Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005r. Dz.U. Nr 8 ,poz.60) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie otrzymanych dopłat z Urzędu Marszałkowskiego, związanych z przewozem osób uprawnionych do bezpłatnych i ulgowych przejazdów autobusowych przyznawanych zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1992 roku o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie
stwierdza, że
stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu fatycznego.
UZASADNIENIE
Spółka z o.o. otrzymuje dopłaty z Urzędu Marszałkowskiego związane z przewozem osób uprawnionych do bezpłatnych i ulgowych przejazdów autobusowych, zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1992 roku o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Podatnik wysokość należnej dopłaty ustala za okres każdego miesiąca do 15 dnia następującego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie. Urząd Marszałkowski powinien przekazywać należną dopłatę w terminie do końca miesiąca następującego po miesiącu, którego rozliczenie dotyczy.
Za 2004 rok należna dopłata wyniosła w 2.699.612,17 zł , natomiast dotacja otrzymana do dnia 31.12.2004r. - wyniosła 2.911.004,61 zł
z tego: za 2003r. - 311.563,31 zł
za 2004r. - 2.599.441,30 zł
Podatnik uważa, że przy ustaleniu przychodów podatkowych za 2004 rok, w deklaracji CIT-8 , poz. 25 należy ująć dotację należną , tj. kwotę 2.699.621,17 zł.
Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w przedmiotowej sprawie mają zastosowanie przepisy art. 12 ust.1 pkt. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( t.j. z 2000 Dz.U. Nr 54, poz. 654 z późn. zmianami) zgodnie z którym:" przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 , są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe".
Powyższe oznacza, iż otrzymane przez Spółkę dotacje z Urzędu Marszałkowskiego związane z przewozem osób uprawnionych do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego ( ustawa z dnia 20.06.1992r. t.j. z 2002 roku, Dz.U. Nr 175, poz. 1440 z późn. zm.) stanowią przychód z chwilą kiedy świadczenia te faktycznie otrzymano ( czyli z dniem otrzymania środków pieniężnych). Jeżeli przekazanie odbywa się za pośrednictwem rachunku bankowego, to za dzień otrzymania dotacji należy uznać dzień uznania rachunku bankowego kwotą dotacji.
Dotacje i subwencje stanowią przychód dopiero wtedy, gdy podatnik faktycznie je otrzyma. Potwierdzeniem takiego stanowiska jest pismo Ministerstwa Finansów z dnia 12 czerwca 1995r. nr PO2/N-5972-01036/95 zgodnie z którym: "(...) Do przychodów z działalności gospodarczej zalicza się również otrzymane przez podatnika dotacje przedmiotowe, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia. W tym przypadku przychód powstaje w momencie otrzymania np. dopłaty".
Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka do przychodów 2004 roku winna zaliczyć kwotę dotacji faktycznie otrzymanej , a nie jak wskazała kwotę dotacji naliczonej .
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie uznaje w związku z powyższym stanowisko Podatnika zaprezentowane w piśmie z dnia 12.01.2004r. za nieprawidłowe.