Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm. ) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, że stanowisko Instytucji w Bielsku-Białej przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2006 r. ( uzupełnianym pismami z dnia 20 marca 2006 r., z dnia 12 marca 2006 r. ) złożonym w Urzędzie Skarbowym w dniu 12 04.2006 r. ( oraz z dnia 12 kwietnia 2006r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania wartości zwróconej przez ZUS nadpłaty z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne, jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 20 lutego 2006 r. ( uzupełnianym pismami wymienionymi w sentencji ), Instytucja ( ... ) w Bielsku-Białej wystąpiła do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania wartości zwróconej przez ZUS nadpłaty z tytułu składek na ubezpiecznie społeczne. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę wynika, iż w roku 2005 Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazał na rachunek bankowy Instytucji nadpłacone składki na ubezpieczenie społeczne za lata 2002-2004. W piśmie z dnia 12 marca 2006 r.-złożonym w Urzędzie Skarbowym w Bielsku-Białej w dniu 12 kwietnia 2006 r. w uzupełnieniu wniosku wyjaśniono, że kwota dokonanego przez ZUS zwrotu nadpłaconych składek obejmowała zarówno wartość składek sfinansowanych z własnych środków przez ubezpieczonych pracowników, jak i przez Instytucję jako płatnika tych składek. O wartość otrzymanego zwrotu w/w składek, podatnik zwiększył przychody podatkowe roku 2005, wnosząc we wniosku z dnia 20 lutego 2006 r. o wyjaśnienie, czy od kwoty otrzymanej z ZUS nadpłaty składek, zobowiązany jest naliczyć i odprowadzić podatek dochodowy.
Przedstawiając własne stanowisko podatnik uznał, iż otrzymany zwrot nadpłaconych składek stanowi, w świetle przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz.U. z 2000 r. Nr 54. poz.654 ze zm. ) przychód podatkowy, a w konsekwencji podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Przedstawiając powyższe wskazano równocześnie, iż jako podmiot prowadzący statutowo działalność w zakresie kultury, podatnik korzysta z przywileju zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust.1 pkt 4 w/w ustawy. Dodatkowo w piśmie z dnia 12 marca 2006 r. podano, iż Instytucja naliczyła i pobrała podatek dochodowy od całości otrzymanej nadpłaty.
Dokonując oceny stanowiska podatnika, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej zważył co następuje:
Zgodnie z treścią art. 18 ust.1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz.887 ze zm. ) podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód, za który stosownie do art. 4 pkt 9 tej ustawy, uznaje się przychody w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w tym m.in. z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe finansowane są, co wynika z art.16 ust.1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy, z własnych środków, w równych częściach, przez ubezpieczonych pracowników i płatników składek ( tj. pracodawców-art.4 pkt2 w/w ustawy) . Z powołanych przepisów wynika iż składka finansowana przez pracownika pochodzi z wynagrodzenia oraz innych świadczeń wypłacanych pracownikowi z tytułu stosunku pracy tj. pochodzi ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 ze zm. ), natomiast składka w części finansowanej przez płatnika pochodzi ze środków własnych pracodawcy.
W rozpatrywanym przypadku, dokonany przez ZUS zwrot nadpłaconych składek na rachunek bankowy podatnika , obejmował zarówno wartość składek sfinansowanych z własnych środków przez ubezpieczonych pracowników, jak i przez podatnika jako pracodawcę. W związku z tym kwota nadpłaconych składek na ubezpieczenie społeczne sfinansowana ze środków własnych pracowników, zwrócona następnie przez ZUS za pośrednictwem Instytucji - stanowi faktycznie zwrot uprzednio nienależnie pomniejszonych przychodów pracowników ze stosunku pracy. Tym samym, w tej części wartość zwróconej składki, winna zostać przez Instytucję doliczona do pozostałych przychodów uzyskanych przez pracownika i podlegać zwrotowi na jego rzecz po uprzednim pobraniu przez Instytucję jako płatnika zaliczki na podatek dochodowy, stosownie do postanowień art. 32 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast kwota zwróconej przez ZUS w 2005 r. nadpłaty w części obejmującej składki na ubezpieczenie społeczne pracowników, nienależnie opłacone przez pracodawcę z jego środków własnych, obciążająca w latach 2002-2004 koszty uzyskania przychodów, winna zostać przez Instytucję zaliczona do przychodów podatkowych, zgodnie z przepisem art.12 ust.1 pkt 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowiącym, że przychodami są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Uzyskany przez podatnika tym tytułem przychód nie podlega odrębnemu opodatkowaniu, niemniej poprzez zwiększenie o jego wartość przychodów podatkowych, wpłynie na zwiększenie, stanowiącego przedmiot opodatkowania dochodu - ustalanego, w myśl art. 7 ust. 1 i 2 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym.
W kontekście powyższego za nieprawidłowe należy uznać stanowisko podatnika wskazujące, iż cała zwrócona przez ZUS za pośrednictwem podatnika wartość nadpłaconych składek na ubezpieczenie społeczne pracowników, podlega zaliczeniu do przychodów Instytucji, a w konsekwencji również opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Odrębną od powyższego jest kwestia zwolnienia od podatku dochodowego, przewidziana w art. 17 ust.1 pkt 4 w/w ustawy. Zgodnie z tym przepisem, dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego.
W związku z powyższym dochód Instytucji, o ile zostanie przeznaczony na realizację celów statutowych określonych w w/w przepisie, korzystał będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie jej sporządzenia. Zgodnie z art.14b § 1 Ordynacji podatkowej przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla niego organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.