Temat interpretacji
Zakład jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, którego działalność statutowa polega na dostarczaniu wody, odprowadzaniu ścieków i zarządzaniu gminnymi zasobami mieszkaniowymi.Zakład Komunalny należy do Izby Gospodarczej. Co roku organizowana jest sportowa Spartakiada przez inne przedsiębiorstwo.Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatnik ma zamiar wziąć udział w tegorocznej Spartakiadzie, w związku z czym wytypowano 7 pracowników z 38-osobowej załogi do reprezentowania Zakładu. Podatnik jest zobowiązany do pokrycia kosztów udziału, tj. przekazania odpowiedniej kwoty na konto Stowarzyszenia. Ponadto mają być zakupione stroje sportowe (z umieszczonym logo Zakładu) oraz piłki do gry.
Zdaniem Podatnika kosztów udziału (tj. opłata, sprzęt sportowy, ubiory sportowe z logo Zakładu Komunalnego) pracowników w Spartakiadzie nie można traktować jako:
- - darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju (art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) - gdyż opłata z tytułu udziału nie ma charakteru darowizny,
- - składek na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika nie jest obowiązkowa (art. 16 ust. 1 pkt 37 ww. ustawy) - Podatnik nie należy do Stowarzyszenia,
- - wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o ZFŚS (art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy podatkowej) - według definicji, przez "działalność socjalną" rozumie się usługę świadczoną przez pracodawcę na rzecz działalności sportowo-rekreacyjnej. Z uwagi na to, że imprezę sportową organizuje Stowarzyszenie a nie pracodawca, nie można przeznaczyć środków z zakładowego funduszu socjalnego na rzecz Spartakiady.
Ponadto Podatnik uważa, iż wydatki na sam udział pracowników w Spartakiadzie można zaliczyć do reklamy niepublicznej. Logo na sportowych strojach pracowników w pewnym stopniu rozpowszechnia informację o możliwościach nabycia usług. Z uwagi na fakt, że jest to reklama skierowana do określonej ilości odbiorców - Podatnik uważa, iż może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwotę nie przekraczającą 0,25% przychodów firmy. Natomiast wydatków na stroje sportowe nie traktuje jako kosztów uzyskania przychodów, ponieważ tylko wydatek na wyposażenie pracownika w ubranie ochronne pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. Podobnie z zakupem sprzętu sportowego, jeżeli podatnik nie posiada ośrodków sportowych na ewidencji - zakupu na wyposażenie (tj. piłek do gry) nie ma prawa pokryć z funduszu socjalnego ani nie pozostaje on w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami.
Uwzględniając powyższe, organ podatkowy stwierdza co następuje:
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.Z konstrukcji kosztów uzyskania przychodów wynika, iż podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów, pod warunkiem jednak, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów.Tak więc warunkiem uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów jest wykazanie przez podatnika związku przyczynowo-skutkowego poniesionego wydatku z uzyskanym przychodem.
W przedstawionym stanie faktycznym należy zgodzić się z Podatnikiem, że nie mają zastosowania przepisy art. 16 ust. 1 pkt 14, 37 oraz 45 ustawy podatkowej.
Zgodnie natomiast z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.
Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęć "reprezentacja" i "reklama". Dlatego też w celu ich wyjaśnienia można się posłużyć "Słownikiem języka polskiego" (PWN, Warszawa 1998), według którego, reklama polega na rozpowszechnianiu informacji o towarach, miejscach i możliwościach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś. Reprezentacja to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną. W potocznym rozumieniu - reprezentacja to wszelkie działania zmierzające do stworzenia jak najkorzystniejszego wizerunku firmy.
W sytuacji przedstawionej przez Podatnika we wniosku mamy do czynienia, nie z reklamą, a z reprezentacją. Wydatki związane z reprezentacją firmy podlegają ustawowemu ograniczeniu i mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów do limitu nie przekraczającego 0,25% przychodów. Stroje sportowe zakupione dla pracowników biorących udział w Spartakiadzie, przez umieszczenie na nich logo firmy utracą charakter odzieży osobistej oraz przyczynią się do stworzenia oczekiwanego wizerunku firmy i dobrego reprezentowania firmy, jednakże w sytuacji, gdy impreza ta ma charakter sportowo-rekreacyjny pracowników danej branży, trudno doszukać się związku przyczynowo-skutkowego z osiąganym przychodem, a jest to niezbędny warunek zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W świetle wyżej przytoczonych przepisów również opłata na pokrycie kosztów udziału pracowników w Spartakiadzie, jak i zakup piłek, nie stanowi kosztu uzyskania przychodów, gdyż wydatki te nie pozostają w żadnym związku przyczynowo-skutkowym z przychodami uzyskiwanymi przez Zakład Komunalny.
Powyższe wydatki mogą być sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, o ile fundusz taki jest utworzony i prowadzony przez Podatnika zgodnie z zasadami i przepisami zawartymi w ustawie z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.