronionej - zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.) - w stosunku do zatrudnionych osób niepełnosprawnych:

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 23 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu rozliczania składek na ubezpieczenie społeczne z uwzględnieniem dotacji Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i budżetu państwa (Dz. U. Nr 164, poz. 1190 ze zm.) płatnicy składek, o których mowa w art. 25 ww. ustawy wykazują w deklaracji rozliczeniowej kwoty składek na ubezpieczenia społeczne, z podziałem na źródła finansowania tych składek.

Przebieg powyższych zdarzeń winien być zgodny nie tylko z ww. aktami prawnymi, lecz również respektować regulacje zawarte w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533) zwolnienie o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4f, 4h-4j, 4ł-4o, 4w, 6a, 6b, 7, 8, 14, 14 b, 25, 29, 33 i 35 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r., stosuje się do dnia 31 grudnia 2006 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003 r.

Również do 31 grudnia 2006 r. stosuje się odpowiednio przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r. zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z otrzymanych dotacji, subwencji czy dopłat stanowiących dochody wolne od podatku.

Uwzględniając powyższy stan prawny oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że w przypadku finansowania przez budżet państwa oraz PFRON (na zasadach określonych w przepisach o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych) składek na ubezpieczenia społeczne zatrudnionych osób zastosowanie znajdą ww. przepisy art. 16 ust. 1 pkt 58 oraz 17 ust. 1 pkt 14 i 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem kwota przedmiotowych składek sfinansowanych przez budżet państwa i PFRON winna zostać zaksięgowana jako przychód, który będzie zwolniony z podatku dochodowego, a pokryte nim koszty nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej.

Urząd Skarbowy w Ostrołęce