P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/DPD2/423/155/05/JB/1

www.shutterstock.com
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.02.2006, sygn. 1471/DPD2/423/155/05/JB/1, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr. 8, poz.60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia


uznać stanowisko Strony w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych za prawidłowe


Uzasadnienie


Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Spółka jest właścicielem Hotelu, który działa na podstawie umowy o zarządzanie z korporacją X. W weekendy managerowie wyższego szczebla pełnią na zmianę dyżury w hotelu. Pełnią wtedy tzw. funkcję Manager on Duty (MOD). Tego typu funkcja istnieje we wszystkich hotelach korporacji X, jak i w innych hotelach korporacyjnych. MOD podczas trwania dyżuru (od 17.00 w piątek do 17.00 w niedzielę) wyposażony jest w pager i o każdej porze dnia i nocy może być wzywany przez pracowników operacyjnych hotelu. Do obowiązków MOD należy dozorowanie przygotowań do imprez bankietowych, które odbędą się w weekend, wydawanie materiałów z magazynów, których zabrakło na punktach, MOD wzywany jest przez pracowników hotelu w przypadku uwag gości, reklamacji co do obsługi, kontroluje jakość wydawanych posiłków w restauracjach, podejmuje decyzję o wezwaniu do hotelu pogotowia, czy policji. W przypadku skargi gości hotelowych, MOD jest upoważniony do zrekompensowania jego niezadowolenia poprzez udzielenie mu bezpłatnego noclegu lub posiłku, co generuje dla hotelu dodatkowe koszty. Funkcja MOD funkcjonuje w hotelu od początków jego istnienia. Taki obowiązek jest nałożony przez standardy korporacji. W trakcie trwania dyżuru MOD ma obowiązek przebywania na terenie hotelu, dlatego też ma do swojej dyspozycji pokój hotelowy. Ponadto, z uwagi na konieczność przebywania MOD na terenie hotelu podczas trwania dyżuru, Spółka ponosi koszty usług gastronomicznych.W tej sytuacji Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie czy prawidłowo kwalifikuje kwoty wynikające z dyżuru MOD, tj: koszty usług gastronomicznych, noclegów dla dyżurującego lub gościa do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art.15 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.z 2000 r, Nr 54,poz.654 ze zm) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust.1.

Z treści przytoczonego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Warunkiem zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest istnienie związku danego wydatku z przychodami podatnika. Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Należy również pamiętać, iż wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów obciąża podatnika.

W przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym mamy do czynienia z wydatkami ponoszonymi w związku z pełnionymi dyżurami przez managerów hotelu, którzy w czasie tych dyżurów nadzorują pracę w hotelu oraz dbają o zachowanie jego dobrego wizerunku.Ponadto, jak wynika z treści wniosku Spółki, uzasadnieniem ponoszenia w/w wydatków jest fakt, iż tego rodzaju funkcja - Manager on Duty- istnieje we wszystkich hotelach korporacji X, jak również w innych hotelach korporacyjnych, a obowiązek ten nałożony jest przez standardy korporacji, do której należy Spółka. Zakres obowiązków i uprawnień dyżurującego (MOD) oraz warunki, jakie musi spełniać wynikają z zewnętrznych regulaminów ustalonych przez centralę korporacji w Brukseli. Z powyższego wynika, że w/w funkcja jest charakterystyczna i obligatoryjna dla wszystkich hoteli należących do korporacji. Osoba pełniąca funkcję MOD dba o odpowiedni wizerunek hotelu oraz zapewnia jego sprawne funkcjonowanie, jak również dba o zapewnienie zadowolenia gości hotelowych.

Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego potwierdza, że wydatki związane z pełnieniem dyżurów przez MOD stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art.15 ust.1 cyt. ustawy.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie