
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdzam że stanowisko Spółki - przedstawione we wniosku z dnia 23.09.2005r., który wpłynął do tut. Urzędu w dniu 23.09.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej uznania za zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych przychodów i kosztów powstałych z tytułu różnic kursowych związanych z transakcjami zakupu materiałów i surowców na potrzeby działalności produkcyjnej określonej w zezwoleniu oraz z tytułu sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23.09.2005r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
1. Stan faktyczny opisany przez Wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie:
a) stan faktyczny:Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2005 r. prowadzi działalność gospodarczą na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, rozumianą jako działalność produkcyjna, handlowa, usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych, na podstawie uzyskanego zezwolenia nr 149 z dnia 3 lutego 2004r.Szczegółowym przedmiotem działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu Spółki jest m.in. produkcja wyrobów gumowych, wyrobów z tworzyw sztucznych, elektrycznych silników i transformatorów, aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej, przyrządów pomiarowych, kontrolnych i badawczych, nawigacyjnych oraz produkcja części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (według klasyfikacji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego).Oprócz kosztów poniesionych i przychodów uzyskanych z działalności bezpośrednio określonej w zezwoleniu, Spółka ponosi szereg kosztów i uzyskuje szereg przychodów związanych z tą działalnością, tj. przychodów i kosztów operacyjnych oraz przychodów i kosztów finansowych. W związku z powyższym podczas ustalania wyniku podatkowego powstało szereg wątpliwości dotyczących klasyfikacji przychodów i kosztów do działalności zwolnionej, która jest określona w zezwoleniu oraz do działalności opodatkowanej.W związku z powyższym Spółka wnosi o rozstrzygnięcie, czy przychody lub koszty powstałe z wymienionych we wniosku źródeł powinny zostać zakwalifikowane do działalności strefowej, podlegającej zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy zezwolenia na prowadzenie działalności w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.Odnośnie pierwszej poruszonej przez Spółkę kwestii, Wnioskodawca wyjaśnia, że na potrzeby produkcji nabywa on część materiałów oraz surowców od dostawców zagranicznych, a ponadto Spółka sprzedaje wyroby wytworzone na terenie specjalnej strefy ekonomicznej za granicę. W związku z powyższym znaczna część kosztów związanych z działalnością produkcyjną oraz część przychodów Spółki wyrażona jest w walucie obcej euro. W ten sposób Spółka uzyskuje przychody i ponosi koszty z tytułu różnic kursowych, które w bezpośredni sposób mają związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą objętą zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie produkcji wyrobów określonych w zezwoleniu.
b) pytanie Wnioskodawcy:Wnioskodawca wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy cyt. "przychody lub koszty powstałe z tytułu różnic kursowych związane z transakcjami zakupu materiałów i surowców na potrzeby działalności produkcyjnej określonej w zezwoleniu oraz z tytułu sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (objętych zezwoleniem) mogą zostac zakwalifikowane do działalności zwolnionej z podatku dochodowego od osób prawnych, a także w jaki sposób Spółka powinna zidentyfikować różnice kursowe w okresie poprzedzającym rozpoczęcie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej?".
c) stanowisko Wnioskodawcy:Zdaniem Wnioskodawcy różnice kursowe uzyskiwane przez Spółkę są bezpośrednio związane z działalnością produkcyjną określoną w zezwoleniu, a zatem przychody i koszty z tego tytułu powinny zostać zaklasyfikowane do działalności strefowej, objętej zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych.Wnioskodawca powołuje się na stanowisko przedstawione przez Urząd Skarbowy w Mielcu w interpretacji o sygnaturze: US. V-423/3/04 z dnia 26.11.2004 r. (załącznik nr 1 do wniosku), który stwierdza, iż róznice kursowe uzyskiwane przez Spółkę nie stanowią odrębnego rodzaju działalności gospodarczej ani finansowej, nie stanowią samodzielnej kategorii przychodów lub kosztów, oderwanych od konkretnych kategorii przychodu podatkowego lub kosztu podatkowego, ponieważ są one konsekwencją działalności podstawowej określonej w zezwoleniu i jedynie korygują, wpływają na przychód lub koszt podatkowy, są więc związane z charakterem transakcji, z której wynikają, w związku z czym powinny podlegać zwolnieniu.Odnośnie drugiej części pytania Spółka uważa, że rozdzielenie różnic kursowych zrealizowanych w 2005 r i dotyczących działalności sprzed 01.01.2005 r., tj. przed rozpoczęciem działalności w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, od różnic pochodzących z rozliczeń po rozpoczęciu działalności może opierać się na ustaleniu stosunku (proporcji), w jakim pozostają płatności dotyczące działalności sprzed 01.01.2005 r. w ogólnej kwocie płatności z 2005 r.2. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy:Odpowiadając na pytanie Wnioskodawcy należy stwierdzić, że zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.Odnosząc się do zagadnienia przychodów i kosztów powstałych z tytułu różnic kursowych związanych z transakcjami zakupu materiałów i surowców na potrzeby działalności produkcyjnej określonej w zezwoleniu oraz z tytułu sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i objętych zezwoleniem należy stwierdzić, że powyższe różnice nie stanowią samodzielnej kategorii przychodów i kosztów powstałej w wyniku działalności odrębnej od działalności objętej zezwoleniem na prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej. Są one bowiem ściśle związane z przychodami i kosztami wykazywanymi przy transakcjach, które generują dochód objęty na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych; co więcej, są one elementem koniecznym tych transakcji i bezpośrednio z nich wynikają, a zatem wchodzą w zakres wykonywanej i objętej zwolnieniem od podatku działalności gospodarczej.
Natomiast odnosząc się do drugiej części pytania należy stwierdzić, że art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Z kolei art. 12 ust. 3 stanowi, że za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Zaś ust. 3a tego artykułu stanowi, że za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, zastrzeżeniem ust. 3c i 3d, dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty; lub otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia w pozostałych przypadkach.Odnośnie zatem drugiej części pytania rozdzielenie różnic kursowych zrealizowanych w 2005 r i dotyczących działalności sprzed 01.01.2005 r., tj. przed rozpoczęciem działalności w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, od różnic pochodzących z rozliczeń po rozpoczęciu działalności winno opierać się na ustaleniu stosunku (proporcji), w jakim pozostają płatności dotyczące działalności sprzed 01.01.2005 r. w ogólnej kwocie płatności z 2005 r.