Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Banku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy Bank, nie mając na dzień wypłaty odsetek certyfikatu rezydencji
klienta, lecz otrzymując taki certyfikat przed upływem terminu wpłaty podatku do urzędu skarbowego, może zastosować stawkę wynikającą z umowy polsko-niemieckiej, czy obowiązany jest do dokonania wpłaty do urzędu skarbowego podatku według stawki krajowej - Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz stan prawny
p o s t a n a w i a
- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Z przedstawionego przez Bank we wniosku stanu faktycznego wynika, że Bank w ramach prowadzonej działalności bankowej prowadzi rachunki papierów wartościowych oraz rachunki pieniężne dla podmiotów mających siedzibę w Niemczech oraz w innych krajach. W związku z prowadzeniem wyżej wymienionych rachunków Bank ewidencjonuje nabywane przez te podmioty skarbowe papiery wartościowe na imiennych rachunkach papierów wartościowych.
Do rachunków papierów
wartościowych prowadzone są również rachunki pieniężne, za pomocą których następują rozliczenia transakcji gotówkowych na papierach (zakup, sprzedaż, wypłata dywidend, odsetek, wykup).
Bank dokonuje wypłaty nominału obligacji lub bonów skarbowych, jak również dyskonta oraz odsetek należnych w/w podmiotom.
Jednocześnie Bank, realizując obowiązki płatnika, pobiera od wyżej wymienionych przychodów (odsetek oraz dyskonta) zryczałtowany podatek dochodowy według stawki:
a) w przypadku osób fizycznych - 19% przychodów
b) w przypadku osób prawnych - 20% przychodów
Bank uważa, że będąc w posiadaniu certyfikatu rezydencji klienta w dniu, w którym upływa termin wpłaty podatku do urzędu skarbowego jest uprawniony do dokonania wpłaty podatku w wysokości przewidzianej umową o unikaniu podwójnego opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
W myśl art. 26
ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej. Zgodnie zatem z literalnym brzmieniem tego przepisu certyfikat rezydencji powinien być dostarczony płatnikowi przed dokonaniem płatności i tylko w takiej sytuacji płatnik podatku jest upoważniony do pobrania podatku zgodnie ze stawką wynikającą z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową. Postanowienia powołanego przepisu nie pozostają w sprzeczności z postanowieniami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Należy jednak zauważyć, że podstawą zastosowania stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo
niepobranie podatku zgodnie z taką umową są postanowienia poszczególnych umów, których stroną jest Rzeczpospolita Polska oraz art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis art. 26 cyt. ustawy stanowi jedynie o obowiązkach płatnika.
Należy zatem stwierdzić, że certyfikat rezydencji wydany po dniu dokonania wypłaty należności, lecz potwierdzający fakt rezydencji podatnika w dniu dokonania tej wypłaty uprawnia do zastosowania stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobrania podatku zgodnie z taką umową.
W ocenie Naczelnika tut. Urzędu w przedstawionym stanie faktycznym Bank-płatnik będąc w posiadaniu certyfikatu rezydencji podatnika-beneficjenta wypłat należności w dniu, w którym upływa termin wpłaty podatku do urzędu skarbowego będzie mógł zastosować stawkę podatku wynikającą z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobierać podatku zgodnie z taką umową.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na
wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
P o u c z e n i e
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).