Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 oraz art. 15 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie zmienia postanowienie Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 5.09.2005 r., znak: PUS.I/423/48/05, stanowiące pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ten sposób, że uznaje stanowisko spółki przedstawione we wniosku z dnia 29.06.2005 r., dotyczące kwalifikowania dochodu z tytułu dopłat do cukru jako zwolnionego od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za nieprawidłowe.
Pismem z dnia 29.06.2005 r. spółka z o.o. "K." z siedzibą w M. (od dnia 3.08.2005 r. "K." spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) zwróciła się do Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wątpliwości spółki dotyczyły następującego stanu faktycznego:
Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej "EURO-PARK" w Mielcu, na podstawie zezwolenia. Spółka przetwarza cukier na żywice melaminowe i mocznikowe wykorzystywane w dalszych procesach przemysłowych do impregnacji papieru. W związku z przerobem cukru spółka stała się uczestnikiem mechanizmu dopłat do cukru wykorzystywanego w przemyśle chemicznym, udzielanych Przedsiębiorcy za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego na podstawie następujących przepisów:
- rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/2001 z dnia 19.06.2001 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru (Dz. U. UE L178 z dnia 30.06.2001 r.),
- rozporządzenia Komisji (WE) nr 1265/2001 z dnia 27.06.2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/2001 w odniesieniu do przyznawania refundacji produkcyjnych do niektórych produktów cukrowych stosowanych w przemyśle chemicznym (Dz. U. UE L178 z dnia 30.06.2001 r.),
- ustawy z dnia 11.03.2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. Nr 42, poz. 386 ze zm.).
W tak przedstawionym stanie faktycznym podatnik sformułował m.in. zapytanie czy dochód uzyskany przez spółkę z tytułu ww. "dotacji" powinien być zakwalifikowany jako dochód zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Prezentując własne stanowisko w sprawie spółka stwierdziła, że "przedmiotowa dotacja do cukru będzie zwolniona (...) z podatku dochodowego na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 23 jako przychód otrzymywany od organizacji międzynarodowej (Unii Europejskiej) ze środków bezzwrotnej pomocy dystrybuowanych za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego".
Postanowieniem z dnia 5.09.2005 r., znak: PUS.I/423/48/05, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14a ordynacji podatkowej udzielił podatnikowi pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznając stanowisko spółki przedstawione we wniosku z dnia 29.06.2005 r., w części dotyczącej kwalifikowania dochodu z tytułu dopłat do cukru jako zwolnionego od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za prawidłowe.
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie w oparciu o analizę przedstawionego w sprawie stanu faktycznego i obowiązujących przepisów prawa ustalił i stwierdził, co następuje:
Zgodnie z art. 2 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1265/2001 z dnia 27.06.2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/2001 w odniesieniu do przyznawania refundacji produkcyjnych do niektórych produktów cukrowych stosowanych w przemyśle chemicznym, refundacje produkcyjne przyznawane są przez Państwo Członkowskie, na terytorium którego odbywa się przetwarzanie produktów podstawowych, na wniosek przetwórcy składany właściwemu organowi Państwa Członkowskiego (art. 10 rozporządzenia). Stosownie zaś do przepisu art. 20 ww. rozporządzenia po poinformowaniu właściwego organu przez zainteresowaną stronę o produkcie chemicznym, do wytworzenia którego użyto cukru, refundacja produkcyjna lub, w przypadku gdy wypłacono zaliczkę, różnica między kwotą zaliczki a kwotą refundacji produkcyjnej wypłacana jest po ustaleniu, że produkty podstawowe (cukier) zostały przetworzone. Na podstawie art. 32 pkt 2 lit. c ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych Prezes Agencji Rynku Rolnego - organ uprawniony do uczestnictwa w realizacji mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, w zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej, przyznaje na wnioski przetwórców, w drodze decyzji dopłaty do cukru wykorzystywanego w przemyśle chemicznym.
Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne, a w szczególności fakt, iż przetwórcy otrzymują wymienione dopłaty ze środków Państwa Członkowskiego, nie można uznać, że dopłaty te są dochodami pochodzącymi bezpośrednio z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wobec tego zwolnienie dochodów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy nie ma zastosowania do dochodów pochodzących z dopłat do cukru wykorzystywanego w przemyśle chemicznym. Otrzymane przez przetwórców dopłaty do cukru wykorzystywanego w przemyśle chemicznym nie są również dotacjami w rozumieniu art. 69 ust. 4 ustawy z dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.), w jej brzmieniu obowiązującym do 31.12.2005 r. Zatem w rachunku podatku dochodowego koszty przetworzenia cukru, spełniające kryteria art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będą stanowić koszty uzyskania przychodów, a kwoty uzyskane ze sprzedaży wyrobów otrzymanych w wyniku przetworzenia cukru (o ile wyroby te będą przedmiotem sprzedaży) bądź wyrobów do wytworzenia których wykorzystywano produkty powstałe z przetworzenia cukru - stanowić będą przychody, stosownie do zapisu art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast dopłaty otrzymywane w związku z przetwarzaniem cukru stosownie do zapisu art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stanowić będą przychody w dacie ich otrzymania, przy czym nie będą to przychody wypracowane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, generujące dochód podlegający zwolnieniu.