POSTANOWIENIE - Interpretacja - UCP.II/423-1/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.05.2005, sygn. UCP.II/423-1/05, Urząd Skarbowy w Człuchowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa / tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. , Nr 8, poz. 60 / po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia złożonego w dniu 15 marca 2005 r./ uzupełnionego pismem z dnia 22 marca 2005 r./ o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania przez Stowarzyszenie wydatków poniesionych na cele działalności statutowej.

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nie prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Stan faktycznyprzedstawiony przez Stowarzyszenie jest następujący:
Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową, która ma na celu :

  1. udzielanie wszelkiej pomocy ofiarom wypadków i ich rodzinom w przypadku potrzeby dalszego leczenia, rehabilitacji i zakupu sprzętu medycznego.
  2. prowadzenie działalności zapobiegawczej w kierunku zapewnienia społeczeństwu ochrony przed wypadkami drogowymi-przestępstwami.
  3. udzielanie pomocy finansowej i rzeczowej poszkodowanym i ich rodzinom, znajdującym się w wyjątkowo trudnej sytuacji życiowej powstałej na skutek wypadku drogowego.
  4. współpraca i udzielanie pomocy rzeczowej w postaci zakupu sprzętu medycznego - placówkom ochrony zdrowia, a w szczególności działom ratującym życie osobom poszkodowanym.

W związku z tą działalnością Stowarzyszenie dokonuje zakupu sprzętu medycznego dla szpitali oraz sprzętu dla Policji w postaci alkomatu.

Pytanie dot. kwestii- czy zakup tego sprzętu stanowi koszt uzyskania przychodów, a jeżeli nie, to czy można przyjąć go i odliczyć jako darowiznę w rozliczeniu rocznym?

Stanowisko podatnika: koszt zakupu tego sprzętu jest kosztem uzyskania przychodu i nie kwalifikuje się do naliczania podatku dochodowego od osób prawnych.

Stanowisko organu podatkowego: w przedstawionym stanie faktycznym mają zastosowanie przepisy art. 17 ust. 1 pkt. 4 , art. 17 ust. 1b oraz art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych / tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. , Nr 54 poz. 654 z późn. zm./, zwanej dalej "ustawą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt. 4 tej ustawy wolne od podatku są: dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo- techniczna , oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Należy zwrócić uwagę, iż jest to katalog zamknięty. Stowarzyszenia prowadzące inne rodzaje działalności niż wymienione przez ustawodawcę w cytowanym wyżej art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy nie korzystają z tego zwolnienia.

Zwolnienia te, zgodnie z art. 17 ust. 1 b ustawy, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe oraz inne cele określone w art. 17 ust. 1 mają również zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin- wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacanie podatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Jednocześnie jednak nie są objęte tym zwolnieniem dochody:

  • uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego,winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo- rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego / stanowi o tym art. 17 ust. 1 a pkt. 1 ustawy/.
  • uzyskane z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17 a- 17 k, a więc dochody z działalności leasingowej / stanowi o tym art. 17 ust. 1 a pkt. 1 a ustawy /
  • bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowane na inne cele niż wymienione w przepisie art. 17 ust. 1 ustawy / stanowi o tym art. 17 ust. 1 pkt. 2 ustawy/

W związku z prowadzoną działalnością, Stowarzyszenie uzyskuje i wykazuje określony zysk bilansowy, przy ustalaniu którego uwzględnia wszystkie swoje poniesione koszty. Jednocześnie jednak jest ono obowiązane określać swój "podatkowy dochód", przy ustaleniu którego, stosownie do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie może brać pod uwagę niektórych swoich wydatków - w myśl tej ustawy- nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów i w związku z czym mogą powstać różnice pomiędzy dochodem podatkowym a zyskiem bilansowym.

Ujęte bowiem w księgach rachunkowych wydatki i koszty nieuznane w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym za koszty uzyskania przychodów wpływają na zwiększenie "dochodu podatkowego".

Jeżeli jednak wydatki / koszty/ wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych lub celów, określonych w przepisach, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom / kosztom/ będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dotyczy to również rozliczenia podatku w trakcie roku podatkowego.

Definicję kosztów uzyskania przychodów zawiera art. 15 ust. 1 ustawy i zgodnie z tym przepisem kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Kosztami uzyskania przychodów, w przypadku podatników wymienionych w przepisie art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy, są przede wszystkim koszty ich utrzymania oraz koszty działalności gospodarczej.

Ustalenie kosztów uzyskania przychodów pozwala z kolei na ustalenie "dochodu podatkowego", o którym mowa w art. 7 ust. 1 i 2 tej ustawy.

"Dochód podatkowy" może być wydatkowany przez Stowarzyszenie na cele wymienione w statucie.

Jednak cele statutowe niekoniecznie muszą się pokrywać z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy. Wydatkując "dochód podatkowy" należy zatem zwrócić uwagę, czy poniesione wydatki :

  1. są wydatkami na cele statutowe wymienione w cyt. wyżej przepisie art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy.
  2. czy też są wydatkami na cele statutowe nie wymienione w art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy.

Ustalenie powyższego podziału wydatków jest konieczne, ponieważ zwolnienie przedmiotowe przewidziane w przepisie art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy nie dotyczy wszystkich dochodów przeznaczonych na cele statutowe , a jedynie dochodów przeznaczonych na cele wyraźnie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4 , jeśli są one statutowym celem działalności podatnika / wyraźnie wyszczególnione w statucie /.

Tak więc kwota dochodu odpowiadająca kwocie wydatków na cele statutowe, które zostały wymienione w art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy będzie wolna od podatku.

Natomiast kwota dochodu stanowiąca równowartość wydatków na cele statutowe, które nie zostały wymienione w tym przepisie podlega opodatkowaniu.

Odnosząc się do sytuacji opisanej w w/w pismach Stowarzyszenia stwierdzić należy, że zakup sprzętu medycznego dla szpitali oraz zakup sprzętu dla Policji w postaci alkomatu nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ nie spełniają kryterium określonego w art. 15 ust. 1 ustawy / nie były poniesione w celu uzyskania przychodu/.

Należy zatem ustalić, czy są to wydatki na cele statutowe Stowarzyszenia i czy te cele statutowe są wymienione w przepisie art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy.

Statut Stowarzyszenia w § 6 pkt. 3 i 4 określa, że celem Stowarzyszenia jest udzielanie wszelkiej pomocy ofiarom wypadków i ich rodzin w przypadku potrzeby dalszego leczenia, rehabilitacji i zakupu sprzętu medycznego a także prowadzenia działalności zapobiegawczej w kierunku zapewnienia społeczeństwu ochrony przed wypadkami drogowymi- przestępstwami. Natomiast zapis § 7 pkt. 4 i 7 określa sposoby działania Stowarzyszenia.

Z treści statutu oraz przedłożonych w dniach 15 i 23 marca 2005 r. pism wynika, że Stowarzyszenie realizuje cele statutowe określone w art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy poprzez zakup sprzętu medycznego dla szpitali w Człuchowie i w Chojnicach.

Należy również uznać, że wydatki poniesione na zakup sprzętu dla Policji w postaci alkomatu są poniesione po to, by stworzyć warunki do osiągnięcia celu w zakresie ochrony zdrowia, co oznacza, że " dochód podatkowy" w części odpowiadającej kwocie tych wydatków również jest wolny od podatku.

Oczywistym jest, że fakt ponoszenia wydatków na cele statutowe / podobnie jak i wydatków będących kosztami uzyskania przychodu/ musi wynikać z prowadzonej przez Stowarzyszenie dokumentacji. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są zobowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu /straty/ podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Tymi odrębnymi przepisami jest ustawa z dnia 29 września 1998 r. o rachunkowości / t.j. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz.694/. Stowarzyszenia, które nie prowadzą działalności gospodarczej mogą stosować przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej / Dz.U. Nr 139, poz. 1539/.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Człuchowie odnosząc się do poruszonej w piśmie Stowarzyszenia z dnia 22 marca 2005 r. kwestii odliczenia od dochodu darowizn wyjaśnia:

Zgodnie z art. 18 ust. 1 powołanej wyżej ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych odliczeniu od dochodu podlegają darowizny przekazane na cele:

  1. określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie / Dz.U Nr 96 poz. 873 z późn., zm./ organizacjom, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie:

  2. -organizacjom pozarządowym, tj. osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, które nie są jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, nie działają w celu osiągnięcia zysku, w tym fundacjom i stowarzyszeniom, z zastrzeżeniem art. 3 ust. 4 w/w ustawy,
    - osobom prawnym bądź ich jednostkom działającym na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Polsce, o stosunku Państwa do innych kościołów oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego.
    - stowarzyszeniom jednostek samorządu terytorialnego
  3. kultu religijnego

    Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez w/w podmioty w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

    Podmiot prowadzący działalność pożytku publicznego, w sferze zadań publicznych określonych w ustawie, na rzecz którego przekazywana jest darowizna podlegająca odliczeniu od dochodu nie musi posiadać statusu organizacji pożytku publicznego, usankcjonowanego wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego.

    Zatem działalność pożytku publicznego musi być prowadzona przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 w/w ustawy niebędące organizacjami pożytku publicznego.

    Darowizny przekazane na wyżej określone cele podlegają odliczeniu, łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10 % dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

    Wysokość wydatków na cele darowizn ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

    W przypadku darowizn pieniężnych, odliczenie przysługuje, gdy darowizna jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, natomiast gdy przedmiotem darowizny nie są pieniądze, dokumentami z których wynika wartość darowizny oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu. Przy określeniu wartości darowizn w postaci towaru należy również uwzględnić należny podatek VAT.

    Jak wynika z art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych organizacja pozarządowa nie może być jednostką sektora publicznego.

    Wykaz jednostek sektora publicznego zawiera art. 5 ustawy a dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych / tekst jednolity: Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz.148 z późn. zm./, do których zalicza się mi.in jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych.

    Należy zauważyć, że zgodnie z art. 18 ust. 1a ustawy odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:

    1. osób fizycznych
    2. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

    Status obdarowanego oraz charakter jego działalności / zarobkowy czy niezarobkowy/ powinien potwierdzić obdarowany.

    Urząd Skarbowy w Człuchowie