Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez gminę z dnia 24.01.2005 r. (znak: RFB 3510/5/2005) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii podatku dochodowego od osób prawnych, stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
Gmina w dniu 24.01.2005 r. złożyła do tutejszego organu podatkowego wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującej kwestii:
Gmina jest inwestorem w ramach projektów współfinansowanych ze środków Programu SAPARD na podstawie umów zawartych w dniu 8.07.2004 r. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dotyczących zadań inwestycyjnych pod nazwą: "Budowa kanalizacji sanitarnej" "Budowa sieci kanalizacyjno-sanitarnej". W dniu 8.07.2004 r. ww. jednostka podpisała umowę z dwoma inwestorami na wykonanie robót budowlanych. Inwestycja w zakresie "Budowy kanalizacji sanitarnej" została zakończona 30.09.2004 r., wprowadzona do ewidencji środków trwałych gminy, a następnie przekazana nieodpłatnie w użytkowanie Zakładowi Gospodarki Komunalnej, który prowadzi eksploatację i nadzór nad gospodarką wodno-kanalizacyjną na terenie gminy. Inwestycja dotycząca zadania "Budowa sieci kanalizacyjno-sanitarnej" została rozpoczęta 8.07.2004 r. i na dzień złożenia przedmiotowego wniosku jest w trakcie realizacji. Gmina poinformowała ponadto, że po zakończeniu ww. inwestycji zostanie ona ujęta w ewidencji środków trwałych gminy i nieodpłatnie przekazana w użytkowanie Zakładowi Gospodarki Komunalnej. Zdaniem gminy, na podstawie obowiązujących przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, nie ma możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku od towarów i usług wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawców inwestycji do kosztów uzyskania przychodów.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie, po zapoznaniu się z przedstawionym przez gminę stanem faktycznym, wyjaśnia:
Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan faktyczny i prawny, zdaniem tutejszego organu podatkowego, gmina, jako jednostka podmiotowo zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych i niedokonująca rozliczeń z tytułu tego podatku, nie może skorzystać z możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku od towarów i usług związanego z realizacją przedmiotowych inwestycji do kosztów uzyskania przychodów.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwy dla wnioskodawcy organ podatkowy oraz organ kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie przez organ odwoławczy w drodze decyzji w trybie art. 14 b § 5 ordynacji podatkowej.
Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że pisemna interpretacja w części dotyczącej podatku od towarów i usług została zawarta w odrębnym postanowieniu.